Gå till innehåll

Kvalitet och volym på ballingprodukter?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej alla kemikunniga.

Jag har funderat på följande en god stund men glömt bort å skriva om det här på guiden..

Hur kommer det sig att en del balling salter (calciumklorid, natriumbikarbonat) har olika volym och påverkar det "renheten" på saltet?

 

Går det t.ex. att generalisera och säga att det är större koncentration med ett salt som har mindre volym? Eller att ett salt är renare än ett annat på bakgrund av volymen?

Anledningen är att jag har använt olika salter till balling och växlar mellan olika produkter till olika akvarium. 

I dag blandade jag en ny laddning till två akvarium och när jag tar kalciumklorid till det ena akvariet av ett märke så blir 1 kg ganska så exakt 1 liter men när jag öppnar upp en packe från Triton blir 1 kg nästan 1,3-1,4 liter. 

Hur kan det komma sig och vad betyder det för produkterna? Allt eller ingenting?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tritonmetoden använder väl Na2CO3 istället för NaHCO3 så då blir det ju skillnad. När det gäller kalciumklorid, CaCl2, så borde det inte vara någon skillnad men det kanske är en variant som binder mindre vatten. Det kan vara 0,1,2,4 eller 6 vattenmolekyler bundna till kalciumkloriden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, petnym sa:

Tritonmetoden använder väl Na2CO3 istället för NaHCO3 så då blir det ju skillnad. När det gäller kalciumklorid, CaCl2, så borde det inte vara någon skillnad men det kanske är en variant som binder mindre vatten. Det kan vara 0,1,2,4 eller 6 vattenmolekyler bundna till kalciumkloriden.

Det var kalciumkloriden jag tänkte mest på.

Vad betyder det med antalet vattenmolekyler för koncentrationen av lösning när man blandar? 

Spelar det ingen roll för man må ta större volym av det ena/andra och så blir det samma koncentration eller hur funkar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar sällan använda volym utan vikt när man skall blanda kemikalier, men visst måste man veta vad det är man blandar. Antalet vattenmolekyler per CaCl2-molekyl påverkar såklart.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-04-18 at 13:39, petnym sa:

Man brukar sällan använda volym utan vikt när man skall blanda kemikalier, men visst måste man veta vad det är man blandar. Antalet vattenmolekyler per CaCl2-molekyl påverkar såklart.

Ja man blandar ju på vikt men har det då någon betydelse med antalet vattenmolekyler?

500 gram är väl oavsett 500 gram och ger väl samma koncentration i totalen oavsett hur stor volym det upptar?

@jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalciumkloriden kan tänkas förekomma i tre olika varianter med olika mycket kristallvatten. Det finns utan kristallvatten, med två vatten och med 6.

Brukar betecknas Anhydrous, CaCl2 2H2O och CaCl2 6 H2O. Men 99% att det är 2 H2O du har i alla fabrikaten och då är det vikten som skall vara den samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Kalciumkloriden kan tänkas förekomma i tre olika varianter med olika mycket kristallvatten. Det finns utan kristallvatten, med två vatten och med 6.

Brukar betecknas Anhydrous, CaCl2 2H2O och CaCl2 6 H2O. Men 99% att det är 2 H2O du har i alla fabrikaten och då är det vikten som skall vara den samma.

Tack Stig.

Skall undersöka vad som står på Tritons box. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-04-21 at 11:17, stigigemla sa:

Kalciumkloriden kan tänkas förekomma i tre olika varianter med olika mycket kristallvatten. Det finns utan kristallvatten, med två vatten och med 6.

Brukar betecknas Anhydrous, CaCl2 2H2O och CaCl2 6 H2O. Men 99% att det är 2 H2O du har i alla fabrikaten och då är det vikten som skall vara den samma.

 

Som jag skrev ovan finns totalt 5 olika varianter... Vikt, volym och andra egenskaper påverkas av mängden vatten, som du ser i tabellen.

 

CaCl2-hydrates.jpg.78c70cb87ec30c10e3562800a17021c6.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur skall man då veta om man har tagit rätt mängd av kemikalierna?

@stigigemla jag använde t.ex. din calciumklorid fram till förra gången jag skulle blanda. Då var den slut och jag fick nöja mig med Triton. Vet inte vad triton har för mängd vatten i sin men den har mycket större volym än din kalciumklorid. Fick ta minst 4-5 dl mer för att uppnå samma vikt. 

Vilken inverkan kan det ha på koncentrationen av lösningen om det till slut fortsatt var samma vikt utav kalciumklorid på vågen? @petnym

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-04-27 at 19:13, petnym sa:

Om det är denna du menar så är det också dihydrat. Använd en våg och skit i vilken volym pulvret är.

cacl2-4kg-sel-calcium-triton-lab.png

CaCl2-Manual.jpg

Det är ju det jag frågar om.. 

Jag använder alltid våg för att mäta ut ingredienserna men har det då betydelse att 500 gram av ett pulver har en annan volym än 500 gram av ett alternativt märke? 

T.ex. i detta fallet där jag har använt den du länkar till och jämför mot det Stig säljer.. har ju tagit samma vikt av bägge pulvren men Tritons har mycket större volym.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...