Gå till innehåll

Bara fryst mat?


peterj66

Rekommenderade inlägg

Sedan jag köpte min kopparbandade för ca ett halvår sedan så har jag enbart matat med fryst mat. Jag har kört med mysis, red plankton och marine mix från Ocean nutrition. Lite orolig att det blir för ensidigt, så därför är jag nyfiken på om någon annan matar enbart med fryst mat och vilka sorter i så fall.

Är det något fryst foder som är mer eller mindre bra näringsmässigt?

Finns det några bra länkar till analyser av fryst fiskfoder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har konsekvent bara kört med fryst foder sedan starten 4 år sedan. I början nästan uteslutande med artemia, senare med mest cyclops men även mysis då och då. Min avsikt har varit att få en så naturlig tillväxt på mina fiskar som är möjligt. Jag har då och då kört med svarta mygg, kommer att öka den delen framåt.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, peterj66 sa:

Sedan jag köpte min kopparbandade för ca ett halvår sedan så har jag enbart matat med fryst mat. Jag har kört med mysis, red plankton och marine mix från Ocean nutrition. Lite orolig att det blir för ensidigt, så därför är jag nyfiken på om någon annan matar enbart med fryst mat och vilka sorter i så fall.

Är det något fryst foder som är mer eller mindre bra näringsmässigt?

Finns det några bra länkar till analyser av fryst fiskfoder?

Hej!

Har haft min kopparbandade några månader nu, halvår eller liknande.

Från början vet jag att jag var tvungen att köpa levande mask, tror jag det hette.

Efter någon månad så började den äta Artemia och Mysis, fryst alltså.

Från den dagen så har den ätit i stort sett samma fryst mat.

Den har vuxit en hel del och så som det ser ut just nu, så mår den bra.

Jag kan också se att den hela tiden plockar något från stenarna, och en grej som jag märker så har jag  en del aptasia i sumpen och refugium som jag kan se.

Men inte i själva akvariet, så jag tror att det tack vare den.

Mvh

 Jarecki

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Lasse sa:

Jag har konsekvent bara kört med fryst foder sedan starten 4 år sedan. I början nästan uteslutande med artemia, senare med mest cyclops men även mysis då och då. Min avsikt har varit att få en så naturlig tillväxt på mina fiskar som är möjligt. Jag har då och då kört med svarta mygg, kommer att öka den delen framåt.

 

MVH Lasse

Varför svarta mygg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara en känsla och erfarenheter från sötvattensdelen. När vi skulle mata upp fisk till lekkondition så använde vi svarta mygglarver. det är också en larv, det vill säga den innehåller mycket näring för själva omvandlingen till att bli en mygga. Jag vet att en hel del mottagningsstationer använder röda mygglarver även till saltvattensfisk. Det är feta och näringsrika larver och om man har väldigt trilskande fiskar som livnär sig på insekter, maskar och larver så har just röda mygg visat sig vara outstanding även i salt. Emellertid - jag undviker röda mygg eftersom de bär på en mycket kraftig allergen - en av de kraftigaste som finns faktiskt. Borde inte säljas överhuvudtaget. Men med en trilskande fisk och handskar - kan det hjälpa.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sett att det finns fryst mysis/artemia som även innehåller vitlök&plankton. Ocean nutrition. Bra eller onödigt?

Min tanke var att om man matar med detta så får även korallerna lite mat samtidigt. Vitlök ska väl också vara bra för fisken har jag läst nån stans. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minuter sedan, Qurex sa:

Har sett att det finns fryst mysis/artemia som även innehåller vitlök&plankton. Ocean nutrition. Bra eller onödigt?

Min tanke var att om man matar med detta så får även korallerna lite mat samtidigt. Vitlök ska väl också vara bra för fisken har jag läst nån stans. 

 

Faktiskt så glömde jag nämna att ibland så får alla mina fiskar :

blandar-

upp frysta bitar artemia +mysis+färsk saft från vitlök och ingefära+fisk vitaminer

väntar och blandar försiktigt sen fryser ner igen till små kubbar.

Dem älskar denna maten även bitar från vitlök inklusive kopparbandade.

Kör denna maten då och då när jag märker att fiskarna var stressade.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang svarta mygg har jag fått tipset från Södermalmsakvarieaffär att det i princip oftast inte är så bra kvalite på den frysta utan man bör fånga själv och sen frysa in om man vill. Fryst cyklops har för mig inte fungerat något vidare. Väldigt smått och inte ens yngel har uppskattat det något vidare. 

 

Ang näringen på artemia så tror iaf jag att det främst blir dåligt med näring om man kläcker artemia och låter denna växa upp utan bra foder. Fryst är väl vildfångad och den borde ju vara full med näring från havet kan man tycka..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Christian J sa:

Förr brukade det sägas i böcker att bara nykläckt odlad artemia var näringsrik, och att näringsinnehållet minskade allteftersom den odlade artemian växte upp. Stämmer detta fortfarande, och gäller det isf även fryst artemia?

Nykläckta artemianauplier har givetvis ett högt näringsvärde eftersom de inte äter än och skall utvecklas till ätande larver. under den metamoforsen är det sant att någon dag eller några dagar gamla artemis inte håller så mycket näring - en del dock eftersom näringen i den lilla nykläckta har blivit fördelad i en större kropp och en del gått förlorad. Emellertid - så fort den börjat äta och växa så innehåller den ju mycket mer näring och innehållet motsvara vad den äter. Så ja - det är en sanning med modifikation som blir osan när den börjar äta. Djupfrysta - som fångats i det vilda innehåller ju den näring som de fått från de alger de äter i naturen - och de brukar vara bra.

 

 

2 timmar sedan, Qurex sa:

Ang svarta mygg har jag fått tipset från Södermalmsakvarieaffär att det i princip oftast inte är så bra kvalite på den frysta utan man bör fånga själv och sen frysa in om man vill. Fryst cyklops har för mig inte fungerat något vidare. Väldigt smått och inte ens yngel har uppskattat det något vidare. 

 

Ang näringen på artemia så tror iaf jag att det främst blir dåligt med näring om man kläcker artemia och låter denna växa upp utan bra foder. Fryst är väl vildfångad och den borde ju vara full med näring från havet kan man tycka..

 

Det får väl stå för honom men jag har aldrig haft problem med de jag köpt - Ocean Nutrion svarta mygg. Cyclops fungerar väldigt bra för mig - hade bland annat en pipefish som bara fick det i två år. En annan klarade sig i ett år.

 

angående artemian så har jag samma uppfattning som du

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ang svarta mygglarver så är det nog iaf i Stockholmstrakten dags att kunna hitta levande om man besöker nån lite lagom stor vattenpöl ute i skogen. 

Dafnier och vitamygg brukar man oxå kunna hitta, men det kanske inte är något för saltvattensfiskar!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt kan du hitta stora mängder cyclops på ett ställe i Stockholmstrakten. Vet en handlare som mer eller mindre bedrev industriell fångst där. Cyclops är utmärkt foder till salt. Vet inte vart det var men det var i någon å mellan några sjöar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Framförallt kan du hitta stora mängder cyclops på ett ställe i Stockholmstrakten. Vet en handlare som mer eller mindre bedrev industriell fångst där. Cyclops är utmärkt foder till salt. Vet inte vart det var men det var i någon å mellan några sjöar.

 

MVH Lasse

Vi använde cyclops och vattenloppor till att mata sjöhästyngel med på förra jobbet,  funkade jättebra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2020-04-17 at 09:19, Lasse sa:

Framförallt kan du hitta stora mängder cyclops på ett ställe i Stockholmstrakten. Vet en handlare som mer eller mindre bedrev industriell fångst där. Cyclops är utmärkt foder till salt. Vet inte vart det var men det var i någon å mellan några sjöar.

 

MVH Lasse

@Lasse Vad tror du om Dafnier? Vet att jag fick en del cyclops när jag håvade dafnier i en liten damm för några år sedan, så det kanske finns i de flesta vattendrag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyclpos innehåller stora mängder av karotenoider som hjälper till både med färger och bildandet av anti radikaler. Dafnia är inte lika rika på dessa ämnen vad jag vet.

 

Men prova dafnier - det blir ju inte sämre.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-26 at 20:08, Lasse sa:

Cyclpos innehåller stora mängder av karotenoider som hjälper till både med färger och bildandet av anti radikaler. Dafnia är inte lika rika på dessa ämnen vad jag vet.

 

Men prova dafnier - det blir ju inte sämre.

 

MVH Lasse

Tror du det har någon betydelse om det är dafnier från sötvattenspölar eller om de kommer från kusten (östersjön)? 

Såg en karta att de tydligen finns längs hela Svenska kusten, så bäst vore väl om man kunde fånga saltvattensvarianter på västkusten..(bor dock på fel sida..)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror dock att den dafnia som är rapporterad på svenska västkusten förekommer i mynningsområden där det ofta finns skiftningar i salthalten. Men liknande zooplankton finns ju även i saltvatten. Ärligt talat - jag tror inte det spelar någon större roll varifrån de kommer - sött eller salt. Vidare om hinkkräftor (svenska namnet)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...