Gå till innehåll

Rowaphos vs reaktor


KMG

Rekommenderade inlägg

Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28.

Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO.

Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, stigigemla sa:

När jag använde Rowaphos sköljde jag den före användning.

Det är ingen risk för höjd järnhalt i akvariet.

Det som däremot kan tänkas hända är att järnpartiklar kommer in i näsporer eller sidolinjen på fiskar och orsakar hlle.

Det jag tycker mig se är att partiklarna är såpass tunga så dom lämnar inte sumpen i första taget. Jag ser lite svarta spån på ”golvet” som jag suger upp, men upp genom returpumpen tar dom sig inte. 

men visst, kör man direkt i karet kan nog den risk finnas som du säger.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-15 at 16:41, KMG sa:

Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28.

Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO.

Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.

du belyser samma problem som jag hade, det gäller att ha en reaktor som är rätt hög, och tillräckligt lågt flöde, då dansar dom precis lagom o det sista vattenskiktet ovan är helt fritt

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte det med, för sätter man i ett tätt membran/filter lär det bli stop när man minst anar det. Har en hög Deltec 509, så det ser bra ut nu. Gjorde även sköljning av Rowaphos i flödande RO och omrörning i en skål så att även de fina partiklarna åkte med. Gick åt cirka 10 l RO.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...