Gå till innehåll

Rengöring av botten


Alex913

Rekommenderade inlägg

  Hur ofta gör ni rena substratet i erat akvarium? 

  Till en början sög jag botten varje gång jag bytte vatten en gång i veckan men blev så meckigt då jag hela tiden välte dom koraller jag har på botten. Och min kirurg blev helt matt och låg bara och flämtade vid botten efter senast jag gjorde det så fick för mig att det kommer upp en massa skit från botten. 

 Hur gör ni? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nyligen köpt Cerithium-snäckor och en Holothuria (sjögurka) för detta ändamål, får se om de gör någon nytta. Tidigare hade jag en Valenciennea (sandvändargoby) som visserligen rörde om i sanden, men sedan sjönk detritusen snabbt till botten igen eller hamnade på stenarna. Möjligen skulle man kunna kombinera en sandvändare med ett rullmattefilter.

 

Annars har jag alltid haft problem med att suga rent sanden med hävert, är sanden finkornig följer den lätt med detritusen, är den grovkornig samlas det istället mer detritus mellan kornen. Extremt finkornig sand kan dock göra så att detritus lägger sig ovanpå, då kan man försiktigt suga upp den utan att få med alltför mycket sand. Möjligen skulle man även kunna suga upp sanden och tvätta den i en hink, men jag vet inte hur mycket det stör bakteriefloran i akvariet såvida man inte tar små mängder åt gången.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min städpatrull ingår 

ett sandvändande sjöstjärna -Archaster typicus                                               

fyra st  Holothuria sjögurkor 

tre st nassarius snäckor

ett Valenciennea sexguttata

några Blåbenad eremitkräftor några Paguristes cadenati

väldigt nöjd med dom och deras arbete 

Mvh

        jarecki

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja har också lite sanddjur

2 Nassarius

2 Cerithius

1 sjöstjärna och en sandgoby. 

 

Men det räcker alltså med att ha djur som går igenom den? Trodde man skulle suga botten ibland i vart fall. Sjögurka har jag ingen ska kolla in dom. 

 

Gobyn är iofs en Shrimp goby så antar att den inte gör så mkt mer än att gräva runt i sanden. 

Ändrat av Alex913
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Alex913 said:

Ja har också lite sanddjur

2 Nassarius

2 Cerithius

1 sjöstjärna och en sandgoby. 

 

Men det räcker alltså med att ha djur som går igenom den?

Nassarius är köttätare, så de bör iaf äta upp matrester men kanske inte detritus. Cerithium-snäckor äter både alger och detritus, men det krävs nog ganska många för bra effekt beroende på deras storlek, 10st/100 liter föreslår den här sidan (kanske beroende på snäckornas storlek). Archaster (sandsjöstjärnor) sägs också vara köttätare, vet ej om de kan överleva på enbart detritus.

 

Jag tänker mig annars att allt ätbart borde tas upp av bakterier, alger, copepoder mm, men både Nassarius, sandsjöstjärnor och sandvändargobies äter samtidigt upp detritusätande smådjur, och man vill ju inte att fel sorts alger skall gynnas.

 

Quote

Sjögurka har jag ingen ska kolla in dom. 

Här är en bra sida: https://reefs.com/magazine/aquarium-invertebrates-sea-cucumbers-part-ii/

 

Quote

Gobyn är iofs en Shrimp goby så antar att den inte gör så mkt mer än att gräva runt i sanden. 

Riktiga sandvändargobies äter egentligen inte detritus i första hand, även om de får i sig en del av misstag när de silar sanden på jakt efter smådjur.

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jarecki68 sa:

I min städpatrull ingår 

ett sandvändande sjöstjärna -Archaster typicus                                               

fyra st  Holothuria sjögurkor 

tre st nassarius snäckor

ett Valenciennea sexguttata

några Blåbenad eremitkräftor några Paguristes cadenati

väldigt nöjd med dom och deras arbete 

Mvh

        jarecki

Jag kan tillägga att alla mina medlemmar i min städpatrull har jag haft i flera månader visa av dom längre än 6 månader utan några obehagliga incidenter

bara det positiva mina sjögurkor växer min archaster typiicus (sandvändande sjöstjärna )blivit dubbelt så stor och sanden trots att jag rör den sällan kan jag inte klaga på.

Den är inte kritvit men ser inte smutsig ut.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Alex913 sa:

Ja har också lite sanddjur

2 Nassarius

2 Cerithius

1 sjöstjärna och en sandgoby. 

 

Men det räcker alltså med att ha djur som går igenom den? Trodde man skulle suga botten ibland i vart fall. Sjögurka har jag ingen ska kolla in dom. 

 

Gobyn är iofs en Shrimp goby så antar att den inte gör så mkt mer än att gräva runt i sanden. 

Tyvärr så vågar jag inte svara på denna frågan @Lasse @stigigemla

Det väl från akvarium till akvarium, från person till person, visa byter en del vatten varje vecka andra ej visa kör med djup sand andra utan sand alls.

Vissa slamsuger vid varje vatten byte andra ej jag tror att för visa handlar det om biologisk balans,

Om du frågar mig så har jag min sand bara av den anledning att det ser bättre och mer naturligt ut i mina ögon ,sen så har jag visa fiskar som skulle inte trivas utan den ,det är mina vrasse fiskar.

Jag rör inte min sand men ibland kan det hända att jag kan kamma över den, röra den översta delen av sanden det är inte nån rekommendation det är bara det som jag gör i mitt akvarium.

En sak som jag är säker på är att det är ganska komplex  fråga och det finns väldigt många svar beroende på syfte med sandbädden.

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, jarecki68 sa:

Tyvärr så vågar jag inte svara på denna frågan @Lasse @stigigemla

Det väl från akvarium till akvarium, från person till person, visa byter en del vatten varje vecka andra ej visa kör med djup sand andra utan sand alls.

Vissa slamsuger vid varje vatten byte andra ej jag tror att för visa handlar det om biologisk balans,

Om du frågar mig så har jag min sand bara av den anledning att det ser bättre och mer naturligt ut i mina ögon ,sen så har jag visa fiskar som skulle inte trivas utan den ,det är mina vrasse fiskar.

Jag rör inte min sand men ibland kan det hända att jag kan kamma över den, röra den översta delen av sanden det är inte nån rekommendation det är bara det som jag gör i mitt akvarium.

En sak som jag är säker på är att det är ganska komplex  fråga och det finns väldigt många svar beroende på syfte med sandbädden.

 

1 timme sedan, Christian J sa:

Nassarius är köttätare, så de bör iaf äta upp matrester men kanske inte detritus. Cerithium-snäckor äter både alger och detritus, men det krävs nog ganska många för bra effekt beroende på deras storlek, 10st/100 liter föreslår den här sidan (kanske beroende på snäckornas storlek). Archaster (sandsjöstjärnor) sägs också vara köttätare, vet ej om de kan överleva på enbart detritus.

 

Jag tänker mig annars att allt ätbart borde tas upp av bakterier, alger, copepoder mm, men både Nassarius, sandsjöstjärnor och sandvändargobies äter samtidigt upp detritusätande smådjur, och man vill ju inte att fel sorts alger skall gynnas.

 

Här är en bra sida: https://reefs.com/magazine/aquarium-invertebrates-sea-cucumbers-part-ii/

 

Riktiga sandvändargobies äter egentligen inte detritus i första hand, även om de får i sig en del av misstag när de silar sanden på jakt efter smådjur.

 

 

Okej men om den sidan föreslår så många ska jag nog införskaffa lite fler sånna. Tycker annars att rekommendationerna verkar vara i högsta laget. Har 6 turbos som håller helt rent på alger i mitt 240L och sett att folk rekommenderar runt 20 där med. 

  Rör själv i sanden rätt ofta då sanden blir rätt brun under dagens gång å då flyger det upp en jäkla massa matrester/detritus. Vet inte riktigt varför den blir brun om det är kiselalger eller dino/cyano. Men har läst att det förmodligen försvinner med tiden då det är räleativt nytt kar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Alex913 sa:

Sjögurka verkar ju helt klart intressant. Synd att dom är så fula 😂

Men dem lämnar mycket tydliga bevis efter sitt arbete högar med rent sand:rolleyes:

Jag ska berätta en rolig historia.

En dag så låg jag på soffan och tittade på TV.

Plötsligt börjar en av mina pumpar att låta som att någonting har fastnat i propellern.

Vad gör jag?

Jag går upp, tar ut pumpen och rengör.

Jag sätter tillbaka den och allt är okej, efter en kvart kommer samma oljud. Jag gör återigen samma sak.

Tre gånger under en timme var jag uppe och rengjorde min Ecotech Vortech MP40W pga detta oljud.

Jag började misstänka att min wrasse fisk att han lärde sig att spotta sand på den:sur:

Jag sätter mig framför akvariet och avvaktar, vill ta honom på bar gärning. 

Efter en liten stund, så märker jag varifrån sanden kommer ifrån. 

En av mina sjögurkor ändor sitter tio cm ovanför pumpen, och då och då lämnar sandavfall direkt på pumpen.

Stackars min vrasse fisk, som fick ta skulden. -skrattarhysteriskt

 Mvh

Jarecki

 

 

 

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, ChoBits sa:

Förutom det, och att min man säger sig få mardrömmar om dem, så ska de förgifta vattnet något otroligt när de dör har jag läst. Någon här på forumet som haft erfarenhet av att en död sjögurka ställt till med besvär när de dött?

Det stämmer fast jag läste att inte dom svarta men som sagt kan jag ha fel.

Mvh

  jarecki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, jarecki68 sa:

Men dem lämnar mycket tydliga bevis efter sitt arbete högar med rent sand:rolleyes:

Jag ska berätta en rolig historia.

En dag så låg jag på soffan och tittade på TV.

Plötsligt börjar en av mina pumpar att låta som att någonting har fastnat i propellern.

Vad gör jag?

Jag går upp, tar ut pumpen och rengör.

Jag sätter tillbaka den och allt är okej, efter en kvart kommer samma oljud. Jag gör återigen samma sak.

Tre gånger under en timme var jag uppe och rengjorde min Ecotech Vortech MP40W pga detta oljud.

Jag började misstänka att min wrasse fisk att han lärde sig att spotta sand på den:sur:

Jag sätter mig framför akvariet och avvaktar, vill ta honom på bar gärning. 

Efter en liten stund, så märker jag varifrån sanden kommer ifrån. 

En av mina sjögurkor ändor sitter tio cm ovanför pumpen, och då och då lämnar sandavfall direkt på pumpen.

Stackars min vrasse fisk, som fick ta skulden. -skrattarhysteriskt

 Mvh

Jarecki

 

 

 

Jasså tur att ingen fisk blev blästrad då 😂😂

 

2 minuter sedan, ChoBits sa:

Förutom det, och att min man säger sig få mardrömmar om dem, så ska de förgifta vattnet något otroligt när de dör har jag läst. Någon här på forumet som haft erfarenhet av att en död sjögurka ställt till med besvär när de dött?

Ja vid snabb googling verkar vissa sorter kunna vara giftiga 🤔 vet inte hur pass giftiga dock 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, ChoBits sa:

Förutom det, och att min man säger sig få mardrömmar om dem, så ska de förgifta vattnet något otroligt när de dör har jag läst. Någon här på forumet som haft erfarenhet av att en död sjögurka ställt till med besvär när de dött?

Det här enligt mig en skröna som är överförd från en filtrerande sjögurka - sjöäpplet. Den släpper ett gift när den dör. De vanliga sjögurkorna gör inte det enligt min erfarenhet. Många sjögurkor äts ju också. de är så populära som mat att vissa arter kommer in på Cites den 20 juli. Dock inte de som vi brukar ha. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minutes ago, Alex913 said:

Okej men om den sidan föreslår så många ska jag nog införskaffa lite fler sånna. Tycker annars att rekommendationerna verkar vara i högsta laget.

Ja, kanske beror det på hur stora de är. Är t ex cerithsnäckan bara 1cm med skal går det ju åt många fler än om den är 3cm.

 

1 minute ago, ChoBits said:

Förutom det, och att min man säger sig få mardrömmar om dem, så ska de förgifta vattnet något otroligt när de dör har jag läst. Någon här på forumet som haft erfarenhet av att en död sjögurka ställt till med besvär när de dött?

Jag använde för längesedan en pump utan insugsgaller som dessutom satt nära botten. Givetvis tog sig sjögurkan in och blev massakrerad, samtliga fiskar dog inom nån timme har jag för mig men korallerna klarade sig. Jag har inte haft någon sjögurka som självdött (ännu), men det skadar nog inte att hålla koll på dem (särskilt om de visar vantrivsel t ex genom att konsekvent minska i storlek över längre tid).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Christian J sa:

Ja, kanske beror det på hur stora de är. Är t ex cerithsnäckan bara 1cm med skal går det ju åt många fler än om den är 3cm.

 

Jag använde för längesedan en pump utan insugsgaller som dessutom satt nära botten. Givetvis tog sig sjögurkan in och blev massakrerad, samtliga fiskar dog inom nån timme har jag för mig men korallerna klarade sig. Jag har inte haft någon sjögurka som självdött (ännu), men det skadar nog inte att hålla koll på dem (särskilt om de visar vantrivsel t ex genom att konsekvent minska i storlek över längre tid).

Ja mina snäckor är sog i minsta laget ca en cm skulle jag tro 😅

 

Låter illavarslande men man kanske kan höja upp pumpen för säkerhetsskäl å rikta den neråt istället? Har haft samma fundering när jag gått i tankarna att köpa en anemon

Ändrat av Alex913
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Christian J sa:

Ja, kanske beror det på hur stora de är. Är t ex cerithsnäckan bara 1cm med skal går det ju åt många fler än om den är 3cm.

 

Jag använde för längesedan en pump utan insugsgaller som dessutom satt nära botten. Givetvis tog sig sjögurkan in och blev massakrerad, samtliga fiskar dog inom nån timme har jag för mig men korallerna klarade sig. Jag har inte haft någon sjögurka som självdött (ännu), men det skadar nog inte att hålla koll på dem (särskilt om de visar vantrivsel t ex genom att konsekvent minska i storlek över längre tid).

Beklagar din förlust av fiskarna pga sjögurkan, men att fiskarna dog kan kanske bero på många olika saker som hände samtidigt.

Det kan vara storleken på själva sjögurkan och vattenvolymen i själva akvariet, filtrering, syrebrist.

Jag vet inte om det kan hjälpa men jag kör alltid med aktiv kol. 

Jag hoppas att den åtminstone lindrar effekten av toxiner efter sjögurkan, om olyckan skulle vara framme. 

Men men, man vet aldrig. 

Tack för att du delar med dig .

Mvh 

Jarecki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, ChoBits sa:

Vi har två sandvändande gobies på 750 liter Plus tre nassarius. Sanden är fint vit hela tiden. Rör aldrig runt i sanden ens när vi kör vattenbyte, utan vi byter vatten i sumpen 

Okej var i nåt Youtubeklipp tror de var aaronsaquarium så sa han att det var jätteviktigt att suga sanden men hittade inte mycket info om det på svenska därför jag blev lite tveksam. Men då kommer jag nog göra samma. Skippa så alltså 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se bara till att du har djur som sjögurkor, sandvändande fiskar, räkgobies, sandgående snäckor eller dylikt. De sköter sanden åt dig - det är så jag gör. sedan är det jätteviktigt att om du beslutar dig för att låta sanden vara orörd - och inte har djur som bökar omkring -  så skall du inte plötsligen få för dig att det är dags att börja röra den - då kan det sluta illa. välj en metod och stå fast vid den. Sedan fungerar det nog bra med sandrengöring också - men då måste den göras mönstergill.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Alex913 said:

Låter illavarslande men man kanske kan höja upp pumpen för säkerhetsskäl å rikta den neråt istället? Har haft samma fundering när jag gått i tankarna att köpa en anemon

Ett vanligt insugsgaller tror jag räcker för sjögurkor (jag använde som sagt inget alls av ren dumdristighet).

 

1 hour ago, jarecki68 said:

Beklagar din förlust av fiskarna pga sjögurkan, men att fiskarna dog kan kanske bero på många olika saker som hände samtidigt.

Det kan vara storleken på själva sjögurkan och vattenvolymen i själva akvariet, filtrering, syrebrist.

Det var över 25 år sedan, men tack ändå! 😁 Blev tvungen att titta i mina gamla knappt läsbara anteckningar. Jag hade varit borta 3-4 timmar, fiskarna började andas fortare 2 timmar efter att jag kommit hem och tagit ut den massakrerade sjögurkan. Efter ytterligare 1 timme blev fiskarna apatiska, en timme senare dog de. Vattnet var grumligt, skummaren översvämmades av ett vitt skum.

 

Jag tror att fiskarna dog av kvävning, men berodde det isf på syrebrist i vattnet eller på gälskador? Sten- och mjukkorallerna såg helt oberörda ut, jag tror även att jag hade en räka och en sjöstjärna som verkade helt normala.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...