Gå till innehåll

Zeovit


edda124

Rekommenderade inlägg

Ha jag såg dig på zeovit forumet
Okej vad tycker du att det fungerat bra vad har varit dåligt?
Jag fundera lite på hur gör man med semester kan man lämna karet 2 veckor
Och sen med balling behövs det balling eller räcker det med vattenbyten och om man kör balling skulle man köra rena utan spårämnen som jag förstod det rätt?
/Edvin

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, edda124 sa:

Ha jag såg dig på zeovit forumet emoji16.png
Okej vad tycker du att det fungerat bra vad har varit dåligt?
Jag fundera lite på hur gör man med semester kan man lämna karet 2 veckor
Och sen med balling behövs det balling eller räcker det med vattenbyten och om man kör balling skulle man köra rena utan spårämnen som jag förstod det rätt?
/Edvin

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk
 

Inga extra problem med att lämna ett zeovit kar över semestern.

 

 

Kh, ca, mg behövs tillsättas precis som i andra kar med t.ex balling eller ca-reaktor.


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har kört zeovit i ca 5-7år. 

det funkar kanon för att reducera näringsvärden och man kan få fram vissa färger genom att dosera vissa flaskor (tänker på att vissa av mina koraller fick fram mycket mer gult när jag doserade A-balance). 

jag körde parallellt med Fauna marin balling light.

 

det jag har emot metoden är att dosera i "blindo" och att hålla på och dosera varje dag. visst man behöver inte köpa alla flaskor, utan kan hålla de till basic. men jag som många andra frestas sedan av att testa lite andra, och lite till. sen helt plötsligt har man (jag) hela uppsättningen och doserar något varje dag. 

 

jag kommer inte köra zeo i mitt nästa kar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar
Vad jag hade tänkt var att köra dom där tabletterna jag har ganska litet kar ett red sea reefer 170
Men jag funderade bara på om man ser nån tillväxt eller bättre färger genom att köra the basic 4 eller är det enbart för närings exporten

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade börjat med en 50% dosering av basic i 3-6 månader. Efter detta höja (eller sänka) sakta doseringen med ca 10% i månaden tills maxdos är nåd eller närings nivåerna ligger på en nivå du vill att de skall ligga.


För mig personligen är målen ca 2-5ppm NO3 och 0.04 PO4

 

Stabilitet är det viktiga, så ta det sakta och lungt.

 

Övriga blå flaskor för extra utfärgning mm hade jag sedan skaffat efter ett behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret
Ja det var lite så jag hade tänkt
Min plan är att börja med Marco rocks och köra barebottom låta bakterierna goa till sig i 4 månader och sen börja med basic 4 och låta det mogna så karet blir runt 1 år sen börja öka på med annat


Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ungefär samma uppfattning som Nike, går att köra basic, och fungerar fantastiskt bra för att sänka näringsvärdena. Det blir lätt så att man frestas till att testa olika produkter, som man kanske "inte behöver, men äsch det kanske gör något lite bättre" 

On 4/7/2020 at 4:03 PM, edda124 said:

Ha jag såg dig på zeovit forumet emoji16.png
Okej vad tycker du att det fungerat bra vad har varit dåligt?
Jag fundera lite på hur gör man med semester kan man lämna karet 2 veckor
Och sen med balling behövs det balling eller räcker det med vattenbyten och om man kör balling skulle man köra rena utan spårämnen som jag förstod det rätt?
/Edvin

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk
 


Mina egna tankar, ta det för vad det är :)


Söker man låga näringsvärden är Zeo bra. Jag skulle dock påstå att det kräver lite erfarenhet att få allting stabilt, speciellt på mindre kar. (som med saltvatten i övrigt)

Det jag upplevde som sämre, var just att näringsvärdena hölls så låga. Andra kan ha (lär ha) andra erfarenheter, men för just mitt kar ledde detta till problem. Om du sett mig på Zeovit-forumet ksk du läst min tråd, där kan du se en del. Tillslut bestämde jag mig för att avbryta, pga bland annat Dino, och gick över till att dosera vissa flaskor (xtra, FWS, B-Balance regelbundet, vissa andra ibland)

 

Jag har tillfälligt tagit uppehåll med pumpning (men doserade zeostart med doserpump) under 4 veckors tid vid ett tillfälle. Allt tuffade på som det skulle! 

 

Till en början skulle jag säga att vattenbyten räcker, men som med de flesta andra kar och metoder så kommer tillslut förbrukningen av kh/ca/mg att vara hög nog att det är fördelaktigt att använda balling. Jag ser inget problem i att använda balling med spårämnen, utan snarare bara positivt, om spårämnen förbrukas i karet är det bra att ersätta.


Även jag kommer att köra utan Zeovit det karet jag håller på att flytta över till nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar
Vad kommer ni köra istället om. Man får fråga
Jag har startat 4-5 kar innan och alltid försökt köra det lätt med mest mjukisar och lite lps även testat nån sps här och där men aldrig riktigt dosera för jag har alltid hatt nano kar och förbrukningen har varit så låg att det räckt med vatten byten nu känner jag att jag mognad och inte är nybörjare längre och vill ta nästa steg och tänkte prova ett sps kar då passa det perfekt att vi skulle flytta nu strax så jag sålde allt i reefern och tänkte börja om från början och köra med nån metod lute längre fram men jag vet inte riktigt vilken jag såg alla zeovit kar med sps såg så snygga ut och Ryan på brs pratade bra om den så jag ville lära mig mer jag har även kollat lite på Aqua forest och triton

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, edda124 said:

Tack för svar
Vad kommer ni köra istället om. Man får fråga emoji3.png
Jag har startat 4-5 kar innan och alltid försökt köra det lätt med mest mjukisar och lite lps även testat nån sps här och där men aldrig riktigt dosera för jag har alltid hatt nano kar och förbrukningen har varit så låg att det räckt med vatten byten nu känner jag att jag mognad och inte är nybörjare längre och vill ta nästa steg och tänkte prova ett sps kar då passa det perfekt att vi skulle flytta nu strax så jag sålde allt i reefern och tänkte börja om från början och köra med nån metod lute längre fram men jag vet inte riktigt vilken jag såg alla zeovit kar med sps såg så snygga ut och Ryan på brs pratade bra om den så jag ville lära mig mer jag har även kollat lite på Aqua forest och triton

Skickat från min Nokia 7 plus via Tapatalk
 

Jag kommer kommer att köra mycket matning, en kraftig skummare och filterroller. Dvs heavy-in heavy-ut. Kör detta på mitt nuvarande kar, och är nöjd med det mesta. I framtiden kanske jag kopplar in ett cheato-refugium alt annan typ av alg-metod om jag får problem att hålla näringsvärden under kontroll.

 

Kommer fortsätta att dosera FWS, B-balance och Xtra dock, gillar effekterna jag upplever med dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått ifrån full zeo till att nu köra.

 

-Zeo start och bac, kraftig matning för att hålla näringsnivåerna

 

- balling med spårämnen

 

Inga planer på att lägga till mera blåa flaskor, kanske deras amino om jag i framtiden ser något behov

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...