Gå till innehåll

Tillsats av spårämnen


Qurex

Rekommenderade inlägg

Jag har ett lågteknik kar med ganska enkla koraller där jag byter 10% vatten i veckan (Red Seas Blåa hink) och doserar klassisk balling helt utan spårämnen ca 5ml/dygn. 

Det enda som var för lågt vara jod och molybdem (några andra som oxå låg lite lågt men inte utanför "grönt") . Jag funderar nu på om jag ska bara köpa jod och ev molybdem eller

om jag ska börja med nån form av tillsats av spårämnen. typ Red Sea Colour ABCD eller auqaforest strong.  Eftersom Marinlab inte mäter Flour, Brom kanske även

dessa är lågt om Jod är det eller? 

 

Ett annat alternativ är väl att byta lite mer vatten, men ligger bra på fosfat och nitrat så det känns onödigt. 

 

Nån som har nåt bra tips på tillsats av spårämnen för att efterlikna ett vattenbyte av Red Sea blåa hink? 

Jag har inget refugium eller skummare.

 

Bifogar mitt test om nån har lust att titta på det.  

Results_2020_04_27_17922.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Chemistry And The Aquarium: Iodine in Marine Aquaria: Part I By Randy Holmes-Farley
Chemistry And The Aquarium: Iodine In Reef Tanks 2: Effects On Macroalgae Growth By Randy Holmes-Farley

Efter en snabbläsning av dessa (visserligen gamla) länkar verkar det som att jod är svårt att testa (även med ICP), att många djur verkar kunna ta upp jod från foder (nori innehåller väldigt mycket jod) och att Chaetomorpha och Caulerpa inte verkade växa så mycket snabbare med jodtillsats i tester.

 

Mitt kar har också låg jodkoncentration enligt ICP-test (det enda jag hade brist på), men Xenia (som innehåller mycket jod enligt länkarna ovan) växer som ogräs ändå. Möjligen kan bruna makroalger vara mer beroende av jod i vattnet, iaf växte Dictyota enormt hos mig i början, för att med tiden helt försvinna.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Randy Holmes-Farley är en av dom som tvivlar på jods betydelse som löst ämne i akvarievattnet. Jag har ingen aning men jag försöker upprätthålla ca 0,060 ppm med hjälp av dosering. Det går sådär - sist hade jag 0,018 ppm - nytt prov är insänt. Har heller inte sett någon direkt korrelation mellan värde och när karet började att gå sämre i höstas. Men jag tillsätter varje dag och relativt mycket (Salifert Natural Iodine) - 3 ml/dag - så som vanligt - kanske inte koncentrationen som är den viktigaste parametern - det är fluxen som har betydelse

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

 

Man blir ju lätt lite förvirrad när man börjar läsa in sig på spårämnen.  Marilab anger tex Boron och Bromine som main elements, men detta finns

inte i Aquaforest Component strong som är deras spårämnestillsatser.. det finns däremot coppar m.m som i ICP test anges som Pollutants. 

 

Jag hade första året som karet var igång en del fina makroalger som oxå tynat bort. Kanske oxå beror på att jag första ICP hade noll i jod, men nu har jag iaf 0,028.

 

Gissar att det är en hel del skillnad om man har ett stort refugium eller inte. 

 

Lågt Molybdem är det förenat med något dåligt eller något man klarar sig utan i ett enklare kar?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande Boron (B) så hittar du det i Aqua forests component 3+ https://aquaforest.eu/en/product/component-1-2-3/

Gällande Bromine (Br) så hittar du det i deras mineralsalt https://aquaforest.eu/en/how-reef-mineral-salt-works/

som också finns i component 3+ ballingen.

 

Koppar skulle jag hålla med om att det vill du inte ha in. 

 

Gällande Jod är jag lite inne på samma spår som Mr. Holmes-Farley, endast av större vikt om du har mycket makroalger och kanske vill få snyggare färger på acros. Jag har aldrig kunnat dra några slutsatser varken när jod är enligt rekommenderad mängd i perioder mot att det är lika med noll i perioder - inte sett några förändringar. Nu har jag dock inga ögon som kan syna kemiska föreningar men if it's not broken, then I don't fix it.

 

Om jag inte minns fel så har man sett att tillväxten av Cyano gynnas av förhöjda mängder Molybdem @Lasse och @jonasroman får gärna flika in.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok men om det finns i natriumfria saltet så ersätter det ju bara det som man avlägsnar för att justera salthalten vid balling. Men kanske inte är så stor åtgång av dessa ämnen. Kanske räcker att dosera lite mer natriumcloridfritt salt i mitt fall. 

 

Finns det nån bra info om vad som koraller generellt förbrukar och vad alger förbrukar? 

 

Det roliga och samtidigt utmanande med saltvatten är ju att man har så många olika organismer som lever tillsammans!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan enkelt dosera upp dom ämnen som behövs med tex ATI tillsatser ( mest prisvärt om du inte får tag på Fauna Marin ) Om ditt kar har tendens att bli kort på just dessa parametrar är det ju dessutom bra att ha dom i lager efter nästa ICP. 

Här har du tex Molybdenum :

https://foretagsakvarium.se/product/ati-molybdenum-100-ml/?v=f003c44deab6


Jod är lite mer klurigt då det förbrukas väldigt fort, och sällan syns på Icp om du inte doserar direkt innan du tar vatten till testet. Så där brukar man rek en stöddos istället. Om man orkar så dagligen, annars varannan, var tredje dag eller veckovis. 
 

Lycka till !

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-01 at 13:03, Qurex sa:

Ok men om det finns i natriumfria saltet så ersätter det ju bara det som man avlägsnar för att justera salthalten vid balling. Men kanske inte är så stor åtgång av dessa ämnen. Kanske räcker att dosera lite mer natriumcloridfritt salt i mitt fall. 

 

Finns det nån bra info om vad som koraller generellt förbrukar och vad alger förbrukar? 

 

Det roliga och samtidigt utmanande med saltvatten är ju att man har så många olika organismer som lever tillsammans!

Reef mineral saltet finns i komponent 3+ i ballingen. Tanken med deras 1+ 2+ 3+ är att du inte ska behöva dosera något annat. Jag gör iaf inte det och mina ICP tester har under två år som jag använt dessa inte visat någon brist på dessa ämnen, förutom jod som tenderar att förbrukas fort efter ett vb. Där följer jag det spår jag beskrev ovan. 

 

Har för mig att jag läst en studie där de försökte lista ut vad en viss acropora art förbrukade vartefter den växte och sen basera allt på dess vikt, men jag tror det är svårt att säga exakt hur mycket en korall förbrukar då de konstant växer, har olika förutsättningar i ljus, strömmar, stabilitet osv osv. Alla arter kräver även olika mycket beroende på vad de bygger för typ av kalkskelett. En del har tunna grenar, andra har tjocka etc.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...