Gå till innehåll

Tips till gymnasiearbete?


Wixxy

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag går just nu i tvåan på naturlinjen, och har börjat fundera redan nu på gymnasiearbeten tills trean. Jag har funderat väldigt mycket på att göra något havs orienterat, men framförallt något man kan göra redan i ett akvarium. Jag har ett 105 liters saltvatten igång med ett antal koraller och har planerat att skaffa fiskar, lite beroende på om jag kommer på ett arbete med akvariet.

Har någon tips om ideér som skulle fungera att göra? 

Svara gärna här isåfall! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, peterj66 sa:

Vilka krav finns på gymnasiearbetet?

Jag går natur linjen, så egentligen allting som har med naturvetenskapsliga ämnen är helt okej, främst ska vi kunna skriva en rapport om utförandet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Odling brukar vara något man kan göra arbeten på. Krävs tid och engagemang. Koraller är enklare i det här fallet än fisk. Med odling av fisk behöver du oftast flera akvarier och uppfödning av eget levande foder. Du skulle kunna göra en korallstudie där du odlar en art under olika förutsättningar och dras slutsatser (period 1 odlar korall X under förhållande Y, period 2 korall X under förhållande Z osv osv). 

 

Annars tycker nog de flesta att bara hålla igång ett saltvattensakvarium utan missöden är ett gymnasiearbete i sig :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet med gymnasiearbetet är att eleven skall genomföra en studie på egen hand och dokumentera den. Som en hjälp har eleven en handledare som skall tipsa och vägleda men inte delta i själva studien eller dokumentationen.

Studien kan vara allt möjligt som t.ex hur man gör en elinstallation i en friggebod eller Kristina Lugns poesi. Men den skall ha en anknytningen till målen för det program eleven går på.

Eftersom läraren som gör bedömningen sällan har möjlighet att bedöma själva studien blir dokumentationen det viktigaste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dottern gjorde sitt (på natur) för någon månad sedan i ämnet "The effect of ocean warming on corals"

- Stal fraggar från pappa

- Laborerade med temp och PH

- Studerade och dokumenterade effekterna

 

Kanske ett tips

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag gjorde ett gymnasiearbete om vilken avsaltnings metod som är bäst för att få fram ett drickbart vatten iår. Valde detta för just saltvattnet. Gjorde dock ett litterärt arbete. Gäller att göra det så lätt som möjligt, och sätt gränser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...