Gå till innehåll

Vad är det här?


Neruza

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har bara ca 3 månaders erfarenhet av saltvatten..

Det har dykt upp ett par frågor

Bild 1: någon brun alg på rutan samt på sanden

Bild 2: samma bruna alg? Eller något liknande? 

Bild 3: Finns ett 10 tal av denna skumma sak lite överallt på glaset

 

Hur gör jag för att bli av med detta? Någon som vill dela med sig av sina hemligheter?:) 

Mvh 

20200331_174251.jpg

20200331_174232.jpg

20200331_174212.jpg

Ändrat av Neruza
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bruna är dinos alternativt cyano. Inte helt ovanligt i uppstartsfasen. Den lilla fläcken på rutan är nog bara kalkalger. Rutan skrapar du lätt ren med tex en rakbladsskrapa.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga exakt vad det är för alg. Gojs på rutan kommer du alltid att få i olika omfattning oavsett om du många algätare eller ej. Det är bara skrapa rent rutan. Jag brukar få göra det var tredje dag på vintern och varannan på sommaren då solen ligger på ibland under vissa tider.

 

Köp in lite algätare och försök att hitta en stabilitet. Många av dessa alger kommer i uppstarten och sålänge man hittar en rutin och håller vid den för att få jämna näringsvärden i vattnet så lägger det sig med tiden. I vissa enstaka fall behöver man gå in med andra metoder än vanligt underhåll.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga att jag sett den "tredje bilden" röra på sig. Men de ploppar upp på lite olika ställen...sen om det är nya eller samma som flyttat på sig kan jag inte svara på!

Plattmask? vad är det? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är en är ny bild på två nya! 

Lite suddig bild men allihopa har i stort sett samma form

Så man kan kanske tänka sig att det är någon form av djur? 

Jag vet ju ingentig egentligen, men den är platt! Så plattmask låter troligt i mina öron haha!

 

I vilket fall så känns det som att dom inte borde vara i karet?

 

1585913723673855681490248952011.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skrapar bort dem, är dem hårda eller mjuka? Om det är kalkalger så är det hårt. När det är mkt kalkalg är det som att skrapa is från bilrutan. Är det plattmask så är det inget motstånd och de rör på sig med jämna mellanrum. Sätt en markering med en pappersbit på glasets utsida i lod med prickarna och kolla om de är kvar efter en stund.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett antal fiskar som äter dem. Synchiropus släktet är det som oftast används och där är ocellatus bäst på att äta vanlig mat.

Många gyltor äter också plattmaskar och några frökenfiskar också. Chrysiptera springeri har flera provat med framgång.

Är det bara enstaka plattmaskar skulle jag inte bry mig. De försvinner ofta utan att man vet varför. Och de angriper inte dina fiskar eller koraller.

Det finns plattmaskar som äter koraller men dessa gör det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...