Gå till innehåll

Ny dator - Vad välja?


MARHAG

Rekommenderade inlägg

Hej, har kommit i läget att jag har börjat titta på en ny akvariedator som ersättning till min gamla IKS som jag använder nu.

 

Anledningen till att jag letar efter ett nytt system är att vissa av mät proberna har börjat visa värden som jag har kunnat säkerställa genom annan testning är felaktiga. tex jag har två ph prober och även efter kalibrering så visar de olika värden för ph i akvariet. Så minst en är felaktig! :)

 

Eftersom utvecklingen på IKS verkar ha stått still under längre tid för IKS systemet så föredrar jag att se på ett nytt system istället för att köpa nya prober till IKS systemet.

De system som verkar vara mest intressanta är GHLs PROFILUX 4 och Neptune Systems APEX.

 

Vad är era erfarenheter av dessa system? Vad har de för styrkor och svagheter? Har systemen utvecklats under tiden ni haft era system?

Just nu lutar jag lite mot GHL, mest för att deras kommande ION Director verkar väldigt intressant.

 

Viktigt för mig och en funktion jag inte haft på mitt befintliga system är möjligheten att fjärr manövrera systemet.

Vill helst att systemet ska vara fullt fungerande utan att ha behov att koppla sig mot en molntjänst.

 

Vill gärna höra era åsikter och funderingar...

 

//Markus

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågar du mig - GHL hela dagen. Framförallt kvaliteten och möjligheten till att kunna styra både via moltjänster och via en PC lokalt. Ett väldigt utvecklat moln, app, internet system och också ett mycket bra fungerande Klient -server program. För att fjärrmanövrera systemet kan du använda kliet-serverprogrammet till en PC som är igång och gå in till den PC:n via någon fjärrstyrningsprogram.  Väl inne på din PC kan du koppla upp dig klient/server eller via ett webinterface. Väljer du webinterfacet så kan du komma åt grafer och annat via molnet. Det finns möjligheter att visa grafer i klien-server också men då utesluts de grafer som tillkommit på senare tid som för doseringspumpar. Viktigt är att - åtminstone tills vidare sker inga uppdateringar via molnet - du måste göra detta via dit klient/server program. Omständigt men ack så säkert

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att du nämde kvaliteten.

 

Jag vet inte ifall det stämmer i verkligheten men när man tittar tillverkarnas bilder ser det ut som APEX är gjord i någon billig plast.

Kanske inte det viktigaste med det är grejer som kostar en det så man vill inte att det ska ge ett billigt intryck.

Men bilder på nätet kan lura ögat....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att där är så stor skillnad på en sensor. Är det stor skillnad på priserna på andra sensorer också?

Har bara tittat på funktions sidan så här långt. Har inte tittat på priserna ännu.

 

Har någon testat GHL KH Director? Fungerar den bra?

Ändrat av MARHAG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, wrang sa:

Tycker det är synd att GHL flödes mätare är så mycket dyrare än apex. 
 
lite input

Stämmer det här verkligen?

 

Flödesmätare APEX FS-100 (567 - 5760 liter) kostar på svensk webshop 789 kronor

Flödesmätare GHL 500 liter (300 - 5000 liter) kostar € 129.90 (GHL webshop) Ungefär 1400 kr

 

Då kan man tycka att GHL är dubbel så dyr. Men - en GHL flow meter kan du koppla in direkt till en P3 eller P4 (tror p2 också) - allt följer med.

Till APEX behöver du en FMM modul också - så för en flödesmätare till Apex skall du lägga till ca 1499 kronor vilket ger ca 2300 för en flödesmätere. Skall man ha fler än 2 flödesmätere så kan nog APEX bli lika dyr eller billigare. Men för 1 flödesmätare är APEX systemet mycket dyrare.

 

Ser man på andra sensorer så ligger GHL rätt så mycket billigare på de flesta. Viktigt är att det för det mesta inte behövs extra moduler till Profilux - det mesta finns (med några undantag) redan i basenheten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite halv relaterat, men jag letar efter en sån hållare för prober som man t.e.x har på calcium reactor för ph sensorn.

Vill sätta en sensor i ett filer som inte hade någon probe hållare från början. Någon som vet var man kan köpa en sådan lös?

 

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Lasse sa:

Titta på täta kabelgenomgångar för elskåp med skruvförbindelse

 

MVH Lasse

Tack för tipset!

Tänkte inte på el komponenter.

Det stämmer de ser ut så. Min vän elektrikern ska få ett samtal imorgon… :)

 

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
On 2020-04-26 at 01:52, wrang said:

Kanske kan bygga ett bi flöde för alla prober

39be7b3bb3688b6fbc743964046bbe20.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Love this.

Skall snart fundera ut ett nytt system/odlingssystem.. vad har du gjort detta i? 

Du verkar grym på denna typen av ting så kanske jag kan få sända dig några frågor när det närmar sig? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...