Gå till innehåll

Noppande imperator


NovemberRain

Rekommenderade inlägg

Då imperatorns naturliga beteende av att noppa på koraller (mer eller mindre) ställer jag frågan till er vad man ska göra för att minska dess intresse för att noppa? Den har ett kraftigt begär av att noppa på min duncan, acanstreorna och catalaphyllian. 

Intresset för SPS:erna är nästintill obefintligt. 

 

Vid inköp räknade jag med detta men har aldrig haft en imperator som varit så benägen som denna är.

Fiskarna matas med mysis, artemia, pellets och alger. Vet att imperatorn föredrar svamp i det vilda men har svårt att hitta ett foder med enbart eller mestadels svamp i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lps blir väl ofta utsatta av de större kejsarna som Imperator, när den väl börjat ge sig på nån korall så tror jag det är mycket svårt att få den att sluta...Du får nog helt enkelt välja mellan de utsatta korallerna och fisken.... Sps brukar väl klara sig undan i stort sett helt från kejsares noppande.

Men Ocean Nutrition har väl ett frysfoder med svamp har jag för mig, om det finns kvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lps blir väl ofta utsatta av de större kejsarna som Imperator, när den väl börjat ge sig på nån korall så tror jag det är mycket svårt att få den att sluta...Du får nog helt enkelt välja mellan de utsatta korallerna och fisken.... Sps brukar väl klara sig undan i stort sett helt från kejsares noppande.
Men Ocean Nutrition har väl ett frysfoder med svamp har jag för mig, om det finns kvar
95459d68de1e507244eb4031bebde243.jpg

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, MattiasN sa:

Lps blir väl ofta utsatta av de större kejsarna som Imperator, när den väl börjat ge sig på nån korall så tror jag det är mycket svårt att få den att sluta...Du får nog helt enkelt välja mellan de utsatta korallerna och fisken.... Sps brukar väl klara sig undan i stort sett helt från kejsares noppande.

Men Ocean Nutrition har väl ett frysfoder med svamp har jag för mig, om det finns kvar

 

Det är min erfarenhet också. Det kanske kommer ut en annons på några LPS då imperator är en av mina favoritfiskar. Ska leta reda på Angel Formula i min närhet.

Ändrat av NovemberRain
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-08 at 07:02, NovemberRain sa:

 

Det är min erfarenhet också. Det kanske kommer ut en annons på några LPS då imperator är en av mina favoritfiskar. Ska leta reda på Angel Formula i min närhet.

Triton vet jag har. Tror aquariatech har också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Mahdi Ahmadi sa:

Hej
Hjälpte denna mat eller fortsatt sug efter lps?
Har själv en dvärgkejsare som fått specifik smak för trachyphyllia.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej, det hjälpte inte. 
Under en kort period lämnade imperatorn catalaphyllian ifred men nu är fisken på korallen igen. 

Att kejsare/dvärgkejsare noppar på koraller är inget konstigt. Man får helt enkelt välja, fisken eller korallen :) 

 

Jag har valt fisken och kommer därefter välja koraller som fisken låter bli. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hypotes kan vara att fisken egentligen inte vill äta av korallerna, utan att den främst känner ett behov av att bita/gnaga på något svampliknande. Isf kanske man kunde ge den någon annan form av terapi, likt ett tuggben för hundar? En bit broccoli kanske? Ett annat tips jag läst för andra fiskar har varit att smeta in en bit korallskelett med fiskmat som får torka (även om jag inte vet hur det går till rent praktiskt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

En liten uppdatering.

Upplever inte detta som ett problem längre. Har tre olika euphyllior varav två som får vara ifred, den tredje euphyllia gold som är extremt liten (huvudet är ett par mm) är ihopdragen hela tiden. Har även tre pocilliporor som blir noppade ibland men inte så att det är ett problem eller att de tar skada.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, NovemberRain said:

En liten uppdatering.

Upplever inte detta som ett problem längre. Har tre olika euphyllior varav två som får vara ifred, den tredje euphyllia gold som är extremt liten (huvudet är ett par mm) är ihopdragen hela tiden. Har även tre pocilliporor som blir noppade ibland men inte så att det är ett problem eller att de tar skada.

 

vad gjorde du för "åtgärder" för att stävja noppandet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
vad gjorde du för "åtgärder" för att stävja noppandet? 

Matar med pellets från automat tre gånger per dag samt alger/frysmat ett par gånger i veckan.

Men, det jag noterat är att desto mättare fisken är desto mindre noppande.
Tyvärr kommer problemet med för höga värden då istället.
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...