Gå till innehåll

Gammal tunze Stream pump...


wrang

Rekommenderade inlägg

1 hour ago, wrang said:

Vet ej exakt tyvärr så är ej etiketten kvar men ev en 6100

Här är manualen: https://www.tunze.com/fileadmin/gebrauchsanleitungen/x6100.8888.pdf

 

Tydligen används både en transformator och en driver, enligt olika trådar på Reefcentral kan eventuellt den senare vara trasig. Dessvärre säljer inte Tunze reservdelar till denna modell längre: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2415262

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju ut som styrenheten 7240.27 inte är tok avancerad inuti. Du kan ju testa ta isär den och byta elektrolyt kondensatorerna iaf och se om det gör någon skillnad. Ganska liten och billig insats att börja med.

 

Ser ut att vara tre ström regulatorer med och något mer chipp brevid. De kan nog gå att byta med om det är inte någon specialdel Tunze använt.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är detta ett avslutat kapitel men ska leta vidare

Hittade sett på reefcentral tunze forum

 

 

 

 

Old 06/03/2015, 09:15 PM #234

 

Unfortunately, yes, DC pumps generally last 5-10 years at most and that is if they are very well designed. AC pumps can last decades, not so when you add the electronics into the mix. Since the parts are no longer available and even if they were it would be hard to justify a $100-$120 part on something this old when you can buy a brand new 6105 for $285.

 

 

Magnet trasig eller o-ring problem

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör du som du vill, men det kan ju vara en likriktare eller en regulator bara som kört sig. Isf är det ju en billig lösning att få igång den igen. Men du får ju såklart välja vad du vill lägga din tid och energi på med 🙂 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De tre översta mojängerna med den gemensamma kylflänsen är troligtvis spännings regulatorer, de precisa men klumpiga och skapar mycket spillvärme, därför de behöver kylningen. De bör vara lätta att mäta på om de gör något. De har isf tre pinnar, en är spänning in, en är spänning ut och den sista är jord. Drivenheten vi pillar på sitter efter transformatorn och allt är svagspänning. Därför är det ganska tacksamt för en amatör att pilla lite i. Du kan fortfarande paja den, men du riskerar inte livet på dig själv 🙂

 

Observera att det kan vara något helt annat än regulatorer med, det kan lätt tolkas som jag vet massa grejer när jag skriver såhär. Det kan jag inte, men jag kan lite grann.

 

Jag vet inte vad för spänning transformatorn spottar ur sig, antagligen 24 volt. Men om det är växelström eller likström vet jag ej. Om det är växelström så sitter det dock en likriktare i drivenheten med, den är med intressant att titta på och lätt att mäta vad som kommer ut ur. Titta om den stora grejen längst till vänster på bilden som knappt syns på fotot. Om den har fyra ben kan det vara en likriktare, det är lätt att avgöra om du mäter om två av benen från den går till kontakten med inkommande spänning bredvid, den stora vita med tre stift.

 

Kan inte ge mycket mer råd än så utan ett schema. Men det är några enkla grejer att mäta på om du vill pilla lite med multimetern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...