Gå till innehåll

Konstiga nitratvärde på tester och icp!?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har haft en ganska så jämn nedgång i nitratvärde på mina sista icp tester och de har alltid stämt bra med vad jag har mätt med mina salifert tester men denna gången blev det bra konstigt resultat och jag vet inte helt vad jag ska lita på. 

 

Har ett salifert test som går ut 2023 men som nästan är slut. Det visar 15-20 ppm.

 

Icp säger 3 ppm. Gången före 19 och gången före det 8 ppm.

 

Köpte ett nytt red sea pro och kan inte mäta med low range då det blir knallrött.

 

Vad är mest troligt - fel på icp, fel på salifert?

 

Det är ju konstigt att icp värdet har hoppat så på den korta tiden som jag har mellan testerna. Sänder in icp med cirka 2 veckors mellanrum. 

 

Tacksam för lite råd i det här. 

 

Skall försöka ta high range på red sea testet efter lägging.

 

@Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder salifert testet på flera andra akvarium och får olika men jämna resultat så tror egentligen  att salifert stämmer och icp inte helt stämmer. 

 

När det används på nitratfiltren ger det tydliga värden. 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm vilket icp ger no3? Jag trodde inget..

 

Bästföre är inte helt intressant, det är tid som öppnat som påverkar mer. Jag har alltid tyckt att Salifert ger riktigt stabila och väntade värden så länge man inte råkat ha ett test stående öppnat längre än något år ellet sådär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

6 hours ago, Dimorb said:

Icp säger 3 ppm. Gången före 19 och gången före det 8 ppm.

Det låter som väldiga hopp. Kan provet ha varit kontaminerat av något, t ex fiskmat?

 

Köp annars Natriumnitrat i mataffären och blanda en testlösning av känd koncentration, så kan du testa testseten du har hemma.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, danne031 sa:

Hm vilket icp ger no3? Jag trodde inget..

 

Bästföre är inte helt intressant, det är tid som öppnat som påverkar mer. Jag har alltid tyckt att Salifert ger riktigt stabila och väntade värden så länge man inte råkat ha ett test stående öppnat längre än något år ellet sådär.

Enig i salifert. Har alltid varit nr en för mig men när leverantören inte hade inne så testade jag red sea pro. Funkar säkert när man skall mäta mer noga i lägre värden men för mig blev det fort omständigt och tidskrävande när testet fort skall ta 10 minuter. 

ATI ger svar på många fler saker än triton och marinelab men vet inte hur de mäter det. Får i vilket fall no3 där också inkl en del andra saker som de andra inte svarar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Christian J sa:

 

Det låter som väldiga hopp. Kan provet ha varit kontaminerat av något, t ex fiskmat?

 

Köp annars Natriumnitrat i mataffären och blanda en testlösning av känd koncentration, så kan du testa testseten du har hemma.

 

 

 

Ja det låter lite som om det har blivit fel. 

Jag skulle tippa på att 8 och 3 är fel och att kanske 19 är mer troligt. Jag har haft en stadig nedgång på 3 mg/l i 2 veckors perioder efter att jag ordnade med reaktorerna så därför jag blev lite förvånad när detta testet kom tillbaka. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Nitrat som är en Jon kan inte analyseras med ICP. 

 

MVH Lasse 

Nej det har jag förstått men ATI ger likväl svar på det i sin ICP analys. 

Vet inte hur de mäter men de ger ju svar på många andra saker också som inte marinelab och triton gör. 

Kan helt enkelt bara vara så att det var något fel på provet eller mätningen. 

Salifert är det testkit som jag använt när jag t.ex. kör in nitratreaktorn och de har alltid visat svar i samma område som det jag har fått från ATI. Bara denna sista gången som det har varit lite annorlunda.

Har köpt red sea pro också men det är ju så omständigt å ta det jämfört med salifert. Eller i alla fall tidskrävande. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Dimorb sa:

Har köpt red sea pro också men det är ju så omständigt å ta det jämfört med salifert. Eller i alla fall tidskrävande. 

Jag föredrar det - har aldrig blivit vän med saliferts test. Fördelen med Red Sea pro är också att du kan - genom spädning - få skalan att gå mellan 4-64 också. Det mäter med stor sannolikhet på samma sätt som du men kanske med en fotospektrometer. Emellertid  - det är ingen lätt analys så visst - felanalys är en möjlighet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Test mot referensvätskor som inte består av saltvatten säger absolut ingenting och det framgår inte vad för referensvätska de använde. Den absolut största störjonen är klorid. Det här är orsaken varför vi inte har sett och enligt mig aldrig kommer att se en Hanna checker för nitrat i saltvatten. Det borde anges på testerna för vilken salthalt testen är utformad för.

 

MVH Lasse

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är baserat på saltvatten och en bestämd salthalt så borde det stämma väldigt väl om man tillsatt en bestämd mängd nitrat. Vidare borde tester kunna ringa in korrigeringar för olika salthalter. Men så ser inte testerna ut i dag. Ett område för utveckling @jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu viktigare är att de borde kompensera för nitrit också. Egentligen ingen nitrattest utan nitrittest borde göras. Titta på Fauna Marins bruksanvisning - deras test erbjuder bägge testerna i en test. Detta nämner inte bröderna ett ord om. Titta här på den rekommenderade hanteringen vid olika nitritvärden som man får fram. Detta är viktigare än salthalterna eftersom även låga nivåer av nitrit ger alltför höga nivåer av nitrat om man är i de lägre nivåerna. Se denna korrektionstabell från Fauna Marins test. Observera - gäller endast fauna marins test eftersom andra märken har en anna korrektions konstant. det här har ju betydelse om man ligger kring 4-5 ppm nitrat

 

958345232_runtime005.PNG.f3c9c76c57aa587efac77b4d424d291f.PNG

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Jag föredrar det - har aldrig blivit vän med saliferts test. Fördelen med Red Sea pro är också att du kan - genom spädning - få skalan att gå mellan 4-64 också. Det mäter med stor sannolikhet på samma sätt som du men kanske med en fotospektrometer. Emellertid  - det är ingen lätt analys så visst - felanalys är en möjlighet.

 

MVH Lasse

Ja det vet jag och det var därför jag köpte den. Känns som om det är kanske ett lite mer seriöst test men vet inte om det är säkrare än salifert. Får mer eller mindre samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på om man i ett inkört kar kallt kan räkna med No2 under 0.02 och rutinmässigt dra av 1 från No3? Å andra sidan känner jag inte till tester som har en så noggran upplösning att dom kan visa No2 0.05 eller 0.02? RedSea har 0 och sedan 0.05. Salifert är än sämre med 0 och sedan 0.1? Kanske måste till en optisk läsare för den noggrannheten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marine arbetar med en faktor 50 vad gäller NO2/NO3 omvandling. Andra preparat kan ha en än högre faktor - som 100. Vilka som har vad vet jag inte eftersom Fauna Marine är de enda som på detta sätt visar sin omräkningsfaktor. Folk som har använt Hanna Checker low nitrite marine redovisar ofta värden under rutinmässiga förhållande på ca 7 - 9 ppb NO2-N vilket motsvarar 0,022 - 0,029 ppm NO2 Då noggrannhet är ± 20 ppB NO2-N (± 0,065 ppm NO2)) - en avläsning på 9 ppb NO2-N kan då motsvara 0 till 0,095 ppm NO2 Vi har alltid förutsatt att NO2 koncentrationen alltid är 0 och inte påverkar vårt mätetal när vi stolt säger - jag har bara 3 ppm NO3 Det kan faktiskt vara 0 om nitriten ligger på 0,1.

 

Jag hoppas faktiskt att GHL kommer med sin ION direktor i höst eftersom den bygger på en helt annan teknik än alla de som bygger på färgomslag. Den tekniken skall vad jag vet inte påverkas av nitrit.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Lasse sa:

Fauna Marine arbetar med en faktor 50 vad gäller NO2/NO3 omvandling. Andra preparat kan ha en än högre faktor - som 100. Vilka som har vad vet jag inte eftersom Fauna Marine är de enda som på detta sätt visar sin omräkningsfaktor. Folk som har använt Hanna Checker low nitrite marine redovisar ofta värden under rutinmässiga förhållande på ca 7 - 9 ppb NO2-N vilket motsvarar 0,022 - 0,029 ppm NO2 Då noggrannhet är ± 20 ppB NO2-N (± 0,065 ppm NO2)) - en avläsning på 9 ppb NO2-N kan då motsvara 0 till 0,095 ppm NO2 Vi har alltid förutsatt att NO2 koncentrationen alltid är 0 och inte påverkar vårt mätetal när vi stolt säger - jag har bara 3 ppm NO3 Det kan faktiskt vara 0 om nitriten ligger på 0,1.

 

Jag hoppas faktiskt att GHL kommer med sin ION direktor i höst eftersom den bygger på en helt annan teknik än alla de som bygger på färgomslag. Den tekniken skall vad jag vet inte påverkas av nitrit.

 

MVH Lasse

Har inte redan ION släppts? Eller det¨ar kanske bara förbokning.

 

Det irriterar mig att de inte har tagit med/fått med fosfat. Förstod det som att det blev för svårt att ha det med i förhållande till de andra mätningarna men likväl.. att mäta Na - vad har det för värde? 

 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med hjälp av 4 av dessa värden går det faktiskt att beräkna salthalten. Nej den släpps inte förrän till hösten - något som heter convid-19 kom i mellan. Fosfat i de nivåer som vi vill ha - det får vi aldrig med de tekniker som finns idag

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min erfarenhet säger mig att Saliferts Nitrattest håller ca 6 månader efter öppnad förpackning. sedan börjar den visa lite något fel (inga stora differenser). men det kan bero på min hantering likväl som att testvätskan blir dålig när den exponeras för luft.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Lasse sa:

Med hjälp av 4 av dessa värden går det faktiskt att beräkna salthalten. Nej den släpps inte förrän till hösten - något som heter convid-19 kom i mellan. Fosfat i de nivåer som vi vill ha - det får vi aldrig med de tekniker som finns idag

 

MVH Lasse

Vad med checkers på fosfat? 

Hanna är ju ok men det finns ju betydligt känsligare photometers än Hanna att tillgå.. Det bör kunna tas in i en maskin? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, nike83 sa:

min erfarenhet säger mig att Saliferts Nitrattest håller ca 6 månader efter öppnad förpackning. sedan börjar den visa lite något fel (inga stora differenser). men det kan bero på min hantering likväl som att testvätskan blir dålig när den exponeras för luft.

Det är inte salifert eller red sea pro jag tror är fel utan ATI's ICP analys - testsvar. 

Tror också de blir lite sämre med åldern men tror inte det är så farligt stora skillnader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Dimorb sa:

Vad med checkers på fosfat? 

Ja den anses ju som tillförlitlig - är den verkligen det i de låga och precisa värden vi vill se och vidmakthålla. Speciell de ultralåga. Jag anser inte det - vi tar hela tiden beslut på väldigt osäkra grunder-

 

Först - noggrannheten

 

Hi 713 har en noggrannhet på ± 0,04. det betyder att om du läser av ditt önskade värde 0,05 exempelvis så är det riktiga värdet mellan 0,01 och 0,09. Med en enkel avläsning kan du då - om du är en "hard core låg fosfat är gud person" hamna i helvetet på grund av både ett för lågt värde och ett för högt värde

Hi 736 har en noggrannhet på ± 5 ppb PO4-P vilket innebär ± 0,02 ppm PO4 - samma för Hi-774. I teorin innebär det att 0,05 blir mellan 0,03 och 0,07 ppm - till synes inte lika katastrofalt men sen kommer nästa

 

Strukturella fel

 

Det verkar som åtminstone några HI-736 och HI 774 lider av strukturell felläsning - dvs visar ett felaktigt värde men variationerna (vid 10 avlästa värden av samma test) i stort håller sig till noggrannheten med undantag för helt galna värden då och då. Jag har en HI 774 som gentemot både Triton och Red Sea Pro visar ca 0,08 ppm för mycket. I början litade jag på den - och när försöken att gå under 0.1 ppm inte fungerade la jag på mer GFO. fortfarande inget resultat neråt. Triton sa dock 0.018 när det var som värst - jag höll på att krascha hela karet. såg näringsbristen men litade på Hannan. Till slut - efter en Tritontest började jag dosera fosfat och allt vände på någon vecka. Nu räknar jag alltid bort 0,08 från min avläsning. Jag har också en Red Sea Pro som extra säkerhet om jag börjar tvivla igen. 

 

Min erfarenhet är att Hi 713 är pålitligare än 736 och 774 trots sin sämre noggrannhet

 

Så fort vi ser en digital siffra så tror vi att det är en verklig siffra. Ser vi en färgskala så vet vi att det inte är exakt.

 

MVH Lasse

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall tillägga att jag gjort om min metodik för provtagning med Hanna fosfat checkers.

 

Jag använder båda provrören. Ett är min nolla - ett är mitt prov. Fyller båda med 10 ml vatten (spruta) - provet sköljs igenom minst en gång. Torkar noga. Sätter i checkern - trycker fram till C1 och startar den. Vid C2 tar jag provröret med provet (utan reagens) och sätter i checkern - väl avtorkat. trycker snabbt på C2 (analys startar direkt utan 3 min) Nu skall resultatet visa 0. Om det visar INU eller blinkar - rengöring av o:an en gång till - noggrannare avtorkning. Gör om proceduren. Om det visar över 0 - rengör jag provet noggrant igen och gör om proceduren. När jag får 0 på provet så häller jag i reagensen. vänder upp och ner i 2 minuter. Torkar noga igen och snurrar röret horisontellt för att bli av med luftbubblor. Sätter in nollan i checkern kör fram till C2. Byter till provet och pressar en lång tid - 3 minuters nedräkning börjar. När ett värde visas - så skriver jag upp det. Tar ur provet och stoppar i nollan. kör till C2 - byter rör till provet och trycker på knappen kort - direkt avläsning - skriver upp resultatet. Kör detta minst 10 gånger. Vid alltför stor variation kör jag tolv tester och drar bort högsta och lägsta och dividerar med tio för att få medelvärdet. Ibland kommer idiotvärden - i en serie på 0.1 till 0,15 kan det plötsligen dyka upp 0 eller över 0,3 - skippa de värdena

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...