Gå till innehåll

Varför försvann egentligen T5


peterj66

Rekommenderade inlägg

Har börjat fundera lite senaste tiden och undrar egentligen hur LED kunde konkurrera ut T5 som favorit när det gäller belysning. Gjorde en lite jämförelse vad det skulle kosta för mitt akvarium. 

T5

Pris för en kvalitetsramp ca 8000-10000 vid en snabb koll 

Rör 200kr x 6 = 1200kr/år om man väljer att byta alla så ofta.

 

LED

Radion G4 

Pris 9000kr st, behöver 4st = 36000kr

 

Detta innebär ju att jag kan byta rör i 20 år innan LED blir billigare. Innan dess är jag rätt säker på att alla LED lampor är döda för länge sedan. Själva LED dioderna håller nog så länge kylningen funkar men att elektroniken/styrdatorerna i tex Radion skulle hålla så länge känns som science fiction.

Vad är det jag missar?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till viss del är det nog att folk är sådana att när vi ser något nytt så känns lätt det som man hade nyss är gammalt och förlegat. Nyhetens behag är otroligt svårhanterligt och lätt att utnyttja hos folk 🙂 T5 är gammalt och måste därmed vara sämre.

 

T5 är inte så dött dock, det görs fortfarande rör i stor utsträckning och priserna är ok. Tillgängligheten finns med. Det är ju långt ifrån Metall halogen som definitivt sjunger på sista versen, där finns det nästan inga lampor kvar att köpa och många webbshoppar har det inte ens som en kategori. Det är nog bara Giesemann som gör MH i en ambitiös utsträckning längre för akvarier. Iaf här i Europa.

 

T5 finns ju dock kvar och stannar nog ett tag till iaf. Det är fortfarande en riktigt bra tid för att köra T5, på andrahandsmarknaden är priserna fantastiska för bra ramper och de har som du säger lång livslängd och är lätta att reparera om man har lite koll på el bara. Det är ju i princip bara socklar och möjligtvis ballasten som kan gå sönder. Om man inte har en väldigt häftig ramp med dator i möjligtvis. Man måste byta rören förstås, men det är en given och förutsägbar kostnad. Du har ett 60 cm högt akvarium dock, det kan hända att du behöver 8 rör beroende på ditt ljusbehov. Det bästa med T5 är ju spridningen, för ett större akvarium är inköpskostnaden låg. Driftskostnaden blir kanske lägre med LED i de flesta fall, men det blir inte så mycket lägre att det kompenserar inköpspriset.

 

Sedan är det ju lite personligt med vad man tycker är snyggt ljus, som givetvis är viktigt. T5s ljusbild är ganska platt och jämn, LED ger mer dynamik och skuggor... Överlag, det går göra LED ramper som har nästan identiskt ljus med T5, men det tillverkas knappt några sådana. Philips lampor är nog de som är mest åt det håller isf.

 

Sedan är det ganska lätt att locka folk med att kunna styra ljuset och kompositionen, "göra det till ditt ljus". Helt meningslöst i mina ögon 🙂 Men det är lätt att lura sig på sådant när man väljer lampor. Men att styra våglängder hit och dit kan nog vara negativt i vissa fall för våra koraller. Styrningen kan vara ett vettig funktion, men hos en nybörjarakvarist kan det nog vara en nackdel snarare.

 

... Jag måste dock flika in en sak. 10000 kr för en ramp måste ju vara ett rån om något! 🙂 Med tanke på diskussion i en annan tråd om att hobbyn blivit så dyr. Det är ju oftast bara ett stor stycke plåt eller aluminium, kanske med någon fräsig pulverlack. Sedan några reaktorer, socklar, reflektorer. Har du en riktigt lyxramp kanske fläktar och skyddsglas. Reaktorerna är ju högst troligtvis inte egenutvecklade utan någon massproducerat från en större armaturtillverkare som Osram eller liknande. Socklarna troligtvis likaså, kanske kan ha egen design... Kanske. I princip så kan ju en T5 lysramp tillverkas nästan helt av "off the shelf" komponenter. Det finns säkert någon dyr certifiering ramperna måste genomgå för att vara godkända för att hängas över ett akvarium. Men att hobbyn accepterat de höga priserna för de större ramperna så länge är ett mysterium för mig 🙂

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska erkänna att 10000 var den dyraste jag hittade, men kände ändå att jag ville ge LED en chans :)

Att bygga en egen T5 ramp är nog betydligt billigare än LED, när jag byggde min ramp så gick det på ca 4000, men det hade nog gått att svänga ihop en T5 betydligt billigare. Dock hade rörbytet i mitt fall ätit upp mellanskillnaden betydligt snabbare än om jag köpt en premium LED. @mikoto det var kostnadsdiskussionen som fick mig att fundera. 

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minutes ago, peterj66 said:

den jämna ljusspridningen borde å andra sidan gynna korallerna. 

Precis, vill man uppnå en liknande spridning med LED så blir det nog mycket dyrare. Kanske det beror lite på karets geometri också. För att täcka en kub med T5 krävs många (men korta) rör, hållare och reflektorer, medan det kanske skulle räckt med en enda LED-armatur. På ett avlångt kar däremot behövs färre T5-rör men desto fler LED-armaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...