Gå till innehåll

Högt jodvärde - vart går gränsen?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag ligger lite över rekommenderad nivå enligt mitt sista ICP test och undrar var ligger den "övre" nivån före jod börjar bli farligt för akvarieinvånarna - om det nu kan bli överdoserat?

 

Tacksam för lite info. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet en bekant som räknade fel på sin tillsats och jod steg till 400 ppb. Skall ju ligga runt 60 ppb. Den nivån var rent dödlig för en del av hans koraller. När jag läser på , så finns det organismer där jod är dödligt redan vid den halten, medans andra tål betydligt högre dos, så det beror ju på vilka djur man har också. 

Personligen har jag haft det dubbla av normnalvärdet , alltså runt 120 ppb utan problem. (kanske ganska väntat att det är ok)

Skall jag gissa utifrån det jag samlat på mig genom åren tycker  jag att vid en halt under 30 ppb börjar det synas i form av lite ”trötta” koraller, lite bleka , men för att bli riktigt skadligt, bristsymtom,  skall man kanske under 10 ppb. På ”ovansidan då”, tror jag inget dåligt händer alls upp till en dubbling av jod, alltså upp till 120 ppb, och riktigt farliga , toxiska nivåer, då tror jag man skall upp en bra bit över 300 ppb i alla fall, för de mest känsliga arterna, medans en del tål säkert avsevärt mer. 

 

Så min motfråga är vad du fick på ICP testet?

 

 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-08 at 21:32, jonasroman sa:

Jag vet en bekant som räknade fel på sin tillsats och jod steg till 400 ppb. Skall ju ligga runt 60 ppb. Den nivån var rent dödlig för en del av hans koraller. När jag läser på , så finns det organismer där jod är dödligt redan vid den halten, medans andra tål betydligt högre dos, så det beror ju på vilka djur man har också. 

Personligen har jag haft det dubbla av normnalvärdet , alltså runt 120 ppb utan problem. (kanske ganska väntat att det är ok)

Skall jag gissa utifrån det jag samlat på mig genom åren tycker  jag att vid en halt under 30 ppb börjar det synas i form av lite ”trötta” koraller, lite bleka , men för att bli riktigt skadligt, bristsymtom,  skall man kanske under 10 ppb. På ”ovansidan då”, tror jag inget dåligt händer alls upp till en dubbling av jod, alltså upp till 120 ppb, och riktigt farliga , toxiska nivåer, då tror jag man skall upp en bra bit över 300 ppb i alla fall, för de mest känsliga arterna, medans en del tål säkert avsevärt mer. 

 

Så min motfråga är vad du fick på ICP testet?

 

 

 

/Jonas

 

 

Iodine 80.64 µg/l 64.88 µg/l +15.76 µg/l
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Törs man lita på sina resultat?

Mitt skyhöga värde ifrån Ati:

Iodine 208.8 µg/l 60.89 µg/l +148.0 µg/l

 

Mätte själv med HannaChecker718, där fick jag värdet 0,0ppm, men det borde ju ändå vara Ati som är närmast verkligheten..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...