Gå till innehåll

Nytt Hörnakvarium i Malmö


Rekommenderade inlägg

Startat nytt med ett 64 liters hörnakvarium.

Biotop klippsida skapad med Ardex A45  cement på plastbeklätt voljärnät, blir ett tunt skal med utrymme bakom och kan lyftas upp i ett stycke. Fick vattna ur den i en månad då det blev högt PH. Nu ligger det stadigt på 8,5.
Belysning en 36W spot kinamodell i en Ikea-armatur.

Tunze Streamer 1800l/t
Blå leddiod som bakgrundsbelysning.

Just nu har jag fyra Stensnultror, strandsnäckor och blåmusslor i karet.

Under akvariet ett 25 l akvarium tänkt som refugium med omvänd belysningstid. Skickade efter Popko Genesis overflow på EBay, snygg diskret design och helt tyst men har inte lyckats få ett jämnt flöde så det känns inte helt tryggt, får se om det går att ordna, vill inte ha en stor låd-overflow.

 

 

 

80D036A5-BD26-474A-A406-77B909B0F008.jpeg

6CF48DC9-67AF-499A-93C5-F872E290E50D.jpeg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt att göra bakgrunden. Satte tunn kartong på insidan av karet och med fuktig blomjord som form. Lutade karet litegrann och formade nätet efter formen. 
blandade Ardex efter recept och tillsatte svart sand. Sen bara att lägga på blandningen och forma och göra en del öppningar. Dagen efter har det härdat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte använt Ardex i mitt revakvarium men läste runt i SG forumet och sökte på Ardex A45. Flera hade använt det med bra resultat så jag vågade testa, någon hade fått mycket alger på den. La i en liten bit i mitt revakvarium ett par dagar och märkte ingen reaktion.

strandsnäckorna borde vara känsligast i mitt kar men dom lever på.
Ardex är inte samma som cement utan börjar härda efter 15 minuter.

Får jag problem I karet så skriver jag ett inlägg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju hur tufft ut som helst! Ser mycket större ut än 64 liter. En sådan vägg har jag nog inte sett tidigare, inspirerande.

 

Blandar sig ljuset lite taskigt i verkligheten med?  Tänker på de olikfärgade områdena på stenen. Om det stör kan du testa lägg någon matt fönsterfilm ovanpå täckglaset om du använder det. Så slår det sönder ljuset lite och blandar det bättre.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset är mer jämnt i verkligheten, kameran överdriver.  Jag är helnöjd med klippväggen och köaret passar perfekt i hörnet med svala ytterväggar. 
Får bli snorkling snart, Varberg och Skälderviken borde ha mer arter än Malmö typ Havsnejlika, karragentång osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...