Gå till innehåll

Jonas Nano


JonasJ

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta en tråd om mitt Red Sea Max Nano.

 

Akvariet har varit igång sedan 2år tillbaka med lite olika inriktning. Jag använder det för att ha koraller i som inte kommer till sin fulla rätt i min större burk

Jag använder bara orginalutrustningen har ingen extra cirkulationspump. Doserar Tropic Marin Carbocalcium för att hålla KH och Ca på en stabil nivå med doserpump, magnesium doserars manuellt vid behov.

 

Sen byter jag 10 liter vatten i veckan, thats it!

 

Levande

Fisk:

* 2st Clownfiskar

* 1st Centropyge argi

* 1st Flasher wrasse

 

Dvärgkejsaren och wrassen kommer få flytta in i den större burken när dom växit till sig lite!

 

Koraller:

* Lite av varje, gorgonior, ett par Acropora, några micromussa, några Euphyllier plus diverse knappar och skivor

 

Vattenvärden idag:

* Temp 25

* KH 8,3

* Ca 450

* Mg 1320

* NO3 10

* PO4 0.2

* Salt 35

 

 

IMG_2091.JPG

IMG_2100.JPG

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vattenvärden i Söndags 17/5

 

* Temp 25

* KH 8,3

* Ca 450

* Mg 1320

* NO3 10

* PO4 0.33

* Salt 35

 

Har lite alger på rutorna men satt i 5 nya turbo igår.

 

IMG_2081.JPG

Ändrat av JonasJ
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
3 timmar sedan, mikoto sa:

Najs! Jag blandar det själv med hjälp av ett recept från Hans Werner Balling. Smidigt att dosera bara en produkt.

Aha, tycker du det funkar bra? Jag har kört Carbocalcium på den här burken ett tag men det innehåller inte spårämnen eller Magnesium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det verkar fungera bra! Har med kört bara Carbocalcium, men nu när min förra blandning börja ta slut så hitta jag det här receptet:

 

"You can take 140 g of Carbocalcium Powder fill it up with R/O water to 800 ml and dissolve as much as can be dissolved. Then add 100 ml of each, A- and K+ Elements, and dissolve the remaining Carbocalcium Powder completely. At last add 12 g of Bio-Magnesium and dissolve it. This solution comes closest to our All-For-Reef and will add all major, minor and trace elements necessary for good coral growth."

 

På reef2reef: https://www.reef2reef.com/threads/ca-and-alk-in-the-same-supplement-how-does-this-work.390824/

 

Så jag köpte A och K elements och blanda in Bio-Magnesium. Så spara man lite pengar, du har ju ett ganska litet kar så då räcker nog den färdigblandade ganska länge. Jag doserar 10 ml om dygnet idag i mitt 170 liters akvarium, det verkar hålla KH stabilt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tummen ur och mätte lite idag, hyfsade värden men PO4 är lite högt! Kommer Dosera lite NO3 och göra ett par större vattenbyten.

Doserade även 10g Magnesium

 

Temp: 25,5

KH: 7

Ca: 440

Mg: 1260

NO3: 5

PO4: 0.54

Salt: 35

 

Visuellt ser allt bra ut, PO4 verkar inte påverka korallerna negativt i denna burk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick tummen ur och mätte lite idag, hyfsade värden men PO4 är lite högt! Kommer Dosera lite NO3 och göra ett par större vattenbyten.
Doserade även 10g Magnesium
 
Temp: 25,5
KH: 7
Ca: 440
Mg: 1260
NO3: 5
PO4: 0.54
Salt: 35
 
Visuellt ser allt bra ut, PO4 verkar inte påverka korallerna negativt i denna burk

Jag hade också rejält högt Po4 i mitt för någon månad sen. Jag har alltid kört med AL99 för att hålla det nere men denna gången köpte jag faktiskt RowaPhos och det känns som att det funkade mycket bättre. Kan rekommenderas om du har någon tanke på sånt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag får se hur jag gör! I min större burk doserade jag utspädd LaCl direkt i skummaren, det var sjukt effektivt men har även RowaPhos hemma.

Kommer nog i börja med att göra 2st 30% vb och dosera upp NO3 så jag får balans på PO4 och NO3

 

Sen måste jag poängtera att inget verkar lida av PO4-värdet men det stör mig att det är så högt ;)

Ändrat av JonasJ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag får se hur jag gör! I min större burk doserade jag utspädd LaCl direkt i skummaren, det var sjukt effektivt men har även RowaPhos hemma.
Kommer nog i börja med att göra 2st 30% vb och dosera upp NO3 så jag får balans på PO4 och NO3

Har aldrig provat dosera det. Det är ju skönt om det räcker med vattenbyten! Sen är ju som sagt balansen viktig också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag startade jag projekt "stabilisera näringsvärden" i den här burken!

Ligger på 5 i NO3 och 0,6!!! i PO4, siktar på att ha NO3 kvar på 5 och PO4 på 0.1 - 0.15. Startade med att dosera 0,5ml Lanthanumklorid i skummarhalsen idag och kommer mäta PO4 imorgon igen. Förhoppningsvis kan jag klara mig med 10-15% vattenbyten i veckan i framtiden för att hålla dom värdena!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...