Gå till innehåll

Dostabell mellan ATI-FM-TRITON


runstenen

Rekommenderade inlägg

Att användas vid byte av märke på tillsatsämnen. För stöddosering samt i samband med ICP test.
Ngn admin kan väl klistra upp denna om den anses gångbar.

Obs. Används på egen risk. Ni får gärna titta igenom och kommentera om ni ser ngt märkligt. Jag har dubbelkollat allt flera
gånger men jag är människa ;) Triton doserna är baserade på listan som @mcjagg så vänligt bidrog med.

 

 

Supplement Comparison Chart.pdf

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ngn har fått doseringsanvisningar för Triton Labs:

CHROMIUM

COBALT

IRON

Posta gärna detta här så kan vi räkna ut detta bakvägen. 
Dvs vad var det aktuella värdet i karet på tritontestet, samt hur mycket skulle doseras totalt. 
Klistra in hela texten för den parametern. Tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, runstenen sa:

Om ngn har fått doseringsanvisningar för Triton Labs:

CHROMIUM

COBALT

IRON

Posta gärna detta här så kan vi räkna ut detta bakvägen. 
Dvs vad var det aktuella värdet i karet på tritontestet, samt hur mycket skulle doseras totalt. 
Klistra in hela texten för den parametern. Tack !

Hej

fe finns med på listan jag la upp det är eisen

 

mvh Frank

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, mcjagg sa:

Jag kollade mina icp tester och har inte chrome,cobolt,fe med i doserings hjälpen hade man haft det så hade man kunnat räkna ut hur mycket det höjer kanske någon annan har fått dosering hjälp som kam lägga upp det.

Exakt. Vi avvaktar på detta !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bonusfunktion till är att man kan jämföra priser. Som exempel Manganese som har dubbla styrkan hos ATI jämfört med Triton och ett billigare pris. 
 

Jag har en diskussion m Emil på Företagsakvarium ang FM Elementals. Han verkar kunna ta in dessa och lagerföra. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, runstenen sa:

En bonusfunktion till är att man kan jämföra priser. Som exempel Manganese som har dubbla styrkan hos ATI jämfört med Triton och ett billigare pris. 
 

Jag har en diskussion m Emil på Företagsakvarium ang FM Elementals. Han verkar kunna ta in dessa och lagerföra. 

Ja precis jag ska skicka ett Mail till triton för jag har 0 på alla de 3 spårämnena och det står inte hur mycket jag ska dosera av deras, de rekommenderar 0.10 i värde och det är väldigt lite ska se vad de säger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, mcjagg sa:

Ja precis jag ska skicka ett Mail till triton för jag har 0 på alla de 3 spårämnena och det står inte hur mycket jag ska dosera av deras, de rekommenderar 0.10 i värde och det är väldigt lite ska se vad de säger

Ok bra. Det vi behöver är :

 

•Uppmätt värde / målvärde
•Doseringsanvisningen

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, mcjagg sa:

I mina icp står det setpoint 0.1 

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/74372

 

Skumt. Jag undrar om ngn alls fått dosanvisningar på dessa ämnen. Det verkar vara så individuellt och olika teorier ang dessa 3. Det är omtvistat med framförallt Fe, men även Cr och Co i både havsvatten och i akvarierna. Behövs det, och vad är bra nivåer ?!  Sen är det även svårt att mäta. Man måste upp till i princip för höga värden för att det skall vara mätbart även med ICP maskinen. Det är nog därför dom skriver “Please contact TRITON for dosage advice” på hemsidan och inget på ICP test resultatet. 

Men bara Triton svarar med vad dom anser att en viss vattenvolym skall innehålla och hur mycket från deras flaskor som behövs, så kan vi komplettera med detta. Jag mailade också !

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, runstenen sa:

Skumt. Jag undrar om ngn alls fått dosanvisningar på dessa ämnen. Det verkar vara så individuellt och olika teorier ang dessa 3. Det är omtvistat med framförallt Fe, men även Cr och Co i både havsvatten och i akvarierna. Behövs det, och vad är bra nivåer ?!  Sen är det även svårt att mäta. Man måste upp till i princip för höga värden för att det skall vara mätbart även med ICP maskinen. Det är nog därför dom skriver “Please contact TRITON for dosage advice” på hemsidan och inget på ICP test resultatet. 

Men bara Triton svarar med vad dom anser att en viss vattenvolym skall innehålla och hur mycket från deras flaskor som behövs, så kan vi komplettera med detta. Jag mailade också !

Ja konstigt om inte alla har fått samma på dessa 3 ja och sen om det behövs är ju frågan jag har också mailat så vi får se vad de svarar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton rekommenderar att man doserar 1 ml per 1000 liter för Cobalt och Chromium, samt 1 ml per 500 liter för Järn. Efter detta skall man göra ett ICP test och vid behov dosera samma dos igen max 3 ggr / 3 ml totalt. Detta enl manual online ( Ej fått svar på mailet än )Känns som att dom vill hålla ryggen fri med så låga doser samt att man ska köpa fler ICP test. En kompis doserade max enl detta. Syntes aldrig på labbtestet tydligen. 
Visst jag vet att Cobolt och Chromium är väldigt skadligt vid för höga doser men dom andra fabrikaten har en tydlig instruktion. X antal ml höjer värdet x ug/l. Enkelt. Men ngn kemist tex @jonasroman kanske är av en annan åsikt. Taggar dig @Lasse också :)
 

Bifogar dokumenten här tillsvidare, men jag tror att dom kommer hänvisa till detta som svar på mailet. 

6826B072-6980-4827-9CB4-49344881FACC.jpeg

99D89FF4-8539-41F6-9551-5658BF7986C9.jpeg

B33D5634-4C6B-4EA2-B196-D0959D941E33.jpeg

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar 4 ml av Tritons Fe per dag - har doserat 1, 2 och 3 ml förut. inte sett något värde på ICP tester. Jag har fått lite cyanobakterier på udda ställen sedan jag höjde järntillsatsen, vet dock inte om det finns ngt samband där. Jag har 10 % proppat med makroalger. Jag är jag inte så orolig för men skulle jag dosera Co och Cr med doseringsapparat så skulle jag vara väldigt försiktig och använda täta ICP tester. Jag föredrar där att ligga lågt. Det är dosering jag skulle ta till som sista finputsning av akvariet - och där är jag inte ännu. Jag kommer nu återgå till 1 Fe ml/dag och se vad som händer

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag trodde blev svaret från Triton bara en referens till ovannämnda manualer/dokument och inte svar på mina frågor :

 

Hello !
I have a water volume of 700 litres total
My ICP test from Triton Labs reads/detects :
 
Cr - 0
Co - 0
Fe - 0
 
I’d like to dose these three supplements from your product line. 
 
My questions :
 
•What are your target levels for these parameters ?
 
•How much of each bottle should I dose in my 700 litres to reach that level ?
 
——————————————————-
 
Hi !
I was given the following information from our lab:
 
Co - 1ml/1000L/day
Cr - 1ml/1000L/day
 Fe - 1ml/500L/day
 
Please let me know if you have any additional questions.
Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Som jag trodde blev svaret från Triton bara en referens till ovannämnda manualer/dokument och inte svar på mina frågor :

 

Hello !
I have a water volume of 700 litres total
My ICP test from Triton Labs reads/detects :
 
Cr - 0
Co - 0
Fe - 0
 
I’d like to dose these three supplements from your product line. 
 
My questions :
 
•What are your target levels for these parameters ?
 
•How much of each bottle should I dose in my 700 litres to reach that level ?
 
——————————————————-
 
Hi !
I was given the following information from our lab:
 
Co - 1ml/1000L/day
Cr - 1ml/1000L/day
 Fe - 1ml/500L/day
 
Please let me know if you have any additional questions.

Hej 

fick samma svar idag av triton

mvh Frank

Hi Frank,
 
I was given the following information from our lab:
 
Co - 1ml/1000L/day
Mn - Follow the ICP test result recommendations
 Fe - 1ml/500L/day
Ändrat av mcjagg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! ;-) Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! ;-) Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

Hej
Det hade varit kanon om ni kan bifoga filen i ett meddelande och sen kan admin fixa resten
Mvh Frank


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...