Gå till innehåll

Lämpliga fiskar till 130l?


rolnor

Rekommenderade inlägg

Bra förslag, kollade upp dom. Stor fördel om dom tar flingfoder. Har haft en Blenny förut och den var mycket aktiv och kul, den dog tyvärr efter ett par år. Den grävde mycket gångar under revet. Tycker att mina Clowner är så tråkiga, mistänker att den ena inte är helt OK, den simmar mest i en konstig vinkel med huvudet nedåt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar 2 minuter för mig att mata varje dag (då har jag två akvarier) Jag tar mina kuber och lägger dem i vattnet - ingen tining före, ingen sköljning. I mitt stora så lägger jag mina kuber i den BTN klippa som en av mina streamers sitter i. Den blåser sedan ut maten under ca 15 minuter mens den tinar. 

 

I ett 130 red Sea max finns det många fiskar du kan ha. Pyjamas kardinalen är reda nämnd. Någon mindre av de bottenlevande blennierna. Gobies och framförallt ett par med räka och en räkgobie - se här från mitt gamla 130

 

https://www.youtube.com/watch?v=shhqN7KqTjY

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 4/10/2020 at 1:00 PM, Lasse said:

Det tar 2 minuter för mig att mata varje dag (då har jag två akvarier) Jag tar mina kuber och lägger dem i vattnet - ingen tining före, ingen sköljning.

Jag tycker själva öppnandet av förpackningarna är det som tar mest tid (spola under varmt vatten tills det går att trycka ut fodret i en bägare).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Christian J sa:

Jag tycker själva öppnandet av förpackningarna är det som tar mest tid (spola under varmt vatten tills det går att trycka ut fodret i en bägare).

Kanske är olika mellan olika märken med Ocean nutrition brukar det gå bra att trycka ut kuben direkt från frysen. Man får ta i lite men behövs inte värmas med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minutes ago, rolnor said:

Det känns som ni kapat min tråd typ? Please, diskutera fiskar till 130l.

Förlåt, se det som bonusinformation!

 

En Pictichromis (Pseudochromis), Chromis eller Chrysiptera kanske? Dessa kan vara aggressiva men clowner borde väl klara av dem.

 

Nemateleotris är fredliga men kan hoppa, Apogon/Ostorhinchus lär också vara fredliga men jag har aldrig provat. Vet inte om de trivs med flingfoder.

 

En liten gylta (wrasse på engelska) kanske går bra så länge den inte växer för mycket, även dessa lär kunna hoppa och vill kunna gräva ner sig i sanden.

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Lasse sa:

Jag lämnar eftersom det anses  som trådkapning med att rekommendera fryst foder som skulle göra fiskurvalet större. Du får väl läsa dig fram i någon nybörjarbok istället.

 

MVH Lasse

Oj! Ömma tår där! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Om en Anemonfisk ofta simmar med huvudet nedåt efter att ha ätit flingor beror det ofta på att den svalt luft med flingorna.

Det är lätt åtgärdat. Ge fisken annan mat!

Den simmar alltid så, även före matning. Tror det är nåt fel på den tyvärr, tråkigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, ChoBits sa:

Tror inte att det är framgångsrikt att välja fiskar utifrån att de bara ska äta fling/torrfoder, eftersom det kan variera från individ till individ.
Vi har både Banggai och Pyjamas i vårt kar, och ingen av de fyra äter flingfoder eller pellets. De tar bara frysmat. Däremot äter alla andra firrar allt man släpper ner, kirurger, clowner, blenny, Andra saltisar har med framgång matat sina kardinaler med flingfoder, men hos mig vägrar de.

Det är inget absolut krav att dom ska äta flingfoder, tycker bara det är smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Christian J sa:

Förlåt, se det som bonusinformation!

 

En Pictichromis (Pseudochromis), Chromis eller Chrysiptera kanske? Dessa kan vara aggressiva men clowner borde väl klara av dem.

 

Nemateleotris är fredliga men kan hoppa, Apogon/Ostorhinchus lär också vara fredliga men jag har aldrig provat. Vet inte om de trivs med flingfoder.

 

En liten gylta (wrasse på engelska) kanske går bra så länge den inte växer för mycket, även dessa lär kunna hoppa och vill kunna gräva ner sig i sanden.

 

 

 

 

 

Apogon ser fina ut, tack för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...