Gå till innehåll

Försök: när/om/hur läcker kalkbundet fosfat tillbaka?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska  snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden.

Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen:

1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat

2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej  under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. 

 

Jag kommer göra så här: 

1) Tar dött kalkmedia, mättar det med fosfat genom att låta det ligga i vatten med 0.4 ppm fosfat med ett pH runt 8

2) Sköljer mediat från fasta partiklar

3) testar mediats fosfatmättning genom att utsätta lite av det för en sur miljö med pH 5.5-6. Mäter fosfat på det vattnet. Är fosfat högt=kalkmediat innehåller fosfat=experimentet kan fortgå till  punkt 4

4) Det nu bevisat fosfatinnehållande mediat låter jag nu ligga i vatten med absolut 0.00 i ingångsfosfat, och med ett ph på 7.9. Jag mäter fosfat på detta vatten dagligen .

 

/Jonas

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sagt o gjort

 

börjar experimentet idag

 

1) Börjar med att säkerställa så kalkmediat är helt fosfatmättat, och för att inte göra det till min tes fördel bereder jag ett saltvatten (för att få rätt pH så po4 får den korrekta chansen att förena sig med kalkmediat) med en fosfathalt på 2 ppm!

 

Kontrollmätt, och ph ligger också bra för att definitivt premiera att fosfaten nu kommer mätta stenen. 

pH : 8.5

PO4 i vattnet runt: 2 ppm

Salthalt : 1.025 (bytt salt, inga organiska föreningar, Brightwell(ett salt jag inte använder till karet men är bra tat göra experiment på då det är helt fritt från organiska ämnen samt har et normalt KH)

 

2) Nästa steg nu blir att efter ett par dar, ta upp sanden, skölja av makroskopiska partiklar såklart, o sen lägga detta i ett saltvatten som innehåller 0.00 ppm eller ett urspungsfosfat ifall jag ej lyckas blanda saltvatten med 0 i fosfat. Jag mäter med fotometer. (Ej Hanna). 

 

3) pH kommer automatiskt lägga sig runt 8.3 men jag kommer sen bubbla ner Co2 o försöka hålla pH på cirka 7.5 för att simulera ett worst case scenario. 

 

4) Sen mäter jag fosfat igen o tar fram ett deltafosfat. 

 

/Jonas

 

 

 

 

 

 

IMG_4257.jpg

IMG_4259.jpg

IMG_4260.jpg

IMG_4264.jpg

IMG_4265.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resultat av mitt försök:

 

1) Kalkmättat media kan läcka tillbaka fosfat, men det beror på hur mättat mediat är samt medelpH värdet över tid i ett kar.

 

2) Vid nyintroduktion av död sten, grus, uppstår massor av lösa CaCO3 partiklar fria i kolumnen, kring vilket PO4 binds/bundits. Dessa partiklar kommer under en inkörningperiod i et akvarium oundviklig med i provröret, och i o med att första steget när man mäter PO4 är att surgöra provet, kommer denna CaCO3 bundna fosfat lösa ut., och get ett falsk högt PO4 värde. Det bevisas av att det var, i mina försök,  stor skillnad i PO4 mellan det vatten som var helt utan CaCO3 damm, samt det klassiska saltvattnet som hade viss precipitation av detta i vattenkolumnen.

 

Slutsats:

När man startar ett nytt kar med död sten och erfar högt PO4 i vattenkolumnen, kan det till viss del vara  ett falskt högt PO4 värde och således inte rättvist speglar ett betydligt mindre PO4 läckage. Dock föreligger ett  sant PO4 läckage också, vars storlek är beroende på vattnets pH värde samt hur mkt PO4 stenen innehåller. 

 

 

 

 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...