Gå till innehåll

Uppstart av ett Nyos Opus Akvarium


Rekommenderade inlägg

On 2020-04-21 at 22:36, Jois sa:

Skicka en helhetsbild! :)

Hej jag skall limma ihop allt detta i helgen och försöka ta bilder, men upplever att det blir svårt att få det snyggt på en bild. Hoppas jag kan lägga upp något videoklipp. Jag själv är nöjd med det och jag har kollat in BRS 23 biggest mistakes med aquascape och tror jag lyckats med de flesta punkterna. Enda jag är lite missnöjd är att den håller samma höjd får se om jag lägger till en liten sten till för att få den högre på ena sidan. Jag har redan gjort en uppdatering och köpt in 2 stycken vortech mp10qd. Dessa kommer sitta på akvariets baksida. Jag hoppas de går att para ihop via appen då jag beställt en reef link med. 

Någon som har tips vilket program som är bäst för mjukisar och sps?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har så skulle jag lägga en plattare sten i mitten av scapen i framkant i karet, det kan du ha massa olika kolonier av knappar och lps:er för att få fina färger även i botten av karet. Helt kontraproduktivt så är det mer korallvariation i botten av mitt kar än i toppen, men det är en smaksak :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag varit igång i en vecka snart. Ingen alg i sikte och en liten skivanemon får agera som experiment 🧪 än så länge verkar den stortrivas. 

Blev mycket nöjd med aquascape tillslut. Höjde en revpelare och satte dem i olika djup för att få en bättre harmoni. Hojta om ni har några frågor :) glad valborg 

 

E1625531-50A1-496B-98DE-010BD6311FA1.jpeg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Blev ett snyggt rev!

Har du gsp på bakrutan eller är det en sten högt upp? 

 

Har du skaffat ordentligt med städpatrull oxå? Läste att någon hade problem att just den stenen är risken för gröna trådalger större än vanlig levandesten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Qurex sa:

Blev ett snyggt rev!

Har du gsp på bakrutan eller är det en sten högt upp? 

 

Har du skaffat ordentligt med städpatrull oxå? Läste att någon hade problem att just den stenen är risken för gröna trådalger större än vanlig levandesten. 

Hej tack tyckte med aquascape blev bra, det är en sten, inget på bakrutan tror bakrutan är behandlad så det inte skall växa något där. Ja har en liten städpatrull men den kunde få varit större :). Har Hanna salthaltmätare nu den var helt suverän så jag har beställt Kh och fosfat med från Hanna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Fisherman`s Friend sa:

Hej tack tyckte med aquascape blev bra, det är en sten, inget på bakrutan tror bakrutan är behandlad så det inte skall växa något där. Ja har en liten städpatrull men den kunde få varit större :). Har Hanna salthaltmätare nu den var helt suverän så jag har beställt Kh och fosfat med från Hanna. 

 

Nu hinner jag före  @Qurex men det jag tror han vill säga är att gsp lätt kan ta över all sten om man tillåter den. Bäst är att ha den separerad på en egen sten i sanden så att den inte växer över allting. För när den börjar trivas växer den fort och det kan lätt bli hård konkurrens om du hade tänkt ha fler koraller där :) 

 

Ser förövrigt riktigt bra ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, kaptenen sa:

 

Nu hinner jag före  @Qurex men det jag tror han vill säga är att gsp lätt kan ta över all sten om man tillåter den. Bäst är att ha den separerad på en egen sten i sanden så att den inte växer över allting. För när den börjar trivas växer den fort och det kan lätt bli hård konkurrens om du hade tänkt ha fler koraller där :) 

 

Ser förövrigt riktigt bra ut!

Tack ja det skall jag tänka på får flytta den då jag tänkt ha lite annat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, kaptenen sa:

 

Nu hinner jag före  @Qurex men det jag tror han vill säga är att gsp lätt kan ta över all sten om man tillåter den. Bäst är att ha den separerad på en egen sten i sanden så att den inte växer över allting. För när den börjar trivas växer den fort och det kan lätt bli hård konkurrens om du hade tänkt ha fler koraller där :) 

 

Ser förövrigt riktigt bra ut!

🙂 Jo för på bilden var det lite svårt att se om just gsp satt separat bakom den stora stenhögen, eller uppe på stenhögen.  Själv har jag ångrat lite hur jag hanterade gsp i början. Jag hade den stående på en plats och senare flyttade jag den (vilket gjorde att det även senare fanns gsp på det första stället eftersom den redan tagit fäste i stenen intill...). Sen placerade jag den på en sten och tänkte att där kan den få växa, men den byggde även en liten "bro" över till nästa sten. Sen beror det på vad för grannar den har. Jag placerade senare en Euphylia lps som lätt stoppar gsp. Även BTA anemon har inga problem att ta död på gsp.

 

Den är i mina ögon väldigt snygg och jag har nu även klistrat dit en bit som börjat få fäste på bakrutan. 

Även skivor och kenyaträd har ju en förmåga att växa/sprida sig ganska snabbt när de väl trivs. Alla koraller är väl mer eller mindre hopplösa på att sprida och bråka om utrymme, så det får man ju räkna med..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Qurex sa:

🙂 Jo för på bilden var det lite svårt att se om just gsp satt separat bakom den stora stenhögen, eller uppe på stenhögen.  Själv har jag ångrat lite hur jag hanterade gsp i början. Jag hade den stående på en plats och senare flyttade jag den (vilket gjorde att det även senare fanns gsp på det första stället eftersom den redan tagit fäste i stenen intill...). Sen placerade jag den på en sten och tänkte att där kan den få växa, men den byggde även en liten "bro" över till nästa sten. Sen beror det på vad för grannar den har. Jag placerade senare en Euphylia lps som lätt stoppar gsp. Även BTA anemon har inga problem att ta död på gsp.

 

Den är i mina ögon väldigt snygg och jag har nu även klistrat dit en bit som börjat få fäste på bakrutan. 

Även skivor och kenyaträd har ju en förmåga att växa/sprida sig ganska snabbt när de väl trivs. Alla koraller är väl mer eller mindre hopplösa på att sprida och bråka om utrymme, så det får man ju räkna med..

Mätte mina värden och allt var i sin ordning utan fosfat och Nitrat. Fosfat 0 och Nitrat 25-50 salifert test. Någon som har en idé 💡 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Fisherman`s Friend sa:

Mätte mina värden och allt var i sin ordning utan fosfat och Nitrat. Fosfat 0 och Nitrat 25-50 salifert test. Någon som har en idé 💡 

Har du testat nitrit? För har du nitrit i vattnet så stör det och gör att det visas för tok höga nitratvärden i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen sa:

Har du testat nitrit? För har du nitrit i vattnet så stör det och gör att det visas för tok höga nitratvärden i vattnet.

Körde salifert nitrit test och det gav ett litet utslag. Typ 0,1 isch. Skall jag köra i lite nite out 2. Gjorde 40 liter vattenbyte och doserade special blend 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, kaptenen sa:

Har du testat nitrit? För har du nitrit i vattnet så stör det och gör att det visas för tok höga nitratvärden i vattnet.

Jag blev lurad av samma fenomen när jag startade mitt. Mätte först bara nitrit och sen när det gick ner mätte jag nitrat som då nästan var max, men detta är

mätfel pga att det fortfarande är nitrit kvar. Senare så blev även nitrat lågt.

 

Ta det lugnt och gör inga stora vattenbyten för det kommer bara

störa processen. Köp inga fler fiskar och mata sparsamt så hinner bakterierna etablera sig. Eftersom du kör utan "riktig" levande sten kommer allt ta lite längre tid, men du kommer nog inte ha varken högt nitrat eller fosfat. Troligare att du kommer ha för lågt nitrat på sikt. 

 

När du mäter absolut noll i nitrit kan du testa nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, Qurex sa:

Jag blev lurad av samma fenomen när jag startade mitt. Mätte först bara nitrit och sen när det gick ner mätte jag nitrat som då nästan var max, men detta är

mätfel pga att det fortfarande är nitrit kvar. Senare så blev även nitrat lågt.

 

Ta det lugnt och gör inga stora vattenbyten för det kommer bara

störa processen. Köp inga fler fiskar och mata sparsamt så hinner bakterierna etablera sig. Eftersom du kör utan "riktig" levande sten kommer allt ta lite längre tid, men du kommer nog inte ha varken högt nitrat eller fosfat. Troligare att du kommer ha för lågt nitrat på sikt. 

 

När du mäter absolut noll i nitrit kan du testa nitrat.

Hur pålitligt är fosfatvärdet kör vidare med special blend nite out 2 och Nyos bio booster är det bra ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Fisherman`s Friend sa:

Hur pålitligt är fosfatvärdet kör vidare med special blend nite out 2 och Nyos bio booster är det bra ?

Saliferts fosfat är iaf i mina ögon ganska svårläst. Märkte att man bör skaka flaskan på samma sätt som med kh testet, vilket inte står i bruksanvisningen.

Tror inte den påverkas av nitrit eller så utan det stämmer nog med det du kan läsa av. Jag körde med endast levande sten och sen inga extra kemikalier, så dessa preparat har jag ingen aning om.

 

Har dock läst att nitrit inte är lika "farligt" som i sötvattenskar, men ett tecken på att karet inte cyklat klart riktigt och då ska man vara försiktig att stoppa i fler fiskar m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I uppstarten ska du helst inte byta vatten. Det handlar om att kvävecykeln (din bakterieflora i karet) inte har kommit igång än som gör att nitriten håller sig kvar och inte omvandlas till nitrat direkt. Ge det mer tid och tillsätt nitrifikationsbakterier så kommer det ge med sig. Stoppa inte i fler djur nu förrän du har 0 i nitrit och har haft det ett tag, och mata mycket sparsamt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...