Gå till innehåll

Spårämnen och olika märken


Qurex

Rekommenderade inlägg

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). 

Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med.

 

Det som gör det mycket svårare med salt är ju att det finns så många fler varianter och alla märken verkar ha lite sin egen variant. Sen finns det tex Jonas egna recept som jag kollat på eftersom jag lite gillar tanken med pmdd där man utgår från "rena" kemikalier och blandar sina egna. Därför som jag började direkt med klassisk balling och inte färdiga flaskor med färdiga lösningar. Jag förstå att det blir väl lättare att köra på Triton Core 7 med icp test hos triton och sen dosera extra av deras kemikalier men för mig känns det lite som att köpa en ny Audi och lämna den på service på audi. (själv kör jag en gammal volvo och lämnar det jag inte kan laga själv till närmsta no-name verkstad som är både billigare/bättre än volvos egna)

 

Vad kör alla gamla proffs med för tillsatser? Finns det nån som använder pmdd mikronäring eller är det bara nitrat/fosfatet som man kan använda vid för låga näringsvärden?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då pmdd mikro+ innehåller järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo) (copy/paste), så är det inget jag tror någon skulle rekommendera att dosera i saltvatten, iallafall inte blint i en sådan lösning.

 

Nitrat och fosfat kan man behöva dosera och då spelar det ingen roll om du använder påsarna från pmdd eller annan butik, det är bara (oftast) kaliumnitrat och divätefosfat.

 

Proffsen om vi ska kalla något publikt akvarie för det, doserar antagligen de saker som regelbundna ICP tester visar behövs.

Vi övriga som snarare ska kallas glada amatörer med mer och mindre erfarenhet  :) doserar precis som du misstänker, alla möjliga fabrikat tyvärr  ;)

 

Grundregeln brukar vara att inte dosera vad man inte mäter. Vad som möjligtvis kan kallas riskfritt är att dosera spårämnen i sin balling enligt ett recept, Jonas Romans till exempel.

 

ICP är ICP, det spelar ingen som helst roll vad du häller i akvariet kontra vilket fabrikat av ICP du använder. Ett ICP är ett vattentest, punkt, som säger till dig vad som finns i vattnet. Av förklarliga skäl rekommenderar exempelvis Triton att du ska dosera Tritons spårämnen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ganska olika organismer som vi doserar för i sötvatten och saltvatten med som regel. PMDD paketet är ju inriktat mot växter, du kan nog köra det i saltvatten med, men för odling av tång eller alger. Om du har ett superdominerat akvarium av alger som växer och har hög fotosyntes kan du nog komma till en så märklig punkt att det kan vara fördelaktigt att dosera koldioxid med då det kan bli begränsande i ett sådant akvarium. 

 

Men det är nog ingen som håller ett sådant akvarium här på guiden idag iaf vad jag vet, vet knappt någon som har haft heller som jag stött på. Möjligtvis Slantens gamla kallvattenskar. Är du intresserad av ställen det kan vara aktuellt för kanske kan du läsa om Jon-Olavs plankton bloggar där han odlar phytoplankton för att självförsörja visningskaren, är visserligen kallvatten men principen bör kunna appliceras nästan rakt av på ett tropiskt akvarium med filterdjur. http://jonolavsakvarium.com/index.html

 

Men för koraller ser jag ingen vits med PMDD. Möjligtvis i ett ganska tätt och proppfullt mjukkoralls akvarium. Men det är outforskad mark i stort sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Qurex said:

Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med.

Blomstra har provats här, men det är nog ett undantagsfall:

 

 

N och P tillförs oftast genom fodret, undantag är kanske i nödsituationer där man råkat nolla värdena genom för effektiv vattenrening eller om man har väldigt mycket koraller relativt fisk. Kalcium, magnesium och alkalinitet går lätt att både testa och dosera själv.

 

Spårämnen däremot går visserligen att testa med ICP numera, frågan är bara hur man sedan skall dosera dem i rätt proportioner? Färdiga blandningar kanske inte innehåller samma proportioner som de förbrukats i just det egna karet (dock tveksamt om man kan lita på innehållsdeklarationer: https://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/vitamin-b6/?view=artikel ).  

 

Själv har jag knappt bytt något vatten i mitt kar på 5 år (visserligen med mest fisk i), så när jag till slut gjorde ett ICP-test räknade jag med brist på olika spårämnen, men till min stora förvåning saknades ingenting utom jod. Inte heller hade några ämnen anrikats efter 5 år (med kranvatten som ersättning för avdunstningen) utom kisel.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, danne031 sa:

 

Grundregeln brukar vara att inte dosera vad man inte mäter. Vad som möjligtvis kan kallas riskfritt är att dosera spårämnen i sin balling enligt ett recept, Jonas Romans till exempel.

 

 

Så tänker jag också, men sen när jag studerade mitt ICP-test från Marinlab och försökte sen se om de ämnen som anges där finns i motsvarande tillsatser så verkar det inte vara fallet. Eftersom Marinlab hänger ihop med Aquaforest borde väl deras spårämnen innehålla det som de anger som main elements, men icke. Vissa finns med men inte alla. Dessutom finns koppar med i deras spårämnestillsats men inte Boron och Bromine där koppar anges som pollutant medan Boron och Bromine är main elements. Har inte orkat kolla igenom ordentligt de andra, men för mig borde det vara logiskt om ballinglösningarna iaf innehåller det som man sen mäter. Vill helst slippa köpa en flaska för varje ämne eftersom jag inte har något stort akvarium med massa koraller. 

 

Vissa ämnen kanske ska doseras men ska sen tas upp i sådan omfattning att det inte ska vara mätbart i akvarievattnet senare?

 

Vilka spårämnen använder de flesta? Red sea, Triton m.m?

Ändrat av Qurex
Stavar som en kratta
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Listar innehållet i Chaeto Gro (refugium-näring) nedan, innehållet är inte helt olikt pmdd mikro+. Jag tror dock inte man ska dosera pmdd mikro+ eftersom det även innehåller koppar! (...och kanske en annan proportion mellan ämnena). Jag är också tämligen säker på att Triton Core 7 innehåller motsvarande ämnen som Chaeto Gro eftersom Tritons ämnen också används för att boosta tillväxten i refugium (som är en viktig del i Triton-metoden). (Se också bilden där jag räknat ute den relativa påverkan vid en dosering som är svagare än tillverkarens rekomendationer. Notera att alla dessa ämnen mäts av ICP-OES , så man behöver inte dosera i blindo, Notera även att detta inte är för koraller som utöver detta antagligen behöver tillsats av strontium, jod och vanadium).

 

Chaeto Gro
Iron 0.1% (EDTA)
0-0-1.30; Potassium (K)
Molybdenum 0.004%
Magnesium 0.4%
Calcium 0.14%
Manganese 0.0475%
Boron 0.009%
Carbon 0.005%
Chlorine 0.39%
Sulfur 0.16%
Cobalt 0.0004%
Zinc 0.002%

 

 

Chaeto-gro.jpg.b58678b287a9ee0c09694ce3c372d994.jpg

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Qurex sa:

Så tänker jag också, men sen när jag studerade mitt ICP-test från Marinlab och försökte sen se om de ämnen som anges där finns i motsvarande tillsatser så verkar det inte vara fallet. Eftersom Marinlab hänger ihop med Aquaforest borde väl deras spårämnen innehålla det som de anger som main elements, men icke. Vissa finns med men inte alla. Dessutom finns koppar med i deras spårämnestillsats men inte Boron och Bromine där koppar anges som pollutant medan Boron och Bromine är main elements. Har inte orkat kolla igenom ordentligt de andra, men för mig borde det vara logiskt om ballinglösningarna iaf innehåller det som man sen mäter. Vill helst slippa köpa en flaska för varje ämne eftersom jag inte har något stort akvarium med massa koraller. 

 

Vissa ämnen kanske ska doseras men ska sen tas upp i sådan omfattning att det inte ska vara mätbart i akvarievattnet senare?

 

Vilka spårämnen använder de flesta? Red sea, Triton m.m?

 

Jag tippar på att vissa ämnen helt enkelt är så extremt låga nivåer av att de lämpar sig bättre att dosera vid sidan av.

Koppar är ett bra exempel, det finns doseringsanvisningar men så fort det syns på ett ICP är det för höga halter. Skulle det finnas i ballingen kanske det blir pannkaka i ett kar med undermåligt kranvatten eller osmos t.ex. 

 

Är tämligen övertygad om att inget märke spårämnen är varken under eller överrepresenterat, alla har sina favoriter. Många, många gånger har frågan ställts hur man ska dosera spårämnen från X när man delar med sig av ett ICP från Y. På en sån fråga finns ju dock svaren nu för tiden  :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, danne031 sa:

 

Jag tippar på att vissa ämnen helt enkelt är så extremt låga nivåer av att de lämpar sig bättre att dosera vid sidan av.

Koppar är ett bra exempel, det finns doseringsanvisningar men så fort det syns på ett ICP är det för höga halter. Skulle det finnas i ballingen kanske det blir pannkaka i ett kar med undermåligt kranvatten eller osmos t.ex. 

 

Aquaforest Component Strong B innehåller koppar... Aquaforest verkar vara den enda som specificerar vad deras innehåller. Man skulle ju vilja ha en liknande 

innehållsförteckning som den för Chateo Gro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...