Gå till innehåll

Kan man hälla Balling-lösning i ATO-behållaren?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Mja, det är väl en god tanke. Men det finns lite problem med ämnet.

 

Det största är ju att du har svårt att ha kontroll över doseringsmängden, om det är inte våldsamt konstant hur mycket som avdunstar. Men om vi tänker att vi ändå löst så att att vi kan blanda rätt koncentration av lösningen som är anpassad till att det dunstar en viss mängd varje dag. Då kommer problem nummer två:

 

Balling är nästan alltid flera lösningar, i sin enklaste form iaf två. ATOn är ju en behållare. Då skulle du behöva ha ATOn kopplad till flera pumpar som är kalibrerade för att pumpa samma mängd. Då de flesta balling recept bygger på att man doserar samma mängd vätska ur varje behållare. Problem nummer tre som blir om man löser det problemet är att du bör inte dosera lösningarna samtidigt, det riskerar att fälla ut till kalksten eller liknande om koncentrationen av alla ämnena blir för hög på en enskild plats i akvariet. Då nyttjas inte ballingen korrekt.

 

Nu finns det ju iofs några lösningar där det bara är en vätska, Tropic Marin har en tex. Men jag är ändå skeptisk.

 

Dock finns det ju redan det du frågar efter på sätt och vis. Använd ATOn till att pumpa i kalkvatten istället för osmosvatten. Kalkvattnet(går ibland under benämningen kalkwasser) är som en enkel balling. Det höjer KH, Ca och Ph. I vissa kar kan det täcka upp behovet nästan helt. I andra kar inte alls dock. Men man behöver vara lite försiktig. Man får inte överdosera kalkvatten genom att hälla i för mycket på en gång. Då kan ph stiga helt vansinnigt och skapa alla möjliga otäcka problem. Så man bör undvika att ha allt för stor ATO behållare om man kör det. Så minskar man risken för vad som händer om allt pumpas i på en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minutes ago, mikoto said:

Det största är ju att du har svårt att ha kontroll över doseringsmängden, om det är inte våldsamt konstant hur mycket som avdunstar.

Sant, man skulle behöva anpassa varje ny Balling-dos efter föregående veckas avdunstning, vilket i praktiken ger en veckas eftersläpning.

 

58 minutes ago, mikoto said:

problem nummer två:

 

Balling är nästan alltid flera lösningar, i sin enklaste form iaf två. ATOn är ju en behållare. Då skulle du behöva ha ATOn kopplad till flera pumpar som är kalibrerade för att pumpa samma mängd.

Nej min tanke var att blanda alla lösningarna i ATO-behållaren för hand, just för att slippa doserpumparna.

 

58 minutes ago, mikoto said:

Problem nummer tre som blir om man löser det problemet är att du bör inte dosera lösningarna samtidigt, det riskerar att fälla ut till kalksten eller liknande om koncentrationen av alla ämnena blir för hög på en enskild plats i akvariet. Då nyttjas inte ballingen korrekt.

Det var mest det jag var rädd för. Men har någon provat? Kan de stanna i lösning i ATO-behållarens sötvatten tillräckligt länge?

 

58 minutes ago, mikoto said:

Dock finns det ju redan det du frågar efter på sätt och vis. Använd ATOn till att pumpa i kalkvatten istället för osmosvatten.

Ja det är det jag gör nu.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandar du alla lösningarna tillsammans i en flaska så är det nog kört inom en minut, så svaret blir nog ganska mycket nej på om du kan blanda de 🙂 

 

Problemet är främst KH och Ca blandningarna, de kan bara inte hålla sams utan ryker ihop och du får en olöslig kalkgrej kvar. Magnesiumkloriden är nog mindre problematisk när det gäller att samarbeta.

 

Vill du ha en vätska så är ju Tropic Marins Carbocalcium ett alternativ, det är en vätska och har KH och Ca i ett, du kan även blanda i lite magnesiumklorid. https://www.tropic-marin.com/minerals/carbocalcium-pulver-powder/?lang=en Du kommer nog inte ha en helt jämn dosering fortfarande, men du skulle kunna dosera detta med din ATO för all del bara du späder det korrekt.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, mikoto said:

Vill du ha en vätska så är ju Tropic Marins Carbocalcium ett alternativ, det är en vätska och har KH och Ca i ett, du kan även blanda i lite magnesiumklorid. https://www.tropic-marin.com/minerals/carbocalcium-pulver-powder/?lang=en Du kommer nog inte ha en helt jämn dosering fortfarande, men du skulle kunna dosera detta med din ATO för all del bara du späder det korrekt.

Det där låter riktigt intressant, verkar inte alltför dyrt heller om man väljer pulverformatet. Frågan är bara om man måste använda osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det verkar fungera enligt Tropic Marin. Några har funderat över om kolinnehållet i Carbocalcium kan orsaka svamp- eller bakterieväxt i en ATO-behållare, men det skall tydligen inte vara fallet:

 

"You can absolutely dilute Carbocalxium into your ATO holding container. While it is true that the calcium formate will add some very small amount of organic carbon compounds, the amount is so small, that it does almost nothing for "carbon dosing". Especially if you are mixing up new ATO water every week or two, it just isn't enough time and nutrients to grow much at all, in that ATO holding tank. We have tons of people doing that with great results."

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite svårt att få det jämt doserat men för mindre tankar så är det nog en bra ide. Man beräknar hur mycket KH det går åt på det antal dagar som är genomsnitt för ATO:n och så lägger man i motsvarande mängd enpartslösning

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett större kan innehålla betydligt mer hårdkoraller som växer olika - tror att förbrukningen av framförallt KH kan bli väldigt ojämn men i ett mindre med del hårdkoraller blir det mer förutsägbart. Men det är bara en tanke - inget som jag vet eller är helt övertygad om.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, MattiasN said:

Tror oxå det blir svårt att hålla kh jämt på det sättet i kar med större förbrukning...

Avdunstningen varierar också med flera parametrar som temp, luftfuktighet och kan skilja avsevärt mellan årstiderna....

Ja man måste nog mäta KH inför varje ny påfyllning t ex varje vecka. Frågan är om dramatisk förändring av avdunstningen kan ske ännu snabbare än så? Å andra sidan har man väl det problemet med kalkvatten också (koncentrationen Ca+Alk i ATO-behållaren är väl samma om jag inte tänker fel) och det brukar väl inte leda till katastrofala följder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Christian J sa:

Ja man måste nog mäta KH inför varje ny påfyllning t ex varje vecka. Frågan är om dramatisk förändring av avdunstningen kan ske ännu snabbare än så? Å andra sidan har man väl det problemet med kalkvatten också (koncentrationen Ca+Alk i ATO-behållaren är väl samma om jag inte tänker fel) och det brukar väl inte leda till katastrofala följder.

Ja det blir ju samma problem med kalkvatten om man kör det genom ATO'n men att hålla ca och kh med bara kalkvatten funkar inte heller i många kar, helt uteslutet att endast köra kalkvatten i kar med stenkoraller, kalkvatten användes oftast ihop med kalkreaktor för att motverka att ph sjunker vilket det riskerar att göra i o m  reaktorns låga ph.... 

Själv kör jag lite kalkvatten, dock på dospump, men bara för att hjälpa ph lite i mitt kar och det gör nog inte så stor skillnad men skadar ju inte så jag fortsätter till kalciumhydroxiden tar slut iallafall:) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minutes ago, MattiasN said:

Ja det blir ju samma problem med kalkvatten om man kör det genom ATO'n men att hålla ca och kh med bara kalkvatten funkar inte heller i många kar

Jag tänkte mer på plötsliga svängningar både uppåt och neråt. Annars påstås Carbocalcium vara betydligt effektivare än kalkvatten, så det är väl bara att hälla i så mycket korallerna behöver (baserat på föregående veckas förbrukning).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...