Gå till innehåll

Hobbyn har blivit dyrare!


mogge77

Rekommenderade inlägg

Är det bara jag eller Är det så att någonting har ändrats fundamentalt de senaste 5 åren i hobbyn. 

För 5 år sedan var hobbyn dyr, men fullt hanterbar för en medelsvensson.  De senaste åren har priserna eskalerat i rekordfart.  Något "levande" som kostade 500kr för 5 år sedan är ca 2500kr idag känns det som..

 

Detsamma med salter, priserna där har gått upp minst 25% mer än inflationstakten,..  

 

Belysning trodde man skulle gå ner i pris, ju mer tekniken hann ifatt, men den blir bara dyrare och dyrare..

 

Detsamma gäller alla tillbehör  och teknik,  (sövattnet har inte följt samma priskurva tycker jag)

  

Förr brukade jag ursäkta min hobby med att det iallafall var billigare än att ha en häst. (många bekanta har ridhästar),  men snart vet jag inte...

 

Enda sättet att finansiera sin hobby är att försöka sälja lite fraggar ibland,  har man riktig tur kanske man lyckas subventionera 10% av driftkostnaden..

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minuter sedan, ChoBits sa:

Eftersom vi importerar det mesta i hobbyn så är en anledning att det blivit dyrare den svenska ”pesetan”. Kronan har gått kräftgång i jämförelse med övriga valutor under de senaste åren.

Det kan inte vara hela sanningen. Men säkert en stor del av den. Troligen är det en massa parametrar som samverkar, men det är lite underligt vilket stort skutt kostnader har tagit under en så kort tid tycker jag..   

 

Därtill har det väl blivit lite märkeshysteri  i hobbyn, så mycket att det är svårt att hitta en, no-name, helt ok belysning i våra butiker, om man inte importerar den själv..  (i sötvattenshobbyn, kan man ju köpa en pump, eller en belysning utan att den måste vara en turboxx-supermarine3000),,  

 

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nämns innan har Sveriges urusla bnp/capita Har dragit ner kronan till rekorddålig nivå och fördyrat kännbart. Har även hört att försändelser från Bali och Indonesien upphört ett längre tag och därmed ökat priser på levande. Skulle vara kul om svenska handlare kunde konsten att odla koraller och bli självförsörjande. Triton akvarium i Stockholm har annars "samma gamla goda priser" förresten på koraller😉

Ändrat av KMG
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror snarare att det handlar om att undervärdera kronan för att gynna svensk exportindustri.

 

När det gäller exempelvis fisk så handlar det om fraktpriser (koraller också). Frakt och omkostnader står för ca 3/4 av kostnaderna vid direktimport. Vad jag vet så finns ingen som direktimporterar fisk till Sverige idag - den siste håller på att lägga ner. Den mesta importen idag kommer från de stora grossisterna i Europa - vilket lägger till på priserna rejält. Förr har våra priser på det levande varit mycket lägre än i andra Europeiska länder medans hårdvaran varit dyrare. Numera har priset på det levande stigit till Europeiska nivåer - också. 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så det som har förändrats är alltså att vi inte längre har någon inom Sverige liggande grossist? Utan våra affärer importerar själva och får därigenom högre fraktkostnad etc.. ? 

 

Utomlands verkar det också vara vanligare att affärer tar in odlade koraller från privatpersoner, och på så vis kan de ha mycket billiga nybörjar koraller i butik.  Det verkar inte vara möjligt i Sverige.. 

 

Utan tillochmed en tuss Xenia måste importeras och kostar därefter. 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Lasse sa:

Tror snarare att det handlar om att undervärdera kronan för att gynna svensk exportindustri.

 

När det gäller exempelvis fisk så handlar det om fraktpriser (koraller också). Frakt och omkostnader står för ca 3/4 av kostnaderna vid direktimport. Vad jag vet så finns ingen som direktimporterar fisk till Sverige idag - den siste håller på att lägga ner. Den mesta importen idag kommer från de stora grossisterna i Europa - vilket lägger till på priserna rejält. Förr har våra priser på det levande varit mycket lägre än i andra Europeiska länder medans hårdvaran varit dyrare. Numera har priset på det levande stigit till Europeiska nivåer - också. 

 

MVH Lasse

Sverige har en av de sämsta bnp/capita i alla OECD-länder under de senaste 5 åren. En väldigt stor del av vår befolkning kan nämligen inte försörja sig själva fullt ut. Så kronan är där den är av en anledning. Sverige själva kan inte undervärdera sin egen valuta. En global marknad avgör trovärdigheten i vårt lands utveckling. 

 

Stora grossister brukar göra saker billigare. Stora kvantiteter, bättre inköpspriser, lägre frakt- och omkostnader per produkt. Som sagt, den handlare jag pratade med sa att det var försäljningsstopp från bland annat Indonesien. Mot den bakgrunden handlar det snarare om en tillgång och efterfrågan effekt.

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig siktat in mig på dyra prylar, utan lagt mig mer på en nivå som pendlar mellan budget och mellansegmentet. Men min erfarenhet från de tio åren jag hållit på är att priserna är för det mesta samma och i vissa fall bättre idag. Iaf på det jag tittar på. När jag börja var de flesta svenska webbshopparna ganska nya och spretiga. För det mesta då så var priserna högre på teknik här än i Tyskland som jag titta mycket på annars, mest för att jag köper mestadels Tysk teknik. Tex Tunzes pumpar. Men efter några år så började priserna matcha ganska bra mot utomlandsshopparna och idag är det inte så ofta det har någon större betydelse för mig, det är bara enstaka produkter som verkar kosta mer i Sverige än utomlands. Den globala marknaden har nog tvingat ner hårdvarupriserna.

 

Däremot så har de Svenska butikerna ganska begränsat utbud av prylar och de verkar rikta sig in mot "high-end" marknaden och har därmed oftast den lite dyrare tekniken. Det är ju iofs den som för hobbyn framåt men de högre priserna är nog lockande för butikerna med. Det är så pass få kunder i Sverige så det är nog ganska viktigt att driva upp snittkvittot och omsättning till högre nivåer. Butikerna har inte möjligheten att göra många små sälj utan siktar nog mot att göra färre men större sälj. Billigare produkter brukar även ge mer strul på eftermarknaden. Dels för att de kan hålla sämre kvalitet men det påverkar nog även så att den som köper en billig pump kanske inte nödvändigtvis sköter den lika varsamt som om man köpt en dyr pump. Det är ganska trist och tidskrävande att sitta och arbeta med reklamationer och garantiärenden. Speciellt om butiken bara har någon enstaka anställd som får sköta alla arbetssysslor. Då blir det mer lockande att styra försäljningen mot färre prylar men som rör omsättning och intjän mer. Det är farligt dock, konsumenter är snåla och jämför. Man får inte skrämma bort folk heller, skaffar man ett dåligt rykte om det går illa så är det svårt att tvätta bort det.

 

Levande är lite blandat, har aldrig tyckt koraller haft låga priser så har inte handlat i någon större mängd så har därför inte följt den marknaden. Jag tycker att vissa djur som pepparmintsräkor och sjöborrar gått upp i pris, till nästan dubbelt mot vad jag minns i en del fall. Men det är nog mest butikerna som är smarta och försöker ta mer betalt för sådant "man måste ha" för att folk kommer köpa det ändå. Sedan kan ju inköpspriserna blivit sämre med, det kan jag inget om. Jag antar att marginalen är bra på levande men den måste vara det för att tyvärr så klarar sig inte levande alltid och då måste marginalen på det som är kvar täcka upp för det som gick förlorat. De "vanliga" fiskarna tycker jag kostar ungefär samma. Men de lite tuffare grejerna som Achilles kirurger och Imperator kejsare har nog priserna saltats upp på något. Kanske är samma sak där, man styr upp på high-end köparna. De köper inga frökenfiskar iaf till sina kar så där behöver inte priserna saltas 🙂 Bättre att trolla upp kejsarfiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ett försäljningsstopp på hårdkoraller från Indonesien kan driva upp alla kostnader inom hobbyn är lite svårt att förstå. Att det bara har funnits hårdkoraller från Australien är en sak men att detta har påverkat priser på fisk och annat är bara svammel. 

 

Sedan kan väl du tipsa Ingves och company om vad Sveriges låga krona beror på så kan de lägga ner all penningpolitik och riksbanken också. Det är ju bara att slänga ut lite folk så ökar BNP per capita - det är ju skam att de inte förstår det. 

 

Nu är det inte så att jag pratat med en handlare utan jag har väl ca 20 års priser och frakter i min dator och kan jämföra vad saker kostar och har kostat. Och vad de kostar från olika källor. 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Lasse said:

Hur ett försäljningsstopp på hårdkoraller från Indonesien kan driva upp alla kostnader inom hobbyn är lite svårt att förstå. Att det bara har funnits hårdkoraller från Australien är en sak men att detta har påverkat priser på fisk och annat är bara svammel.

 

Sedan kan väl du tipsa Ingves och company om vad Sveriges låga krona beror på så kan de lägga ner all penningpolitik och riksbanken också. Det är ju bara att slänga ut lite folk så ökar BNP per capita - det är ju skam att de inte förstår det. 

 

Nu är det inte så att jag pratat med en handlare utan jag har väl ca 20 års priser och frakter i min dator och kan jämföra vad saker kostar och har kostat. Och vad de kostar från olika källor. 

 

MVH Lasse 

Tänk på att hålla god ton i forumet Lasse. 

 

Sen behöver nog ingen tipsa Ingves. Han är med största sannolikhet medveten om detta. 

 

Sveriges katastrofala krona, exportstopp från Indo, ständiga förbudshot på Hawaii och mellanhänder i Europa gör nog allt sitt till för att öka priser för oss svenskar. 

 

Men några dramatiska ökningar har jag inte märkt av personligen. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Hur ett försäljningsstopp på hårdkoraller från Indonesien kan driva upp alla kostnader inom hobbyn är lite svårt att förstå. Att det bara har funnits hårdkoraller från Australien är en sak men att detta har påverkat priser på fisk och annat är bara svammel. 

 

Sedan kan väl du tipsa Ingves och company om vad Sveriges låga krona beror på så kan de lägga ner all penningpolitik och riksbanken också. Det är ju bara att slänga ut lite folk så ökar BNP per capita - det är ju skam att de inte förstår det. 

 

Nu är det inte så att jag pratat med en handlare utan jag har väl ca 20 års priser och frakter i min dator och kan jämföra vad saker kostar och har kostat. Och vad de kostar från olika källor. 

 

MVH Lasse 

Du är fantastiskt duktig på saltvattensakvarier, men här är du både okunnig och otrevlig. Synd...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sverige har en av de sämsta bnp/capita i alla OECD-länder under de senaste 5 åren. En väldigt stor del av vår befolkning kan nämligen inte försörja sig själva fullt ut. Så kronan är där den är av en anledning. Sverige själva kan inte undervärdera sin egen valuta. En global marknad avgör trovärdigheten i vårt lands utveckling. 
 
Stora grossister brukar göra saker billigare. Stora kvantiteter, bättre inköpspriser, lägre frakt- och omkostnader per produkt. Som sagt, den handlare jag pratade med sa att det var försäljningsstopp från bland annat Indonesien. Mot den bakgrunden handlar det snarare om en tillgång och efterfrågan effekt.

Sveriges BNP/capita ligger väll ändå ca. 16% över snittet av OECD länderna och även om tillväxten varit låg de senaste åren så följer den ju ungefär samma kurva som resten av OECD.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp-per-capita/

Eller har jag missat något?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplever att priserna har varit ganska så stabila senaste 5-10 åren. Priserna på Gula kirurger drog iväg väldigt mycket när Hawaii införde exportstopp. gick från ca 400kr till 1500kr, men priserna har gått ner igen.

 

om man tittar på priset för ett KH-test från Salifert, så låg det på 75kr för ca 10 år sedan. Ligger runt 100kr idag..

 

hårdvara tänker jag är stabilt också. 

 

Många koraller har nog blivit billigare tänker jag. tidigare fick man betala dyra pengar för en Mikla-korall, idag är dessa "billiga" hos handlare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, cuprinol sa:


Sveriges BNP/capita ligger väll ändå ca. 16% över snittet av OECD länderna och även om tillväxten varit låg de senaste åren så följer den ju ungefär samma kurva som resten av OECD.

https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp-per-capita/

Eller har jag missat något?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skulle ha stått tillväxt per capita. Blev helt fel. Sorry. Är halv-dyslektiker ;). Det är detta som bland annat starkt styr en valutas värdering internationellt. 

 

https://www.realtid.se/kronika/sveriges-urstarka-tillvaxt-lagst-i-eu

 

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker salt har blivit dyrare. 

5-7 år sedan kunde jag hitta bra salt för 500 spänn hinken. 

 

Städpatrull djur har gått upp extremt mycket. Pepparmint, turbosnäckor och eremiter känns som en fördubbling i pris. 

 

En röd haddoni 7 år sedan ca 1500kr.idag 6000.

 

Chromis och clowner tex. tycker jag har gått upp ca 50%

 

Belysningen har inte gått upp.  Men absolut inte gått ner nu när led har blivit mer vanligt.  Den känns på tok för dyr.. 

 

Just nu är det mest saltkostnaden som börjar kännas extremt hög.  Svårt att hitta salt under 750kr 25kg

 

Även kh testets ökning med 25% på 10 år som du tar upp som rimlig har ju inte följt inflationen.  De senaste 10 åren har ju vår inflation varit nästan noll.. 

 

Ville mest ventilera lite, då jag tycker hobbyn börjar nå en slags gränspunkt, som är löjligt dyr..   

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prisa gudarna för Triton-metoden mm så vi slipper dyra vattenbyten😉. Saltvattenshobbyn är löjligt dyr. Lägg där till tröskeln för att lyckas få till ett fint kar i balans och vi borde alla klassas som idioter. Minst... 🤣

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag själv har affär sedan 2007 vet jag min prisutveckling.

Kvalitetssalt har gått upp från cirka 700 till 820.

Små Chromis tog jag 70:- för. I dag 80:- Men gyltor och Gul kirurg har gått upp mer.

Turbo tog jag 30:- för ett litet tag. Sedan 40 och nu är det 40 eller 50:-

Tunze pumpar har gått upp en aning från grossist medan kronan har sjunkit från knappt 9 för en Euro till 11.

Så 25 % ökning på pumpar är nog vanligt.

Nu är det möjligt att en del importdjur blir dyrare då flygfrakterna stigit i år. Dejong har höjt sina priser med 10% och en fransk grossist hade i sista listan höjt frakten med ungefär 70%. Men detta kommer nog att reglera sig efter Covid även om det säkert blir lite dyrare än i dag.

Pepparmintsräkor tar jag 150:- för. Samma pris som då men putsarräkorna har jag höjt och kommer nog att höja lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, stigigemla sa:

Då jag själv har affär sedan 2007 vet jag min prisutveckling.

Kvalitetssalt har gått upp från cirka 700 till 820.

Små Chromis tog jag 70:- för. I dag 80:- Men gyltor och Gul kirurg har gått upp mer.

Turbo tog jag 30:- för ett litet tag. Sedan 40 och nu är det 40 eller 50:-

Tunze pumpar har gått upp en aning från grossist medan kronan har sjunkit från knappt 9 för en Euro till 11.

Så 25 % ökning på pumpar är nog vanligt.

Nu är det möjligt att en del importdjur blir dyrare då flygfrakterna stigit i år. Dejong har höjt sina priser med 10% och en fransk grossist hade i sista listan höjt frakten med ungefär 70%. Men detta kommer nog att reglera sig efter Covid även om det säkert blir lite dyrare än i dag.

Pepparmintsräkor tar jag 150:- för. Samma pris som då men putsarräkorna har jag höjt och kommer nog att höja lite till.

När jag startade om mitt kar för ca 6 år sedan köpte jag 100 turbosar för 22kr styck,  omöjligt idag..

Rödbenad eremit 20kr st för 100..

pepparmint på den tiden låg kring 100, nu ca 200 på de flesta ställena

halvbra salt 469kr hinken.. (helt ok för lps/sps , men inget toppsalt)  även lågbudget salt idag är över 680 spänn..

då letade jag dock igenom hela marknaden,  det fanns dyrare och billigare..  Nu om man så letar igenom hela marknaden, inklusive europeisk marknad, så finns inte de billigare alternativen längre.. marknaden har blivit mer homogen i sin prisbild, mot de dyrare..,  förr fanns dyra och billiga aktörer och allt där imellan..

 

Nog har det ökat i sin helhet..  tex Musslor köpte min tridacna squamosa 12xcm för 600 spänn.. (från deep ocean)

 

Chromisar bra zoo ca 50-60kr st då,  nu ca 100kr st.

clowner och Hepatus köpte jag med för under halva priset av idag..  (dock bra zoo)

 

Nog har det gått upp..  

 

Nåja,  det är som det är,  löjligt dyrt ibland, inget att orda om.....

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

11 timmar sedan, KMG sa:

under de senaste 5 åren. En väldigt stor del av vår befolkning kan nämligen inte försörja sig själva fullt ut.

Det här är absolut inte god ton på forumet. Det är en svepande formulering som riktar sig mot olika grupper i samhället - framförallt pensionärerna men jag misstänker att de inte var huvudmålet i det här konstaterandet. Eller att skribententen ifråga överhuvudtaget inser att den ökade andelen pensionärer (som inte fortsätter att jobba efter pensionen) i Sverige försvagar BNP/capita.

 

Dessutom är det här inte sant som bara en ytlig undersökning avslöjar - 2018 låg Sverige på elfte plats bland OECD länderna vad gäller köpkraftsjusterad BNP per capita

 

Mer att läsa här

 

Och det har absolut inget med vår svaga krona att göra. Det här är en linje som har drivits av vissa debattörer som stöd för vissa uppfattningar i en viss fråga. 

 

Apropå min okunnighet om varför Sverige har en svag krona så är jag inte ensam om detta - bland annat så ekonomiskt dåligt insatta personer som SEB:s  chefsekonom Robert Bergqvist. Så sent som 2019 var han i en hård debatt med Stefan Ingves om kronraset från 2012 till nu. Där hade han samma uppfattning som jag.

 

Min kunnighet inom saltvattensakvaristik grundar sig på att jag oftast väldigt noggrant undersöker de fakta jag lutar mig på eftersom jag inte vill låna mitt namn till helt felaktiga och grundlösa svepande formuleringar. Det gäller mitt sätt att förstå övriga frågor också. 

 

Det är helt enormt när ett diagram över en prognos för tillväxt per capita för 2020 för EU blir till ett konstaterande att Sverige har haft 

11 timmar sedan, KMG sa:

en av de sämsta bnp/capita i alla OECD-länder under de senaste 5 åren. En väldigt stor del av vår befolkning kan nämligen inte försörja sig själva fullt ut.

Men det blir väl så om man har Reddit som sin källa

 

771654983_200320ghl034.PNG.ffc9b1568dd417de0ad4e1fa3669ecbb.PNG

 

Jag föredrar dock att använda - och lära mig av - riksbankens ekonomiska kommentarer om den svenska välståndsutvecklingen

 

Sedan har inte BNP/capita någonting att göra med kronkursens utveckling. Den är på lång sikt resultatet av en medveten politik från nuvarande riksbanksstyrelsen och syftar till att underlätta för svensk exportindustri och på kort sikt spekulationer på valutamarknaden.

 

Tillbaks till huvudfrågan

 

Kronkursen påverkar givetvis eftersom allt i stort sett är importerat idag - samtidigt har köpkraften ökat bland stora grupper de senaste 10 åren vilket skapat ett underlag för denna dyra hobby. Vem var 2009 beredd eller kunde betala 900:- för en korall (1000:- år 2019) eller 4000:- år 2009 för en belysning för ett 150 liters kar (vad de moderna LED belysningarna kostar idag - motsvarar ca 4500 kronor idag) Det finns helt enkelt fler som kan köpa dessa svindyra grejer idag (trots den dåliga BNP/capita utvecklingen :))

 

Vad gäller det levande så har frakten gått upp ordentligt de senaste 13 åren - hittade en fraktkostnad på levande djur på ca 50:- / kg 2007 -> ca 57 kronor i dagens penningvärde - nu - innan corona låg frakten från indonesien uppemot 100:- kg om inte mer - delvis kronkursen men också annat. Direktimport kontra import från grossister i EU. Grossisterna i EU ger ungefär samma pris som en större direktimportör förr här i Sverige, i stort sett samma frakt. sedan skall läggas mottagning, förvaring och vinster för grossisten. Sedan en ny - väldigt dyr frakt upp hit och sedan på detta affärens påslag. Det är klart att det påverkar priset på levande.

 

Jag tittated på inköpspriset för en grön chromis från en exportör i Indonesien - det var ungefär det samma 2015 som som hösten 2019. i dollar. Frakten och kronkursen har dock gått upp respektive ner sen dess. Samma var priset inköpspriset för snäckor - i stort inga förändringar. De stora förändringar vi ser i prisbilden för det levande beror på att de som direktimporterat har blivit färre, frakterna och kronkursen (som gynnar export men missgynnar import)

 

Webbutikerna här i Sverige har pressat ner priset på hårdvara lite grand eftersom de ofta strök den inhemska grossisten. I Sverige har det ofta funnits ett system med generalagenturer - det vill säga att vissa grossister har bara fått sälja vissa fabrikers märke. Inga direktförsäljningar från fabrikerna till affärer. Detta bröts upp för några år sedan och lämnade det öppet med direktimport från EU. Detta pressade priserna en aning och internethandlingen med till exempelvis Hongkong och Kina förbilligande för många. Den tiden är nog ordentligt förbi nu - så billigare kommer det inte att bli. Fördyrandet här gäller även frakter samt kronkursen (som gynnar export men missgynnar import)

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 3
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

 

Det här är absolut inte god ton på forumet. Det är en svepande formulering som riktar sig mot olika grupper i samhället - framförallt pensionärerna men jag misstänker att de inte var huvudmålet i det här konstaterandet. Eller att skribententen ifråga överhuvudtaget inser att den ökade andelen pensionärer (som inte fortsätter att jobba efter pensionen) i Sverige försvagar BNP/capita.

 

Dessutom är det här inte sant som bara en ytlig undersökning avslöjar - 2018 låg Sverige på elfte plats bland OECD länderna vad gäller köpkraftsjusterad BNP per capita

 

Mer att läsa här

 

Och det har absolut inget med vår svaga krona att göra. Det här är en linje som har drivits av vissa debattörer som stöd för vissa uppfattningar i en viss fråga. 

 

Apropå min okunnighet om varför Sverige har en svag krona så är jag inte ensam om detta - bland annat så ekonomiskt dåligt insatta personer som SEB:s  chefsekonom Robert Bergqvist. Så sent som 2019 var han i en hård debatt med Stefan Ingves om kronraset från 2012 till nu. Där hade han samma uppfattning som jag.

 

Min kunnighet inom saltvattensakvaristik grundar sig på att jag oftast väldigt noggrant undersöker de fakta jag lutar mig på eftersom jag inte vill låna mitt namn till helt felaktiga och grundlösa svepande formuleringar. Det gäller mitt sätt att förstå övriga frågor också. 

 

Det är helt enormt när ett diagram över en prognos för tillväxt per capita för 2020 för EU blir till ett konstaterande att Sverige har haft 

Men det blir väl så om man har Reddit som sin källa

 

771654983_200320ghl034.PNG.ffc9b1568dd417de0ad4e1fa3669ecbb.PNG

 

Jag föredrar dock att använda - och lära mig av - riksbankens ekonomiska kommentarer om den svenska välståndsutvecklingen

 

Sedan har inte BNP/capita någonting att göra med kronkursens utveckling. Den är på lång sikt resultatet av en medveten politik från nuvarande riksbanksstyrelsen och syftar till att underlätta för svensk exportindustri och på kort sikt spekulationer på valutamarknaden.

 

Tillbaks till huvudfrågan

 

Kronkursen påverkar givetvis eftersom allt i stort sett är importerat idag - samtidigt har köpkraften ökat bland stora grupper de senaste 10 åren vilket skapat ett underlag för denna dyra hobby. Vem var 2009 beredd eller kunde betala 900:- för en korall (1000:- år 2019) eller 4000:- år 2009 för en belysning för ett 150 liters kar (vad de moderna LED belysningarna kostar idag - motsvarar ca 4500 kronor idag) Det finns helt enkelt fler som kan köpa dessa svindyra grejer idag (trots den dåliga BNP/capita utvecklingen :))

 

Vad gäller det levande så har frakten gått upp ordentligt de senaste 13 åren - hittade en fraktkostnad på levande djur på ca 50:- / kg 2007 -> ca 57 kronor i dagens penningvärde - nu - innan corona låg frakten från indonesien uppemot 100:- kg om inte mer - delvis kronkursen men också annat. Direktimport kontra import från grossister i EU. Grossisterna i EU ger ungefär samma pris som en större direktimportör förr här i Sverige, i stort sett samma frakt. sedan skall läggas mottagning, förvaring och vinster för grossisten. Sedan en ny - väldigt dyr frakt upp hit och sedan på detta affärens påslag. Det är klart att det påverkar priset på levande.

 

Jag tittated på inköpspriset för en grön chromis från en exportör i Indonesien - det var ungefär det samma 2015 som som hösten 2019. i dollar. Frakten och kronkursen har dock gått upp respektive ner sen dess. Samma var priset inköpspriset för snäckor - i stort inga förändringar. De stora förändringar vi ser i prisbilden för det levande beror på att de som direktimporterat har blivit färre, frakterna och kronkursen (som gynnar export men missgynnar import)

 

Webbutikerna här i Sverige har pressat ner priset på hårdvara lite grand eftersom de ofta strök den inhemska grossisten. I Sverige har det ofta funnits ett system med generalagenturer - det vill säga att vissa grossister har bara fått sälja vissa fabrikers märke. Inga direktförsäljningar från fabrikerna till affärer. Detta bröts upp för några år sedan och lämnade det öppet med direktimport från EU. Detta pressade priserna en aning och internethandlingen med till exempelvis Hongkong och Kina förbilligande för många. Den tiden är nog ordentligt förbi nu - så billigare kommer det inte att bli. Fördyrandet här gäller även frakter samt kronkursen (som gynnar export men missgynnar import)

 

MVH Lasse

 

 

Som sagt, varför så otrevlig? Har i o f s sett dig göra utfall mot folk här förr när saker inte faller på läppen. Jag menade inget illa. Har en vän som är en ganska känd (utländsk ursprung får jag väl nämna, för jag skönjer rasistkortet) som är disputerad nationalekonom som jag väljer att lyssna på för han är inte vidare politiskt färgad, även om man alltid måste ha ett kritiskt tänkande. Fråga gärna i stället vad någon menar i fortsättningen, i stället för att förutsätta dunkla saker och dela ut tasksparkar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej - tala klarspråk är bara tillåtet för en del (de som förstärker ens "egna" åsikter företrädesvis) medans andra delar ut tasksparkar? Dessutom föredrar jag alltid skrivna källor som alla kan själva konstatera om de är vederhäftiga eller inte - inte svävande lösa påstående om vänner med examina eller inte. Utländskt påbrå eller inte. Tror du diskriminering bara finns bland svenskar - det tror inte jag. Det var inte jag som spelade ut något diskriminerande kort - det var du när du hävdade att den låga BNP/capita beror på 

13 timmar sedan, KMG sa:

En väldigt stor del av vår befolkning kan nämligen inte försörja sig själva fullt ut

Vi är ca 2.3 miljoner pensionärer i det här landet där endast ett fåtal som bidrar till BNP genom produktions eller tjänstearbete - 2018 var det ca 200 000 som arbetade även som pensionärer..  BNP per definition

 

2,1 miljoner pensionärer bidrar inte till täljaren i ekvationen (BNP) men utgör ca 20 % av nämnaren (capita). Du beskyller alltså 2,1 miljoner svenskar för att kronkursen är så låg. Hade vi inte funnits (om inte convid-19 inte går att stoppa kanske det blir så), det vill säga åldersstrukturen hade varit den normala och fyrtiotalisterna inte hade varit så många hade BNP/capita varit betydligt högre. - vad hade då vart orsaken till den låga kronkursen?

 

Jag tycker inte jag behöver fråga vad du menar när du skriver - det är ganska bra klarspråk

13 timmar sedan, KMG sa:

Sverige har en av de sämsta bnp/capita i alla OECD-länder under de senaste 5 åren. En väldigt stor del av vår befolkning kan nämligen inte försörja sig själva fullt ut. Så kronan är där den är av en anledning.

2,1 miljoner av befolkningen är en stor del som inte bidrar till BNP ja - det går ju inte tolka annorlunda - eller hur menade du - om du nu inte menade pensionärerna - vilken stor del av vår befolkning menade du som inte bidrar till BNP?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mogge77 sa:

När jag startade om mitt kar för ca 6 år sedan köpte jag 100 turbosar för 22kr styck,  omöjligt idag..

Rödbenad eremit 20kr st för 100..

pepparmint på den tiden låg kring 100, nu ca 200 på de flesta ställena

halvbra salt 469kr hinken.. (helt ok för lps/sps , men inget toppsalt)  även lågbudget salt idag är över 680 spänn..

då letade jag dock igenom hela marknaden,  det fanns dyrare och billigare..  Nu om man så letar igenom hela marknaden, inklusive europeisk marknad, så finns inte de billigare alternativen längre.. marknaden har blivit mer homogen i sin prisbild, mot de dyrare..,  förr fanns dyra och billiga aktörer och allt där imellan..

 

Jag måste erkänna att jag aldrig sett eremiter och turbosnäckor för så låga priser, det måste vara relaterat till mängden du köpte. De är för det mesta dyrare idag, men inte har de gått upp ifrån en så låg summa.

Vad är din definition av halvbra salt? Du får ju 20 kilo Blue Treasure salt för 495 kr his Herkules Zoo https://herkuleszoo.se/shop/product/blue-treasure-sps-salt?tm=&sm=ttps://www.herkuleszoo.se/akvaristik/vattenpreparat-saltvatten/salt 450 kr om du åker till Stig i Gemla. Jag har fram tills nu kört mestaddels Aqua Forest Reef salt och de senaste fyra hinkarna jag köpt har kostat 549 kr. Måste erkänna här dock att för stunden kostar de mer än så, men det ser ut på en del ställen som att det är viss brist på det med just nu. Kan vara leveransproblem? Vill inte säga mer om saken förrän pandemi situationen lagt sig. Jag kör Tropic Marin för stunden men det går år så lite för mig att jag har inte brytt mig om priset riktigt och ha tom köpt de på 10 kilos hinkar då 20-25 Kilo varianterna är så besvärliga att hantera. Men mitt akvarium är ju nästan en tiondel av ditt med. Om du har plats att lagra saltet och har behov av större mängder borde du väl kunna leta upp om någon kan sälja en pall med salt till dig istället, då borde du ju kunna förhandla till dig ett bättre pris.

 

Vill du ha ett riktigt budgetsalt(som inte är ett rent fisksalt) så finns ju Aqualight saltet i tyskland: https://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Care/Reefsalt-Balling-Salt/AquaLight-Aquatic-marine-Pro-Active-seasalt-10-kg.html?&isextsearch=alist& där få du ju 40 kilo för under 600 kr. Magnesiumvärdet ser lite lågt ut men det är ju bara slänga med lite magnesiumklorid isf och spetsa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, Lasse sa:

Okej - tala klarspråk är bara tillåtet för en del (de som förstärker ens "egna" åsikter företrädesvis) medans andra delar ut tasksparkar? Dessutom föredrar jag alltid skrivna källor som alla kan själva konstatera om de är vederhäftiga eller inte - inte svävande lösa påstående om vänner med examina eller inte. Utländskt påbrå eller inte. Tror du diskriminering bara finns bland svenskar - det tror inte jag. Det var inte jag som spelade ut något diskriminerande kort - det var du när du hävdade att den låga BNP/capita beror på 

Vi är ca 2.3 miljoner pensionärer i det här landet där endast ett fåtal som bidrar till BNP genom produktions eller tjänstearbete - 2018 var det ca 200 000 som arbetade även som pensionärer..  BNP per definition

 

2,1 miljoner pensionärer bidrar inte till täljaren i ekvationen (BNP) men utgör ca 20 % av nämnaren (capita). Du beskyller alltså 2,1 miljoner svenskar för att kronkursen är så låg. Hade vi inte funnits (om inte convid-19 inte går att stoppa kanske det blir så), det vill säga åldersstrukturen hade varit den normala och fyrtiotalisterna inte hade varit så många hade BNP/capita varit betydligt högre. - vad hade då vart orsaken till den låga kronkursen?

 

Jag tycker inte jag behöver fråga vad du menar när du skriver - det är ganska bra klarspråk

2,1 miljoner av befolkningen är en stor del som inte bidrar till BNP ja - det går ju inte tolka annorlunda - eller hur menade du - om du nu inte menade pensionärerna - vilken stor del av vår befolkning menade du som inte bidrar till BNP?

 

MVH Lasse

https://www.realtid.se/kronika/sveriges-urstarka-tillvaxt-lagst-i-eu

 

Min vän är Tino Sanandaji. Han vågar tala klarspråk om än lite fyrkantigt ibland. Och alla grupper som inte täcker sina egna kostnader påverkar så klart resultatet negativt (pensionärer, arbetslösa och förtidspensionärer, samt bidragstagande i olika utsträckning som innebär att man inte kan täcka sin egen kostnad). Skrev lite för generellt först erkänner jag och glömde även tillväxt av bnp/capita. Men det var det jag syftade på och där sticker Sverige ut negativt. Självklart påverkar detta valutan negativt om något. Prognoserna ser som sagt inte heller lovande ut som du själv visar i ett diagram. Det intressanta med prognoserna är att även dom i hög utsträckning påverkar kronans kurs. Summan av vad det handlar om när det kommer till valutakurser generaliserat är prestation, förväntningar, stabilitet och riktning. Om då ett land av olika anledningar bygger på sin kostnadsmassa som dessutom kommer tynga över en betydande tidshorisont är det ganska logiskt att det påverkar valutan.

 

Och för att fortsätta halmgubben...

Jag är en av dom som gärna skulle betala mer i skatt för att pensionärer och sjuka ska ha det bra. Eller att vård och skola ska slippa bedriva anorektiska verksamheter där man bränner ut folk. 

 

Åter igen, jag menade inget illa eller att kränka någon. Jag är här för att ha trevligt och utöva min hobby som jag älskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

 

Jag måste erkänna att jag aldrig sett eremiter och turbosnäckor för så låga priser, det måste vara relaterat till mängden du köpte. De är för det mesta dyrare idag, men inte har de gått upp ifrån en så låg summa.

Vad är din definition av halvbra salt? Du får ju 20 kilo Blue Treasure salt för 495 kr his Herkules Zoo https://herkuleszoo.se/shop/product/blue-treasure-sps-salt?tm=&sm=ttps://www.herkuleszoo.se/akvaristik/vattenpreparat-saltvatten/salt 450 kr om du åker till Stig i Gemla. Jag har fram tills nu kört mestaddels Aqua Forest Reef salt och de senaste fyra hinkarna jag köpt har kostat 549 kr. Måste erkänna här dock att för stunden kostar de mer än så, men det ser ut på en del ställen som att det är viss brist på det med just nu. Kan vara leveransproblem? Vill inte säga mer om saken förrän pandemi situationen lagt sig. Jag kör Tropic Marin för stunden men det går år så lite för mig att jag har inte brytt mig om priset riktigt och ha tom köpt de på 10 kilos hinkar då 20-25 Kilo varianterna är så besvärliga att hantera. Men mitt akvarium är ju nästan en tiondel av ditt med. Om du har plats att lagra saltet och har behov av större mängder borde du väl kunna leta upp om någon kan sälja en pall med salt till dig istället, då borde du ju kunna förhandla till dig ett bättre pris.

 

Vill du ha ett riktigt budgetsalt(som inte är ett rent fisksalt) så finns ju Aqualight saltet i tyskland: https://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Care/Reefsalt-Balling-Salt/AquaLight-Aquatic-marine-Pro-Active-seasalt-10-kg.html?&isextsearch=alist& där få du ju 40 kilo för under 600 kr. Magnesiumvärdet ser lite lågt ut men det är ju bara slänga med lite magnesiumklorid isf och spetsa.

Tack för länken, jag har letat och letat efter ett salt i den prisklassen och inte hittat något som inte är fish only.. skall testas.. Jag köpte städpatruller och uppstart på deep ocean dk, på den tiden..  Sista trippen till Sverige tror jag det var..  Har letat efter någon som säljer pallvis,  men har inte blivit någon större prisskillnad.. ( jag är en av de där idioterna som gör regelbundet vattenbyte fortfarande, ca 20% i månaden, så det blir ju en hink i månaden..)  ((aqua forest reef har de sista kostat multum för mig))

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...