Gå till innehåll

För och nackdelar med vattenbyte?


Löta

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan, KMG sa:

Håller med dig Jonas och just målvärde för nitrat och fosfat eller fönster för dessa saknas. Flera har säkert hittat "sina" värden som fungerar, men ingen större undersökning för att fastställa med ett bredare underlag verkar ha gjorts? Många kar som kan se bra ut på bilder och filmer kan vara rellativt instabila och ägaren brottas med trilskande cyano eller dino till Och från. Därmed inte sagt att det är fel på målvärde, utan förmågan att mäta och hålla dom. Stabilitet bör också vara en faktor av största vikt likt fönster och ratio?

precis, vi ser bilder, men det kan finnas mkt trubbel bakom för det:-) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jag är lite tveksam till rekommendationer om att köra på ett visst kvottal baserat på mätningar vi gör själva. Detta på grund av osäkerheten i våra mätningar. Med Hanna känner vi till osäkerheten för fosfaten men vi tenderar till att lita på våra nitratmätningar från olika kar. faktum är att felfrekvensen där kan vara 100 gånger värre på grund av en osäkerhet vi inte känner till. Nitrithalten. Redan vid 0,02 ppm nitrit så halveras det avlästa nitratvärdet vi så låga siffror som avläst 2 ppm.

 

Jag har varit i kontakt med Christoph på OCEAMO.e.U (en Österrikisk firma som utför fjärranalyser av saltvatten framförallt i Österrike) Deras testrutin innefattar test av nitrit och nitrat med hjälp av ion chromatography. Denna metod är okänslig för nitritstörning. Deras databank visar att det i de flesta analyser av vattnet i olika revakvarium finns låga nivåer av nitrit - 0,02-0,05 ppm. Dessutom finns det undantag med nivåer på 0,15- 0,25 ppm NO2 samt sådana som är helt utan. Om vi ligger uppe i nivåer på ca 15 - 20 ppm så spelar det här ingen större roll - men skall man ligga och harva på 2 - 5 ppm - ja då blir det problematiskt om man inte vet nivån på nitriten. Dessutom kan jag tänka mig att den varierar med dygnet. Det finns heller ingen hobbymetod som är tillförlitlig nog för tillfället. Alla färgjämförelser bygger på färgseendet och exempelvis Hanna checker marine nitrite har alldeles för låg noggranhet ± 0,02 ppm NO2-N -> ±0,066 ppm NO2. Om du konstruerar en multimaskin Jonas så bör du nog ta med en nitritanalys om man skall uppnå den noggranhet för alla revakvarier du strävar efter. Det här är då baserat på ett medelvärde inklusive extremerna på ett stort antal insamlade analyser under de senaste åren. Problemet med förändringar av kväveföreningarna under transport anser de att de har löst - och deras lösning verkar vara adekvat.

 

Nitritstörning har också Fauna Marin tagit hänsyn till i sin nitrit/nitrat test - den är tyvärr en optisk test så bara variationerna i färgseende försvårar användning så som den föreligger nu kan den kanske bara tjäna som en varningssignal - du har nitrit i vattnet - lita inte 100 på nitratresultatet. Skall testa den med tiden.

 

MVH Lasse

klokt inlägg @Lasse, köper det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1,54* 2/0,03 = 66,66 * 1,54 = 102,66. Vad har jag missat ?
 
MVH Lasse
 
 

Jag får samma resultat som du...

Om man ger fan i och ta * 1,54 blir det 66,66. Tar jag detta * 1,54 blir det 102,65 åtminstone i Västergötland.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, jonasroman sa:

du läser min formel fel. Du skall stanna vid 66,66. Du gångrar felaktigt med 1.54 igen.

N/P kvoten i ditt(mitt) exempel är alltså 66,66. 

 

 

/Jonas

 

Du får förlåta mig nu - men jag förstår ännu mindre nu. Kan du inte bifoga dina beräkningar så även en dumming som jag förstår. Du har ju inte redovisat en N/P kvot - du har redovisat en NO3/PO4 kvot. Oräknat all annan organisk och oorganisk N som finns i vattnet. Och vart kommer 1,54 in?

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får förlåta mig nu - men jag förstår ännu mindre nu. Kan du inte bifoga dina beräkningar så även en dumming som jag förstår. Du har ju inte redovisat en N/P kvot - du har redovisat en NO3/PO4 kvot. Oräknat all annan organisk och oorganisk N som finns i vattnet. Och vart kommer 1,54 in?
 
MVH Lasse
 


Det andra talet, det som vi ska dividera täljaren med, kallas nämnare. Tillsammans bildar täljaren och nämnaren en kvot. där talet 96 är täljaren, talet 24 är nämnaren och talet 4 är deras kvot. Det finns en minnesregel för att komma ihåg vilket tal i en division som är täljaren och vilket som är nämnaren.
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Kjelle sa:

 


Det andra talet, det som vi ska dividera täljaren med, kallas nämnare. Tillsammans bildar täljaren och nämnaren en kvot. där talet 96 är täljaren, talet 24 är nämnaren och talet 4 är deras kvot. Det finns en minnesregel för att komma ihåg vilket tal i en division som är täljaren och vilket som är nämnaren.

 

Jag kan höra Charlie Vinkel genom dig :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Lasse sa:

Du får förlåta mig nu - men jag förstår ännu mindre nu. Kan du inte bifoga dina beräkningar så även en dumming som jag förstår. Du har ju inte redovisat en N/P kvot - du har redovisat en NO3/PO4 kvot. Oräknat all annan organisk och oorganisk N som finns i vattnet. Och vart kommer 1,54 in?

 

MVH Lasse

 

du är inte dum, säkert jag som inte förklarat tillräckligt:-)

I min formel finns det omräknat till antal atomer N o antal atomer P utifrån det värden en akvarist får, mg/l. Det är det som ligger bakom 1.54 siffran. 

 

Så tar man 1.54*nitrat i ppm o delar det med fosfat i ppm, då får man sin N/P kvot räknat i atomer (som ju är det rätta när man talar om N/P-kvot). Det är just i  1.54 som hela denna omräkningprocedur är inbakat i. 

 

jag kan visa hur jag härlett 1.54 om du vill, men inväntar ditt svar så du först förstår hur man skall använda formeln 

 

Så N/P kvoten(i atomer räknat)  i mitt ex blir 66. (cirka) 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte fortfarande. Du har 2 ppm NO3 och 0,03 PO4 som målvärden

 

1,54 * 2 ppm/0,03 ger fortfarande över 100 i N/P kvot atom för atom  N/P står ju för atom för atom. 66 eller 70 om du föredrar det är ju inte N/P kvot - det är NO3/PO4 kvot

1,54*2 = 3,08

3,08/0,03 = 102,7

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Lasse sa:

Förstår inte

 

1,54 * 2 ppm/0,03 ger fortfarande över 100 i N/P kvot atom för atom  N/P står ju för atom för atom. 66 eller 70 om du föredrar det är ju inte N7P kvot - det är NO3/PO4 kvot

 

MVH Lasse

jag räknar om ppm i atomer.

Ex:

 

Molvikt nitrat: 62 g/mol

Molvikt Fosfat: 95 g / mol

 

Säg nu att vi har kvoten 1.00 , alltså N/P kvoten räknat i atomer. 

 

För att göra det enkelt, innehåller vattnet 62g/l nitrat samt 95 g/l fosfat så blir N/P kvoten i atomer räknat 1.00. för 62 g nitrat är lika många mol N som det är mol P i 95 gram fosfat. okej, så kvoten blir 1.00 om vid har dessa viktkoncentrationer.

 

så:

 

X, som är vår omräkningfaktoir:

 

X*(62/95)=1.00

 

X=1.53(avrundat slarvigt blir egentligen 1.54 som i min ursprungliga.

 

Så alltså

 

1.54*Nitrat(i ppm)/Fosfat i ppm=N/P-kvoten i atomer räknat

 

/Jonas

 

 

 

 

 

NP calc.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag räknar om ppm i atomer.
Ex:
 
Molvikt nitrat: 62 g/mol
Molvikt Fosfat: 95 g / mol
 
Säg nu att vi har kvoten 1.00 , alltså N/P kvoten räknat i atomer. 
 
För att göra det enkelt, innehåller vattnet 62g/l nitrat samt 95 g/l fosfat så blir N/P kvoten i atomer räknat 1.00. för 62 g nitrat är lika många mol N som det är mol P i 95 gram fosfat. okej, så kvoten blir 1.00 om vid har dessa viktkoncentrationer.
 
så:
 
X, som är vår omräkningfaktoir:
 
X*(62/95)=1.00
 
X=1.53(avrundat slarvigt blir egentligen 1.54 som i min ursprungliga.
 
Så alltså
 
1.54*Nitrat(i ppm)/Fosfat i ppm=N/P-kvoten i atomer räknat
 
/Jonas
 
 
 
 
 
333338505_NPcalc.jpg.3630de43c5b878f49a5d4958926e25b1.jpg


1,54* (62*2)/(95*0,03)=np kvot

Blir det inte så...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Lasse sa:

Förstår inte

 

1,54 * 2 ppm/0,03 ger fortfarande över 100 i N/P kvot atom för atom  N/P står ju för atom för atom. 66 eller 70 om du föredrar det är ju inte N7P kvot - det är NO3/PO4 kvot

 

MVH Lasse

nu ser jag missförståndet. Du använder formeln rätt. Och formeln är rätt. N/P kvoten blir 103 i mitt fallit lite längre upp(som du räknat rätt), om man kör min formel. Jag missade  att ta med faktorn 1.54 i mitt primärinlägg, när jag slog på miniräknaren.

 

@Lasse

 

/Jonas

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Kjelle sa:

 


1,54* (62*2)/(95*0,03)=np kvot

Blir det inte så...

 

nej....;-), jag tror allt min formel är rätt. grejen var bara det att Lasse inte fick ihop var att vi fick olika kvoter men det var för att jag skrev fel i mitt första inlägg då jag glömde multiplicera med min faktor 1.54. Använder jag min formel rätt blir kvoten 102, och det stämmer allt. Räkna om allt i mol så får du se, det är enkelt här då ju en mol fosfat innehåller lika många mol P som det finns N mol i en mol nitrat.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej....;-), jag tror allt min formel är rätt. grejen var bara det att Lasse inte fick ihop var att vi fick olika kvoter men det var för att jag skrev fel i mitt första inlägg då jag glömde multiplicera med min faktor 1.54. Använder jag min formel rätt blir kvoten 102, och det stämmer allt. Räkna om allt i mol så får du se, det är enkelt här då ju en mol fosfat innehåller lika många mol P som det finns N mol i en mol nitrat.
 
/Jonas
 
 

Vad rekommenderar du mot huvudvärk?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag rättat mitt räknefel i primärinlägget, o använt min egna formel rätt. haha. Både Lasse o Kjell har tryckt på rätt knapp och mkt riktigt blir kvoten runt 100 i det exemplet med 2 ppm i nitrat o 0.03 i fosfat (1.54*2/0.03=103), helt rätt!

 

Så jag korrade mitt räknefel och i exemplet då med 0.03 ppm i fosfat landar ju nitrat på 1.4 ppm för att få kvoten 70. 

1.54*1.4/0.03=70(cirka). 

Så, nu blev det rätt.

 

Självklart menar jag inte att det är noga att ligga på exakt 70, det är ju för det första omöjligt då vi inte kan mäta nitrat så exakt, men jag tänker mer som ett riktmärke och att i alla fall är inte redfieldkvoten 16 ngt jag tror på. Med den kvoten skulle vi ha extremt låga nitratvärden trots inte ultralåg fosfatdito, o det har jag sett många kar som blir instabila på, samt också rätt dassiga koraller på det. tex om vi då har tex 0.03ppm i fosfat så skulle vi enligt redfield (vi använder min formel baklänges), ha nitrat på : 16*0.03/1.54=0.3 ppm nitrat. Alldeles för lågt enligt mig....så nån 16/1 kvot tror jag inte på.

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är vi överens om matten - nu skall vi se om vi kan bli överens om kemin också

2 timmar sedan, jonasroman sa:

jag räknar om ppm i atomer.

Ex:

 

Molvikt nitrat: 62 g/mol

Molvikt Fosfat: 95 g / mol

 

Säg nu att vi har kvoten 1.00 , alltså N/P kvoten räknat i atomer

 

För att göra det enkelt, innehåller vattnet 62g/l nitrat samt 95 g/l fosfat så blir N/P kvoten i atomer räknat 1.00. för 62 g nitrat är lika många mol N som det är mol P i 95 gram fosfat. okej, så kvoten blir 1.00 om vid har dessa viktkoncentrationer.

 

Läs igenom detta igen - är det sant?. Hint - fundera varför jag märkt en del text i fetskrift och en del i kursiv fetskrift

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi tittar på Tritons molförhållande så är det 147:1 vad gäller N:P. Det går alltså 147 atomer N på 1 atom P. Molekylen NO3 innehåller 1 atom N; PO4 innehåller 1 atom P

 

För att få 147 N atomer på en P atom behöver vi då 147 molekyler NO3 och en molekyl PO4. En molekyl NO3 väger 62 (atomvilkt/molvikt) en  molekyl P väger 95 (atomvikt/molvikt). 147 molekyler NO3 väger 9114 och en molekyl PO4 väger fortfarande 95. Förhållandet vad gäller N/P på atomnivå (147/1) blir då ett förhållande på 96 vad gäller kvoten NO3/PO4. Där har du ungefär 70 - det är inte så stor skillnad men det kommer mer.

 

Triton mäter alla N atomer i vattnet - det vill säga alla kväveföreningar som finns i vattenkolumnen - dvs både organiska (organiskt material, proteiner, aminosyror) och oorganiska som NHx och NOx. Deras riktvärde för total N i vattenkolumnen är 0,4 ppm (framgår när du använde deras N-DOC test) Vilket innebär - om allt var nitrat - ca 1,8 som NO3. Nu har Triton satt upp ett förhållande vad gäller totalt N kontra NO3-N (framgår av Tech dokumentet) till 1 till 3. Detta innebär att på varje atom av kväveföreningar av annan form än NO3-N går det tre NO3-N så deras rekommenderad riktvärde på nitrat blir då 1,35 ppm NO3.

 

Vidare - detta innebär att på de 147 N atomerna i deras förhållande så är 3/4 hörande till NO3 molekylen -> 110 N atomer. 110 NO3 molekyler väger då 6820. Då delar vi det med 95 för att få din NO3/PO4 förhållande - och då får vi en kvot på 72 - inte så långt ifrån din kvot på 70 om du erkänner att det är kvoten NO3/PO4 du räknat ut - inte N/P kvoten (den blir 110 NO3-N/PO4-P). Alltså dina beräkningar angående NO3/PO4 förhållandet i ett bra fungerande kar är helt i linje med Tritons ratio. Det var väl inte dåligt gjort av Triton med tanke på att vissa källor hävdar att de bara räknat på snittvärdet av de prov de fått in utan att ta hänsyn till hur akvariet fungerar?

 

Nu kan tänkas jag gjort någon beräkningsblunder men siffrorna överstämmer väldigt bra

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Då är vi överens om matten - nu skall vi se om vi kan bli överens om kemin också

Läs igenom detta igen - är det sant?. Hint - fundera varför jag märkt en del text i fetskrift och en del i kursiv fetskrift

 

MVH Lasse

Ser inget fel trots din hint. I nitrat har vi en atom kväve , NO3 och i fosfat en atom fosfor , PO4 , så X mol nitrat innehåller X mol N atomer o samma med fosfat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 minuter sedan, Lasse sa:

Om vi tittar på Tritons molförhållande så är det 147:1 vad gäller N:P. Det går alltså 147 atomer N på 1 atom P. Molekylen NO3 innehåller 1 atom N; PO4 innehåller 1 atom P

 

För att få 147 N atomer på en P atom behöver vi då 147 molekyler NO3 och en molekyl PO4. En molekyl NO3 väger 62 (atomvilkt/molvikt) en  molekyl P väger 95 (atomvikt/molvikt). 147 molekyler NO3 väger 9114 och en molekyl PO4 väger fortfarande 95. Förhållandet vad gäller N/P på atomnivå (147/1) blir då ett förhållande på 96 vad gäller kvoten NO3/PO4. Där har du ungefär 70 - det är inte så stor skillnad men det kommer mer.

 

Triton mäter alla N atomer i vattnet - det vill säga alla kväveföreningar som finns i vattenkolumnen - dvs både organiska (organiskt material, proteiner, aminosyror) och oorganiska som NHx och NOx. Deras riktvärde för total N i vattenkolumnen är 0,4 ppm (framgår när du använde deras N-DOC test) Vilket innebär - om allt var nitrat - ca 1,8 som NO3. Nu har Triton satt upp ett förhållande vad gäller totalt N kontra NO3-N (framgår av Tech dokumentet) till 1 till 3. Detta innebär att på varje atom av kväveföreningar av annan form än NO3-N går det tre NO3-N så deras rekommenderad riktvärde på nitrat blir då 1,35 ppm NO3.

 

Vidare - detta innebär att på de 147 N atomerna i deras förhållande så är 3/4 hörande till NO3 molekylen -> 110 N atomer. 110 NO3 molekyler väger då 6820. Då delar vi det med 95 för att få din NO3/PO4 förhållande - och då får vi en kvot på 72 - inte så långt ifrån din kvot på 70 om du erkänner att det är kvoten NO3/PO4 du räknat ut - inte N/P kvoten (den blir 110 NO3-N/PO4-P). Alltså dina beräkningar angående NO3/PO4 förhållandet i ett bra fungerande kar är helt i linje med Tritons ratio. Det var väl inte dåligt gjort av Triton med tanke på att vissa källor hävdar att de bara räknat på snittvärdet av de prov de fått in utan att ta hänsyn till hur akvariet fungerar?

 

Nu kan tänkas jag gjort någon beräkningsblunder men siffrorna överstämmer väldigt bra

 

MVH Lasse

 Min formel utgår ifrån att nitratvärdet är just bara nitrat och ett sant värde samt att kvävet kraftigt dominerar som nitratform.  Bakar du in allt kväve, totalkväve,  blir naturligtvis N/P kvoten lite högre. Triton vet ju förresten inget om nitraten dom ger bara totalkväve men ur en NP kvot synvinkel är ju det intressant och ger en ännu mer korrekt NP kvot. 
Att förenkla o anta att nästan all kväve ligger som nitratkväve menar jag är gott nog när vi skall räkna på kvoten. 
 

Jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Lasse sa:

Men du dividerar ju vikt - inte mol. 

 

MVH Lasse

Det fungerar. Kolla själv. Det är ju det som är grejen, att köra vikten direkt men tack vare faktorn 1.54 blir det mol-ration. I 1.54 ligger inbakat relationen vikt vs mol för nitrat o fosfat. Det var därför jag tog exemplet med vikter som är samma som motvikterna så man enklare skulle förstå hur jag får fram 1.54. Närt vikt delas med vikt får vi en enhetslös kvot, alltså en ratio, så det är bara att hitta faktorn, o den blir alltså de två ämnenas molvikter delat med varann. 1.54
 

Jag kan visa med ett exempel nedan så ser du att den fungerar. 
 

/Jonas  

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse, jag tar ett exempel som visar att min formel allt skall fungera:

 

Nu gör vid det enkelt:

 

0.5 ppm nitrat

0.1 ppm fosfat

Min formel:

N/P = 1.54*0.5/0.1=7,7 . 

alltså: N/P kvot 7,7 (I atomer, som det ska va)

 

Nu räknar vi ut den på vanligt sätt för o kolla om min formel är rätt:

 

0.5 ppm nitrat=0,00809mmol/l

0.1 ppm fosfat=0,00105mmol/l

 

N/P kvot i mol:

0,00809/0,00105=7,7!

 

samma!

 

det är det som är grejen med min omräkningsfaktor 1.54, det är den som gör om det till molförhållande när man matar in viktförhållandet!

 

 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK - faktorn 1,54 fixar till det men om du räknar på både Tritons mol förhållande och dina viktförhållande och tar hänsyn till Tritons totN/NO3-N ratio - så är ni ju överens - ni handlar på en kvot på runt 70 när du räknat om NO3/PO4 förhållandet med din konstant

 

Citat

Triton vet ju förresten inget om nitraten dom ger bara totalkväve men ur en NP kvot synvinkel är ju det intressant och ger en ännu mer korrekt NP kvot. 

Det är riktigt men du för in ditt mätta NO3 värde så får du en hänvisning hur du ligger i totN/NO3-N förhållandet Under finns mitt resultat av senaste N-Doc analysen

 

1106592119_runtime011.PNG.4dbafc69c1317fc94f08840ae5c6a524.PNG

 

Du ser - jag ligger kraftigt fel på 1:3 - mer 2:2 och då är troligtvis mitt mätta nitratvärde för högt. Jag har förut alltid hamnat på gult. det troliga 

 

I samtliga andra akvarier som jag har sett ligger ration ungefär på samma som för mig fast lite lägre - mellan 1:1 oc 1:2

 

 

Och här mina förhållanden

 

182103235_runtime012.PNG.8afefd03b7df1215f65fbfae9fd0d15a.PNG

 

Inte helt idealiska förhållande men jag kör med intermittent skumning och rätt mycket partiklar i karet - medvetet. Det finns alltså en hel del både proteiner och aminosyror i vattnet

 

Sen tror jag att det kan vara enklare att ta bort din omräkningsfaktor och istället räkna ut ett reellt ratio för vikter  - för  ett reellt N/P på 70/1 blir det då ett NO3/PO4 ratio på  45/1. Det vill säga - läser du 0,05 i PO4 så skall du ligga ca 45 gånger över det i NO4 - > 2,25. Ligger du på 0,1 ppm PO4 kan ett lämpligt NO3 värde var kring 4,5. Kommer du högre - då har nog in kvoterna någon större betydelse. 

 

Det blir lättare att förstå om man säger 45/1 vad det gäller NO3/PO4. Att införa en multiplikation av 1,54 för att räkna kvoten på inläst värde till 70 bara förvirrar IMO - det är bättre att säga att håll en reel NO3/PO4 kvot på 45 - då är det redan inräknat

 

Observera - både du och Triton hamnar på samma kvot

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Lasse sa:

OK - faktorn 1,54 fixar till det men om du räknar på både Tritons mol förhållande och dina viktförhållande och tar hänsyn till Tritons totN/NO3-N ratio - så är ni ju överens - ni handlar på en kvot på runt 70 när du räknat om NO3/PO4 förhållandet med din konstant

 

Det är riktigt men du för in ditt mätta NO3 värde så får du en hänvisning hur du ligger i totN/NO3-N förhållandet Under finns mitt resultat av senaste N-Doc analysen

 

1106592119_runtime011.PNG.4dbafc69c1317fc94f08840ae5c6a524.PNG

 

Oc här mina förhållanden

 

182103235_runtime012.PNG.8afefd03b7df1215f65fbfae9fd0d15a.PNG

 

Inte helt idealiska förhållande men jag kör med intermittent skumning och rätt mycket partiklar i karet - medvetet. Det finns alltså en hel del både proteiner och aminosyror i vattnet

 

Sen tror jag att det kan vara enklare att ta bort din omräkningsfaktor och istället räkna ut ett reellt ratio för vikter  - för  ett reellt N/P på 70/1 blir det då ett NO3/PO4 ratio på  45/1. Det vill säga - läser du 0,05 i PO4 så skall du ligga ca 45 gånger över det i NO4 - > 2,25. Ligger du på 0,1 ppm PO4 kan ett lämpligt NO3 värde var kring 4,5. Kommer du högre - då har nog in kvoterna någon större betydelse. 

 

Det blir lättare att förstå om man säger 45/1 vad det gäller NO3/PO4. Att införa en multiplikation av 1,54 för att räkna kvoten på inläst värde till 70 bara förvirrar IMO - det är bättre att säga att håll en reel NO3/PO4 kvot på 45 - då är det redan inräknat

 

Observera - både du och Triton hamnar på samma kvot

 

MVH Lasse

precis,  1.54 faktorn fixar till det. Det var änna hela grejen:-)

 

ja, det är intressant att tritons kvot är lik den jag själv också märkt fungerar väldigt bra. 

 

Alltså visst kan man ta vikterna direkt o strunta i 1.54, det blir ju en faktor det med med bara andra o nya referensvärden. Men eftersom standarden är mol ratio, och det vi  jämför med är rex redfield 16/1, eller kanske tritons 70/1 osv, så ville jag mest göra en enkle formel så "akvaristen därhemma” kan direkt översätta sina värden till en korrekta molbaserade N/P kvoten. 

 

Men så länge man vet vad man har för enhet, samt vilket referensvärde man vill ha, kan man förstås göra som man vill. För mig säger inte en viktkvot något direkt, för det är av en  ”valuta” jag inte är kalibrerad i. Lite som att vara utomlands...man räknar om allt i svenska kronor för att få ett begrepp. Samma här, med min faktor får man den rätta enheten vi lärt oss. 

 

en sak, kanske du vet eller har en kommentar: N/NO3 kvoten är ju en ny grej, i o med att vi kan få totalkväve från triton, samt i bästa fall själva till det addera ett nitratvärde vi mätt själva. ...vad anser triton vara den ideala N/NO3 kvoten?...3? din kvot ovan är 2 om jag räknar om det i mol, ser väl bra ut isåfall? Kan du upplysa mig om deras idealkvot för N/NO3 samt om du vet varför den är som den är vore det ett intressant uppslag för mer tankar o diskussioner. I min värld, men det kan va fel, ligger mer än bara en tredjedel som nitrat av totalkvävet, men så kanske det inte är? Alltså om jag hade fått gissa trodde jag N/NO3 kvoten mer låg åt 0.3...men jag har aldrig mätt totalkvävre (såklart) så det är en ny kunskap. (Och intressant).

 

 

/Jonas

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...