Gå till innehåll

Nike83:s tillfälliga 250 liters


nike83

Rekommenderade inlägg

I väntan på att planeringen ska bli klar med mitt stora system, sparkade jag igång ett tillfälligt kar. Detta för att "mellanlagra" mina koraller som jag hade "lånat ut" medans jag flyttade till nordvästra Skåne. Planen är att mitt nya system ska starta efter sommaren.

 

797617398_brllopsklder.jpg.52d56cee870238588106b1327ba6ec4f.jpg

IMG_1113.jpg.a1dd5055dc7cc938e9299c2ac32a743d.jpg

 

Lite fakta:

Akvarium: ett äldre 250 liters Akvastabil (100x50x50). 

Belysning: Äldre T5-ramp från ATI med 6x54w. 8 timmar om dagen

Skummare: Royxal Exclusive Bubble king mini 160

Cirkulation: Coralbox NR-1

Returpump: Royxal Exclusive -DC 50W

Balling: 2-partsballing från ATI via doserpumpar. 

Sten: ca 15kg 

ATO: ja! :) 

Övrigt: Aktivt kol i reaktor

 

 

Akvariet står nu och tuffar. Korallerna ser ut att klara flytten, även om jag hade två koraller som började få lite STN. Lyckligtvis har de slutat "vitna". 

4 dagar efter uppstart så gick skummarpumpens motor sönder. Dock var det väldigt snabb leverans från Royal Exclusive och nu snurrar pumpen för fullt igen. Nöjd, men 2700kr fattigare :) 

Det andra som skedde var att en "kanal" till min mycket gamla T5-ramp gick sönder. Kunde konstatera att en "ballaster" gått sönder, men jag har ingen avsikt att ersätta denna. En ny kostar ca 3-400kr och rampen är värd ca 0kr . Jag hoppas att karet ska klara sig med 4st lysrör. Troligen så kommer märka det om inte annat, då jag tänker att korallerna borde bli mörka om de får för lite ljus. 

 

Idag går det kanske 10 snäckor i karet, men planen är att skaffa någon fisk och lite annat också.

 

Lite fler bilder från idag:

 

IMG_1068.jpg.c98b1249a1c911b79509fc3ac8a490fb.jpgIMG_1085.jpg.4ace21aed3484d5d7699775a84ba10dc.jpgIMG_1087.jpg.651af7fda096450c8d38ff79b84604fc.jpgIMG_1088.jpg.24b2a868c27845b93cf5a5c4387ec14c.jpgIMG_1089.jpg.b86eb25df2320f822c23aafeafc9e1ca.jpgIMG_1102.jpg.11e403f748519a8fcfbb318b5abad627.jpg

 

 

Simma lugnt och trevlig helg!

 

 

 

  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, MattiasN sa:

Ser bra ut! 

Skönt att slippa starta från 0 och väl oxå lite kul att få tillbaka lite koraller sen tidigare kar!

 

tack!

 

absolut, det är alltid lättare när man har något igång. dock blir det nog en hel del cykling vid nästa start. då kör jag nog med död sten också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

sådär. nu har karet varit igång i cirka en månad. nitratet har gått från över 10 till 0. jag inser att jag måste skaffa lite fisk, men det har inte funnits utrymme för detta (ganska så långt till närmsta fiskbutik med bra utbud). nu har min Ca förbrukning dragit iväg, och jag har höjt en hel del på båda kanaler (ATI 2-partsballing), men det verkar vara obalans mellan min KH-CA förbrukning, så mitt KH är nu på 10. ska jobba ner det till 8.

 

iochmed att jag har "nollat" nitrat, så har korallerna verkligen "poppat" och de flesta börjar bli riktigt ljusa och fina. jag matar varje kväll med korallmat och aminosyra för att korallerna inte ska ta stryk.

 

en snäckahar dött och idag fick idag skrapa rutan inför foto. annars så händer det inte så mycket. :D 

 

lite bilder från idag:

 

Tri-color

IMG_1229.jpg.2e9b4f96a0ab0bf40eb6fdbde210b9e5.jpg

Tricolor från sidan

IMG_1224.jpg.60e9649b82e8ecf174355d3d591c796f.jpg

 

 

MilleporaIMG_1209.jpg.dc1c042fff32fc1de95a728a1eae7ba2.jpg

 

IMG_1199.jpg.14d9b42af1363cd0c9d5d24378974475.jpg

 

Samma som ovan, fast från sidan

IMG_1225.jpg.1a84a17d5b16ae0a139c88bbc772c9e9.jpg

 

millepora

IMG_1203.jpg.2694bf989d8a61484ae234aa20855172.jpg

 

 

okänd acroIMG_1205.jpg.c1db844e63195166608021cf0fc07e03.jpg

 

samma som ovan, fast från sidan

IMG_1220.jpg_out_pp3.jpg.852e545001cea85c3c0aef24f6a2854c.jpg

 

IMG_1210.jpg.eca6fb223b9750dc3db97f85c5f8726d.jpg

 

 

milleporaIMG_1212.jpg.bebff42c671ed6cc3111ed014d147565.jpg

 

 

Acropora TeniusIMG_1213.jpg.cee02ca6598d21adf7832ace955f3fb7.jpg

 

 

Tenius?IMG_1214.jpg.378f058b8aef278e9522928cde64139f.jpg

 

okänd acrop- ska bli spännande att se utvecklingen ! :) IMG_1219.jpg.87620aa077f9b30b20114dca6f7e1f51.jpg

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Jois sa:

Fina koraller! Vad kör med för kamera? 

... Om du vill kan du alltid skicka dina koraller till mig... 😂😎

 

tack!

det är en Canon 6D (fullformat) med ett 100mm Macro objektiv. Fotar med Raw-format och justerar sedan bort det blåa i bilden med programmet Raw-therapee.

fotona ovanifrån är tagna med ett egentillverkat dränkbart skydd, så jag kan ta fotot i vattnet. de från sidan trycker jag objektivet mot glaset helt rakt.

 

hehe, det är så klart en kostnadsfråga :)  

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt! Vattnet ser lite disigare ut på den andra laddningen bilder här, är det bara bilderna som luras?

Är det verkligen en ATi ramp? Har aldrig sett att de gjorde ramper med de socklarna, ser ut precis som en Aquaconnect. Men det är ju en så enkel design på de ramperna så det var säkert fler tillverkare som kopierade den mallen från vem det nu var som började.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, mikoto sa:

Härligt! Vattnet ser lite disigare ut på den andra laddningen bilder här, är det bara bilderna som luras?

Är det verkligen en ATi ramp? Har aldrig sett att de gjorde ramper med de socklarna, ser ut precis som en Aquaconnect. Men det är ju en så enkel design på de ramperna så det var säkert fler tillverkare som kopierade den mallen från vem det nu var som började.

 

diset beror nog kanske på att jag inte gjort rent "koppen" som jag fotat genom. ska felsöka lite vad det kan bero på. jag gjorde rent framrutan typ 20 min innan jag fota, så kanske beror på det.

 

hmm, det står ATI på både gallret som sitter ovan fläkten samt på klisterlappen. jag har ingen anledning att tro något annat :)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, nike83 sa:

 

diset beror nog kanske på att jag inte gjort rent "koppen" som jag fotat genom. ska felsöka lite vad det kan bero på. jag gjorde rent framrutan typ 20 min innan jag fota, så kanske beror på det.

 

hmm, det står ATI på både gallret som sitter ovan fläkten samt på klisterlappen. jag har ingen anledning att tro något annat :)  

Har tre lika dana ATI ramper liggandes, så jo de finns 😁

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja är det en fläkt så är det nog ingen Aqua Connect. Coola grejer. Det är lite synd att T5 känns så utdöende, men världen ändras ju konstant, men det är lite hårt att rampen är mer eller mindre utan värde. Jag har en Aqua Connect som är i gott skick men mina clips som man sätter fast reflektorerna på lysrören med har rostat sönder. Försökte i höstas att köpa nya clips. Ramperna säljs ju ändå fortfarande. Men är helt omöjligt att få tag på eländet! Jag beställde Arcadia från Aquarstic.net först, men efter 3(TRE!) månader så fick jag en återbetalning och de skicka min order till slut... Och då visa det sig att de kunde bara få fram ett paket med clips av tre så nu har jag så ett rör kan ha reflektor... Haha, hade nog nästan blivit nöjdare om jag inte fått något alls 😄 Vad ska jag med en reflektor till... Beställde fina Giesemann clips från Mrutzek sedan men de gav också upp på att få in de i lager åt mig. Men de var lite snabbare iaf... Sökandet får fortgå.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lite synd att t5 verkar tyna bort, ger väldigt fint ljus!

Sen medför lysrörs bytena lite höga löpande kostnader men led-ramper är å andra sidan så förbaskat dyrt i inköp....

 

Men karet ser bra ut, korallerna ser ut att må bra Men nån liten firre för näringstillskott kunde kanske vara en bra idé 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, mikoto sa:

Ja är det en fläkt så är det nog ingen Aqua Connect. Coola grejer. Det är lite synd att T5 känns så utdöende, men världen ändras ju konstant, men det är lite hårt att rampen är mer eller mindre utan värde. Jag har en Aqua Connect som är i gott skick men mina clips som man sätter fast reflektorerna på lysrören med har rostat sönder. Försökte i höstas att köpa nya clips. Ramperna säljs ju ändå fortfarande. Men är helt omöjligt att få tag på eländet! Jag beställde Arcadia från Aquarstic.net först, men efter 3(TRE!) månader så fick jag en återbetalning och de skicka min order till slut... Och då visa det sig att de kunde bara få fram ett paket med clips av tre så nu har jag så ett rör kan ha reflektor... Haha, hade nog nästan blivit nöjdare om jag inte fått något alls 😄 Vad ska jag med en reflektor till... Beställde fina Giesemann clips från Mrutzek sedan men de gav också upp på att få in de i lager åt mig. Men de var lite snabbare iaf... Sökandet får fortgå.

absolut, men jag lurar ändå på att köra hybrid i nästa system. jag gillar ljuset från hybriderna bättre och ekonomin känns lite bättre med hybrid (inköp iaf). men som du säger, det är tyvärr lite utdöende. 

 

21 timmar sedan, MattiasN sa:

Ja, det är lite synd att t5 verkar tyna bort, ger väldigt fint ljus!

Sen medför lysrörs bytena lite höga löpande kostnader men led-ramper är å andra sidan så förbaskat dyrt i inköp....

 

Men karet ser bra ut, korallerna ser ut att må bra Men nån liten firre för näringstillskott kunde kanske vara en bra idé 

absolut, men har man långa rör så är det betydligt billigare (jag hade tidigare hybrid med 8x24w). 

 

tack, de ser ut att må bra, men jag måste som sagt få in lite fisk för att "smutsa ner" vattnet lite.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

för ca 3 veckor sedan fick jag skaffa lite fisk, då mitt nitrat var "nollat". tyvärr så var utbudet inte så överdrivet bra i skåne, så det blev en liten fin imperator, en six-liner samt en Scopas. alla äte med god aptit.

 

korallerna har tyvärr tappat färg den senaste månaden. 

jag har nollat nitrat och i veckan blev jag nyfiken på hur hög fosfat jag har.det visade sig att jag hade 0 i fosfor 😮... => börja mata med korallmat och aminosyror. förvisso är mina amino väldigt gamla (KZ). någon som har en aning om de blir dåliga med tiden? 

 

korallerna växer i vilket fall hyffsat bra, trots 0 i näringsvärden (med salifert och hanna fosfor). 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...