Gå till innehåll

Varifrån får Handeln importera och varifrån får den ej importera?


mogge77

Rekommenderade inlägg

Jag vet att import från Indonesien har öppnat in igen.  Vi importerar också från Australien till Sverige , sedan länge (märkligt, då Australien är så stängt annars)

Finns det fler ställe import sker ifrån?

är det förbjudet med import från USA?

Funderar mest på det då utbudet i USA känns så världsfrämmande från vårat utbud..

Med billigare superfärgranna rockfloweranemoner, andra koraller och Zoas.  etc.. till helt andra priser..  

 

(ex.. grön-vit -röd rockflower kan man få för 10 dollar  och de vansinnigt färgranna för 30-40 dollar från affär, och säker ännu billigare från odlare och grossiter. I sverige finns de med blaskig färg för 500-1000 spänn och de riktigt snygga finns inte ens att få tag på)

ex. https://www.saltcritters.com/collections/rock-flower-anemones  och jag har hittat ännu billigare storpack....  

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mig veterligen finns det inget som helst som hindrar import från USA. Största hindret är nog kostnaden snarare, är ganska säker på att alla avgifter som har med export och import är betydligt högre från det landet än vad det är från indonesien tex. Är det dessutom fångat eller odlat i USA blir det dyrt från den anledningen, arbetarna har högre löner där bla.

 

Men USA i sin tur importerar väl väldigt mycket med, svaret kanske snarare är att marknaden i USA är intresserad av andra koraller generellt än vad som är poppis i Sverige och Europa. Därför skiljer sig utbud och priser, finns det en större efterfrågan så blir det fler aktörer och konkurrens. Vilket då leder till lägre priset och bättre utbud som regel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

På den här sidan får man tex 10stycken, för priset av två i Sverige av liknande färger.. och då är det inte den billigaste sidan, då dessa har "ultra-superduper epitet"  ())

Det verkar som de är ganska lätta att odla sexuellt om man har flera stycken..  

Går det att importera privat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-04-21 at 15:35, stigigemla sa:

Jag har importerat från Miami i år och det är lite dyrare än att importera från koralltriangeln. Men det är en del djur som bara finns i atlanten och då måste man.

Vad jag har förstått så tar rockflower (Epicystis crucifer) väldigt sällan fisk och skall vara mycket enkla att hålla vid liv..

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De packas 20 per låda och frakten från Vietnam till Europa är nu ungefär 100:- kg om man tar en full låda. Sedan tillkommer 500:- för UPS till Sverige. Det är ungefär 20 anemoner per låda så det gör 125:- i frakt per anemon + inköpspris och moms. Frakten från Miami är bara en aning billigare. Och sedan behöver ju handlaren få in lite pengar till hyra, el och lön. Går det via en Europeisk grossist vill de ju ha lite för sitt jobb också.

Att importera privat från USA är nästan omöjligt då djuren skall kollas av en gränsveterinär vid införsel till EU. Och det kostar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...