Gå till innehåll

Hur balansera effekten av Chaetomorpha och skummare?


Rekommenderade inlägg

I mitt kar verkar chaeto-odlingen och skummaren vara överdimensionerade, iaf när båda körs dygnet runt. Efter att jag skaffade bättre skummare för ett år sedan minskade mängden svamp fort, och efter att jag skaffade chaeto för ett halvår sedan fick jag nollad nitrat/fosfat efter en tid (rättelse: innan dess hade jag trådalger som också nollade, men chaeton växte bra trots det och har nu konkurrerat ut trådalgerna). Jag har sedan dess kraftigt minskat chaetons ljustimmar, medan skummaren fortfarande går för full kapacitet. Samtidigt har skummare nackdelen att de tar bort plankton och fria bakterier i vattnet (som t ex svampar äter), så jag borde kanske minska skummarens timmar istället? Finns det några nackdelar med svagare skumning, så länge chaeton lyckas ta upp näringsöverskottet?

 

Några tumregler vad gäller t ex antal timmar av varje? Har funderat på att börja med chaeto 24 timmar per dygn och skummare 12 timmar, och sedan studera hur mängden trådalger, nitrat och fosfat förändras.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge chaeton tar upp näringsöverskottet så är det inget problem. Men som sagt är  risken att skummaren slits. Du kan ju även köra med bara refugium. Dock händer det att refugium kraschar , vilket hänt mig två gånger. Den bästa vägen är kanske att minska storleken på refugiet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, nike83 said:

hur mycket "för stor" skummare har du installerad?

 

jag tänker om du sätter en skummare på on/off så hade jag varit rädd för att elektroniken ska slitas mycket mer än om du körd den 24/7. 

En Tunze 9410 till 300 liter vatten med liten belastning. Denna skummare innehåller en 230V-pump (alltså ingen avancerad elektronik), kan pumpen ändå ta skada av att stängas av?

 

38 minutes ago, peterj66 said:

Du kan ju även köra med bara refugium. Dock händer det att refugium kraschar , vilket hänt mig två gånger.

Sant, men om jag har kvar skummaren som backup gör det väl inte så mycket egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du visste hur jag funderat på detta. Jag skulle gärna köra skummarlöst om det inte vore för en sak - syresättningen och CO2 koncentrationen. Under full fotosyntes så hjälper skummaren till att föra ut syrgas från vattnet och att för in CO2 till fortsatt fotosyntes. Under mörkertiden hjälper skummaren till med att föra ut CO2 från systemet (höja pH) och föra in syre i systemet (vidmakthålla cellandningen i all biomassa). Jag funderar för närvarande på att köra skummaren bara när mitt pH ettdera har blivit för högt eller blivit för lågt. alltså - jag använder pH:t för att förstå om jag har CO2 brist eller överskott. Det finns absolut inget direkt samband mella syrgas och CO2 innehåll på det sätt att om man laddar in ren syrgas så påverkas det CO2 koncentrationen. Däremot finns ett indirekt samban i och med att fotosyntes förbrukar CO2 och lämnar syrgas och att allt levande (nästan) förbrukar syrgas och lämnar CO2. Det vill säga ett rev så är det normalt ett lågt CO2 (läs högt pH) samtidigt som syrgasen är hög - och vice versa vid hög CO2 koncentration (produktion) så blir syrgasen låg (förbrukas). det går alltså använda pH till detta. Sedan kan man låta innehållet i skummarkoppen gå tillbaka och bara utnyttja gasväxlingen i skummaren.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

1 hour ago, Lasse said:

Jag skulle gärna köra skummarlöst om det inte vore för en sak - syresättningen och CO2 koncentrationen. Under full fotosyntes så hjälper skummaren till att föra ut syrgas från vattnet och att för in CO2 till fortsatt fotosyntes. Under mörkertiden hjälper skummaren till med att föra ut CO2 från systemet (höja pH) och föra in syre i systemet (vidmakthålla cellandningen i all biomassa).

Kan inte chaeton ordna detta med omvänd dygnsrytm i refugiet? Om man som jag bara har lite koraller kanske man kan förlänga chaetons ljustid, eller ha igång skummaren några timmar.

 

Finns det risk att N eller P nollas om chaetons fotosyntes ensam hanterar koldioxiden på nätterna (utan skummare)? Iofs kan man väl alltid mata mer då, men det låter lite känsligt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, stigigemla said:

Jag skulle köra skummaren 24/7 och minska mängden chaeto i reaktorn. För mig är gasutbytet vikigt.

Det är så jag gör nu. Vad tror du om att köra skummaren varannan timme, varannan halvtimme eller liknande?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag ställt om min skummare. Om vi ser det rent teoretiskt så är ger nuvarande CO2 tryck i atmosfären (strax över 400 ppm) ett jämvikts pH på mellan 8, 1 och 8,2. Det innebär att under jämviktspunkten så för skummaren ut CO2 från karet och över denna punkt så för skummaren ner CO2 till vattnet. I mitt fall så verkar 8,16 vara under jämviktspunkten för om skummaren går där så håller sig pH:t konstant där  - just nu - vid ingen fotosyntes (läs intern förbrukning av CO2 - enbart intern produktion)- det vill säga - vid luftning (gasutbyte, skummare igång) så förs CO2 ut ur karet - inte in. Nu är det vår - innebär mycket öppna fönster och ventilation - CO2 inne = CO2 ute och jag använder uteluft i skummaren.

 

När fotosyntesen börjar konsumera CO2 så stiger pH eftersom mängden CO2 i vattnet ligger under jämviktspunkten - gasutbytet vill då föra ner CO2 från luften till vattnet - så skumning (avgasning) kommer då tendera att hålla pH konstant tills konsumtionen (läs fotosyntesen) blir så kraftig att tillförseln via skummaren blir mindre än konsumtionen - när detta sker kommer pH fortsätta att stiga. Att köra skummaren nu innebär fortfarande att CO2 förs ner från luften. Bra för fotosyntesen tror jag.

 

Nu är det inte bara CO2 som berörs vid gasutbyte - även O2 är aktuellt. I väl "beplantade" kar (stor fotosyntetisk biomassa) så är risken för syrebrist väldig stor under tidiga morgontimmar. Hög O2/låg CO2 och låg O2/hög CO2 följs åt som två sidor av samma mynt även om de inte är beroende av varandra. Detta innebär att vid låga pH (hög CO2 innehåll i vattnet är risken för O2 brist störst - pH blir en indirekt styrparameter. Om pH börjar stiga av sig självt när skummaren står stilla så innebär det att fotosyntesen (CO2 förbrukningen) ökar. Ökar fotosyntesen så ökar det interna tillskottet av O2 - därför låg risk för syrebrist - skummaren kan stå stilla. När pH för högt - CO2 brist - fotosyntesen går över till att utnyttja lagrad CO2 (HCO3 och CO3). Men oavsett källa - produktionen av O2 ökar och risken för syreöverskott i vävnad ökar - risken för bildandet av interna syreradikaler ökar. Skumning nu (gasutbyte) tar ner syrenivån och minskar risken för skador på korallerna.

 

Nu skall vi testa detta en tid. Jag har ju sedan i december fotat en koloni av hystrix för att dokumentera tillväxten. Nu kommer jag fortsätta med detta.

 

MVH Lasse 

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast vad är den praktiska skillnaden mellan att skumma svagare eller att öka matningen? Matar man mer så borde väl djuren bli gladare, samtidigt som gasutbytet borde gynnas av att skummaren kan göras på full effekt. Kan den extra matningen rentav leda till ett överskott av bakterier som skummaren inte lyckas avlägsna? Eller är det bättre att ha skummaren helt avstängd periodvis om målet är ökad bakteriemängd i vattnet?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...