Jump to content

Canthigaster solandri

Nikita & Anders

Recommended Posts

Är det någon här inne som har erfarenhet av Canthigaster solandri ? Vi köpte nämligen en precis efter att sett en på Akvarielagret. Blev dock lite fundersam när man kikar lite på nätet om den. Vad vi läst på nätet om den så ska den kunna käka lite av allt möjligt i ett revakvarium vilket är tvärt emot vad säljaren sa. Sedan sa säljaren att den kunde bli uppåt 30 cm och vad vi kan läsa oss till är maxstorlek runt 10-11cm.

Är det någon här som kan berätta lite om fisken ? Nåt speciellt man ska tänka på osv ?

Bild från Simontorp

kulfisk_6.jpg

Det är nog delvis mitt fel.

Att den kunde äta mindre fiskar som vuxen sa jag visserligen, men när jag har hållit den själv har jag uppfattat den som relativt revsäker. Om ni tycker annorlunda är ni välkomna att lämna tillbaka den/byta den.

mvh

Gabbi

va för klumpig i mitt förra inlägg. ber om ursäkt för att ja skrev okunniga försäljare. dumt sagt av mig. för bäst resultat får nog kunden ta reda på en hel del själv i och med att det är han eller hon som ska ta hand om grejerna till slut. kan säkert vara svårt för en försäljare att ha ett stort kunnade för varje art.

Det är nog delvis mitt fel.

Att den kunde äta mindre fiskar som vuxen sa jag visserligen, men när jag har hållit den själv har jag uppfattat den som relativt revsäker. Om ni tycker annorlunda är ni välkomna att lämna tillbaka den/byta den.

mvh

Gabbi

Halloj,

vi kan ju avvakta några dagar och se om den ställer till med oreda i karet. Den är ju trots allt ganska söt men vi vill ju inte har fiskar som äter upp sniglar och koraller som det står på vissa sidor på nätet.

Mvh Anders

va för klumpig i mitt förra inlägg. ber om ursäkt för att ja skrev okunniga försäljare. dumt sagt av mig. för bäst resultat får nog kunden ta reda på en hel del själv i och med att det är han eller hon som ska ta hand om grejerna till slut. kan säkert vara svårt för en försäljare att ha ett stort kunnade för varje art.

Självklart så bör man ju läsa på så mycket som möjligt i förväg men om man inte är på akvariebutikerna så ofta så är det ganska svårt att veta vilka fiskar dom har inne för tillfället så man hinner läsa på innan man åker dit. Då är det ganska skönt att kunna fråga säljarna om hur fiskarna beter sig osv. Sen är det ju så att man som säljare omöjligtvis kan kunna allt och det har vi ju full förståelse för också. Däremot så blir det ju lite trist om man får höra en sak i butiken och läser en helt annan på nätet. Dock så är ju inte nätet helt tillförlitligt jämt heller ...

Det där att den kan ge sig på småfiskar fick vi höra i butiken men allt det andra som att sniglar, koraller och andra lägre djur skulle leva farligt fick vi inte höra.

Nåja, vi avvaktar och ser hur den beter sig i karet. Äter den upp för mycket så lämnar vi tillbaka den. Slutet gott, allting gott. :)

Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2005:8

föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om

villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m.

av djur avsedda för sällskap och hobby;

.

.

.

3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att

lämna information om djurets skötsel

1 § Djur som exponeras med avsikt att säljas ska vara taxonomiskt namngivna

med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses.

2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett

faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren

av djuret.

.

.

4 § Ett faktablad avseende fiskar ska innehålla uppgifter om

1. det svenska eller vetenskapliga namnet på fiskarnas art eller släkte,

2. fiskarnas eventuella stimbeteende eller aggressivitet mot andra fiskar,

3. fiskarnas behov av storlek på och inredning av akvariet,

4. fiskarnas behov av vattenkvalitet och hur denna kan upprätthållas,

5. fiskarnas behov av vattentemperatur,

6. fiskarnas behov av ljus,

7. hur fiskarnas näringsbehov kan tillgodoses,

8. vilka åtgärder som kan underlätta för fiskarna vid omställning till nytt

vatten, samt

9. hur övervintring av fiskar, som hålls i utomhusdammar, ska ske och vilka

åtgärder som ska vidtas för att underlätta för fiskarna vid omställningen för

övervintring och vid utsättningen igen på våren.

Allmänna råd till 3 kap. 4 §

Om djuret omfattas av bestämmelser i CITES bör detta framgå av

faktabladet. Faktabladet bör även innehålla uppgifter om lämplig referenslitteratur.

ja kör nu 2st en solandri å en valentin. funkar klockrent i min tank.. mumsar inte på några koraller, bara man ser till att dom får tillräckligt men mat så låter dom bli polypsen.. De e bara musslorna som e på tok för goda för att lämnas :) men vafasen dom e ju sketa snygga så lite får man ju bjussa på

Ett plus e att mina kekar xenia :smiley20:

/ HB