Gå till innehåll

Grå, disiga ögon med luft inuti på kirurg? - blind fisk!


Rekommenderade inlägg

Undrar om någon har vetskap om vad som kan ha hänt eller vad det eventuellt är för sjukdom.

Har en del kirurger som till och ifrån får lite gråaktiga ögon. Jag har kopplat det till sämre vattenkvalitet och kanske stress men önskar inspel på om det kan vara andra faktorer som spelar in.

 

Särskilt nu när jag fick tillbaka ICP och det är mer eller mindre helt topp - lite för hög halt av kalium utöver det tipp topp. 

Frågar speciellt nu för jag har en Z. xanthurum som hade grå ögon till och ifrån på bägge sidorna och i dag på förmiddagen såg jag att han var gråaktig på båda ögonen. Tänkte inte mer över det tills nu i eftermiddag då jag fann honom helt lemlästad uppe i vänster hörn i akvariet. 

Första tanken var ju vem av de andra som var den skyldige och hur det kan ha gått så långt så snabbt utan att jag har märkt det. 


Tänker att jag bör ta ut honom/henne för att underlätta återhämtning och ser framför mig en stor arbetssam process med håv och hink. 

Men fisken bjuder inte på något problem - den verkar mer eller mindre blind - kan ta honom med både hand och håv och han simmar in i inredning och koraller.

Har inga märkbara skador på gälarna men flämtar ganska bra när den blir tagit upp.

Undersöker den när den ligger i hinken och det ser ut som att den har fått luft inuti ögat och han ser sliten ut i fjellen (kan ju bero på kompanismörj som han fick över dagen från de andra fiskarna) men framförallt ögonen utmärker sig. Det ena är grumligt/disigt grått och det andra ser ut som att det har en luftbubbla inuti sig. Inget av ögonen är svullet.

Vad tror ni det kan vara? Vad bör jag göra för åtgärder för att minska på riskerna att detta är något som sprider sig mellan fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tittar nog på ovansidan av huvudet och längs basen på ryggfenan - kan du se några pyttesmå luftbubblor där? Har du någon pump som INTE är dränkt? Har du bra funktion på denitrifikationsfiltret? Luftar du kraftigt efter utloppet från denitrifikationsfiltret.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Om du tittar nog på ovansidan av huvudet och längs basen på ryggfenan - kan du se några pyttesmå luftbubblor där? Har du någon pump som INTE är dränkt? Har du bra funktion på denitrifikationsfiltret? Luftar du kraftigt efter utloppet från denitrifikationsfiltret.

 

MVH Lasse

Fisken dog i går i karantänakvariet så har gjort mig av med den.

Vad tänkte du det kunde vara? 

Alla mina pumpar är nedsänkta i vatten. Funktionen på nitratfiltren är nu väldigt bra. De gör nästan 350 liter/dygn. 

Filtren går rakt ut i luften så vattnet "faller" 4-5 cm i första facket i sumpen. Därifrån går det in i fack med skummare och filter och därefter litet fall ner till returfacket och åter tillbaka till akvariet. Skulle säg att det cirkuleras bra runt och vet inte om jag kunde gjort något mer för å lufta det. Tar gärna förslag på det. :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Händer det igen så ta en nära titt på de områden som jag beskrev. Du pratade om en luftbubbla - det var det som fick mig att reagera. Det finns en fysikaliskt orsakad sjukdom som heter Bubble disease. Den orsakas a ett gasövertryck i vattnet och framförallt av övertryck orsakat av kvävgas. Det behövs inte mycket kvägasövetryck innan det blir problem. En känd anledning är läckande insugningledningar på torrställda pumpar. De läcker inte vatten utan suger in luft vid drift. Denna luft (80 % kvävgas) kommer i övertryck på trycksidan och då löses mer kvävgas i vattnet. När denna övermättnad löses ut i visningsdelen så får fiskarna helt enkelt en typ av dykarsjuka och bubblorna du ser är kvävgas. Om din skummare lämnar mycket mikrobubblor ut i vattnet och du har en kraftig returpump så kan samma sak inträffa. 

 

Slutprodukten från din denitrifikationsprocess är också kvävgas. Den borde luftas ut ordentligt om du har det här problemet. Ettdera direkt ner i skummarens intag (då får skummaren INTE lämna mikrobubblor eller via en separat avluftning

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Händer det igen så ta en nära titt på de områden som jag beskrev. Du pratade om en luftbubbla - det var det som fick mig att reagera. Det finns en fysikaliskt orsakad sjukdom som heter Bubble disease. Den orsakas a ett gasövertryck i vattnet och framförallt av övertryck orsakat av kvävgas. Det behövs inte mycket kvägasövetryck innan det blir problem. En känd anledning är läckande insugningledningar på torrställda pumpar. De läcker inte vatten utan suger in luft vid drift. Denna luft (80 % kvävgas) kommer i övertryck på trycksidan och då löses mer kvävgas i vattnet. När denna övermättnad löses ut i visningsdelen så får fiskarna helt enkelt en typ av dykarsjuka och bubblorna du ser är kvävgas. Om din skummare lämnar mycket mikrobubblor ut i vattnet och du har en kraftig returpump så kan samma sak inträffa. 

 

Slutprodukten från din denitrifikationsprocess är också kvävgas. Den borde luftas ut ordentligt om du har det här problemet. Ettdera direkt ner i skummarens intag (då får skummaren INTE lämna mikrobubblor eller via en separat avluftning

 

MVH Lasse

Detta är ju så strålande info och så spot on.. 

Jag vet inte med 100% säkerhet om det var luftbubblor men vill säga att det såg lite ut som att fiskens hud höll på att lossna runtomkring fenor. Luggsliten helt klart.

Hade också stängt av både skummare och nitratfilter i några timmar i förkant p.g.a. rengöring av sump. Startade allt och naturligtvis blev det mycket bubblor ut från skummaren och nitratfiltren gick på högvarv.

Så det du beskriver låter väldigt troligt. Fisken agerade ju lite "off" och studsade i inredning osv.

Tycker inte själv det är mycket bubblor som kommer upp med returen men man blir ju hemmablind. 

Hur kan jag lufta ut det som kommer ut från filtret på ett bättre sätt och hur gör man enklast för att förhindra att det smiter med bubblor ut från skummaren eller från sump till huvuddelen?

Finns det något som kan göras för de fiskar som uppvisar symptom på "sjukdomen"? 


Jag har skummaren i mitten av sumpen så den släpper ut vattnet i ett fack och så transporteras det genom bubbelkammare till returfacket och därifrån upp till huvuddelen. Inte någon nämnvärd mängd bubblor i sumpen.

Men det bör ju vara skummaren som ger upphov till luftbubblor i visningsdelen - det är några små. För rören kan väl inte dra in luft utan å släppa ut vatten? Har loc line för å styra flödet ut. 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - kan tänka mig att loc line kan agera som injektor om det är en luftläcka på baksidan av kulleden. Koppla bort den och sätt dit en slang ut istället - just som test. Bubbelfällor borde ju ta microbubblor. Har du kollat om returpumpen drar ner virvlar?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Tja - kan tänka mig att loc line kan agera som injektor om det är en luftläcka på baksidan av kulleden. Koppla bort den och sätt dit en slang ut istället - just som test. Bubbelfällor borde ju ta microbubblor. Har du kollat om returpumpen drar ner virvlar?

 

MVH Lasse

Jag höll på hela dagen i går och flyttade och ändrade på munnstyckena till loclinen och jag kan inte se att det kommer någon stor mängd luft ut från dem. Det är några enstaka bubblor som kommer ut som kanske dras med upp genom röret men det är inga mikrobubbler från skummaren som kommer med upp från sumpen, inte nu längre i alla fall. Jjag har 4 st utblås från ett rör så trycket i de olika munstyckena är så olika.. någon kommer det ganska bra med vatten ifrån och från något annat rinner det väldigt sakta så därför är placeringen av dem viktig.

Så kortfattat - ser inte väldigt mycket bubblor i akvariet.

Kan checka kvävgashalten på ett eller annat sätt? 

Finns det något jag kan göra för fiskarna som har grumliga ögon utöver det jag gör.

Jag tänker att om det är stress så hjälper det med tillgång på mycket mat så matar 24/7 med alger och vitlöksbehandlar algerna också imellanåt. 

Vattenvärden är gott innanför så det bör inte hänga sammen med dåliga vattenvärden.

 

Tillägg som kanske spelare in:

 

Fisken som dog var över 17 år gammal. Jag har haft honom i 17 år men vet inte hur länge tidigare ägare har haft honom. 

 

Jag rensade sumpen samma dag så jag stängde ner sump, skummare och nitratfilter - plockade ur alla fraggar och utstyr i mittenfacket - rengjorde/slammsög all skit (det var otroligt mycket) - tömde ner sumpen och fyllde den upp igen med nyblandat saltvatten - pumpade allting upp till DT. 

 

Någon av de sakerna kan ju haft inverkan också.





 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Uppdatering.

Den påverkade fisken dog.

Men nu någon vecka senare så har fisk nr 1 - som jag trodde var död sedan tidigare - kommit fram. 

 

Han har samma symptom som den som dog. Simmar lite hackigt och ser ut som att fjellen på kroppen är slitna. Påminner lite om HLLE runt huvudet. Han är fortsatt tjock och fet men har inte varit framme och ätit på flera veckor. Han är säkert också sliten för att de andra kirurgerna ger honom en tuff tid nu när han är så svag. 

Är det någon som känner igen vad detta kan vara?

Hans ögon har gått tillbaka - inte svullna längre och han det ser ut som att han har fått bättre syn igen. 

Första dagarna då han kom fram flämtade han extremt. Trodde han skulle ta kvällen direkt men han har klarat det och nu någon vecka senare andas han fortsatt intensivt men mindre än förr. 

IMG_3903.JPG

IMG_3905.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse står nu uppe vid ytan under/vid sidan av en pump hela dagen. Flämtar en god del men det har den gjort i flera dagar. Den är luggsliten och har mycket sår och skavanker från de andra fiskarna. Några rekommendationer?

Bör den få flytta till nytt akvarium? Sumpen en stund? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tagit ny bilder nu när jag tog den ut för att undersöka den men får inte lastat upp fler bilder i tråden. 

Svårt å förklara men jag ser att utöver slitage från de andra kirurgerna så är det också tydligt att.. 

"huden"/slemlagret på vissa platser har lossat och ser ut som att det byts ut.

 

Fisken har vita/såriga läppar, runt ögonen och uppe vid ryggfenan. Runt ögon och ryggfena ser det nästan ut som HLLE.

Ringen runt pupillen är vitare än hos de andra kirurgerna av sammar släkte.

Fisken simmar ok. 

Fisken hyperventilerar men andras likväl lugnare än förr.

Fisken simmar "klantigt" - det verkar som att han ser ljus men ser inte detaljer så bra.. simmar in i saker imellanåt. 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse kris... 

Vad och checkade på fisken nu och den simmar bättre, andas bättre och verkar ha bättre syn nu än förr MEN den är vit över bröstet och förlorat 1 1/2 fena på sidan av kroppen. Det var helt tomt på ena sidan så man ser skelettet till fenan. Ser nästan ut som om någon har ätit upp fenan på honom. Tänker bakteriellt angrepp eftersom det inte är några rovdjur i det akvariet. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...