Gå till innehåll

Lite av ett rakblad kvar i systemet. Fara?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Cirka 0.5-1 cm kvar av ett rakblad i systemet nånstans. 
Stainless steel= 10 % Chrome enligt uppgift o järn mm. Skall man va orolig? Min gissning, nej. Men jag följer upp med ett icp om ngr veckor.  Vad tror ni? Har nån erfarenhet ? 

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite beroende på. Hamnar det i ett anaerobiskt område så kommer det att rosta och kanske släppa krom, eventuellt också nickel och molybden.  Beror på typen. Hamnar det i ett väl syresatt område så kommer det inte att rosta på samma sätt och risken blir mindre. Låter konstigt men det är så. Men med en så liten mängd så kan det också betyda att du inte behöver tillföra något krom utifrån på något år 😃 Tack att vi har ICP tester nu för tiden

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För ett år sedan råkade jag använda ett genomrostat rakblad för att skrapa bort kalkalger, 2-5mm av eggen smulades sönder. En månad senare såg jag även en hel del rost på skummarens ena magnethållare, jag vet inte om det kom från rakbladet (men varför bara på den ena magneten isf?) eller från en läckande magnet.

 

Det följande halvåret fick jag plötsligt en enorm trådalgsexplosion, och alla mina snäckor (ca 100st som förökat sig i karet) dog inom någon månad. Möjligen förvärrades detta av en undersdimensionerad skummare som enda vattenrening (förutom LS).

 

Därefter gjorde jag ett Triton-test, vilket visade noll för Ni, Fe och Cr, medan Mo låg på -2. Jag hade inga förhöjda värden alls utom Al (+4) och Si (+1775).  Kanske algerna tagit upp eventuellt Fe-överskott? Jag har numera även en bättre skummare och chaeto-odling, och har fått bukt med trådalgerna.

Ändrat av Christian J
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-11 at 12:12, Lasse sa:

Lite beroende på. Hamnar det i ett anaerobiskt område så kommer det att rosta och kanske släppa krom, eventuellt också nickel och molybden.  Beror på typen. Hamnar det i ett väl syresatt område så kommer det inte att rosta på samma sätt och risken blir mindre. Låter konstigt men det är så. Men med en så liten mängd så kan det också betyda att du inte behöver tillföra något krom utifrån på något år 😃 Tack att vi har ICP tester nu för tiden

 

MVH Lasse

exakt, jag tänker så med, lite av dessa metaller vill jag ju ha...jag kör ett icp om ett tag:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirka 0.5-1 cm kvar av ett rakblad i systemet nånstans. 
Stainless steel= 10 % Chrome enligt uppgift o järn mm. Skall man va orolig? Min gissning, nej. Men jag följer upp med ett icp om ngr veckor.  Vad tror ni? Har nån erfarenhet ? 
 
Jonas
 

Nej tycker jag inte
När jag nu bytte sump och rengjorde denna så hittade jag ett rostigt rakblad i refugiumet. Har gjort ett icp test i april som vart bra så inga höga farliga värden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...