Gå till innehåll

Vad har ni byggt själva till era akvarium?


peterj66

Rekommenderade inlägg

Vad om något har ni byggt till era akvarium? Tycker det vore kul att veta om det fortfarande finns några aktiva hemmabyggare på guiden :)

Själv har byggt belysningen, doserpumpen och algskrubbare till mitt.
I verkstaden finns för tillfället en ny doserpump som väntar på en webbklient och början  på en alkalinitetsmätare baserad på denna artikeln :
http://www.reefedition.com/a-diy-alkalinity-test-by-randy-holmes-farley/

På skissblocket finns också ny styrning till min hemmabyggda ramp via webben och en ny design på sumpen.
 Vad har ni byggt för kul?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, peterj66 said:

Funkar det bra med Ikea skåpen? Hade du valt samma lösning om du byggt igen?

Hittills (sedan 2015) har det funkat alldeles utmärkt (det är de stabila köksstommarna ur Metod-serien, förstärkta för att inte kunna skeva i sidled).

 

Enda egentliga nackdelen jag märkt är att utrymmet för sump under blir lite begränsat (eftersom jag behövde skruva ihop två stommar bildar de en mellanvägg på mitten, så en sump kan inte vara längre än att den får plats inuti en av stommarna). Det var därför jag gjorde ett separat sumpskåp senare. Möjligen kunde jag passat på och gjort sumpskåpet lite högre än akvarieskåpet för att få mer manöverutrymme inuti, med ett separat skåp finns det ju inga begränsningar på höjden.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lakade ur det i tre månader i en uppblåsbar pool på tomten, där jag bytte vatten två ggr i veckan . Enligt makemake räcker det med kortare urlakning, men jag ville vara på säkra sidan..

Den var väldigt lätt att jobba mer, har snarare en leraktig konsistens än  cement. Så den går att knåda och forma. Jag blandade i lite glasfiber i cementen, vilket gör att även mycket tunna hyllor etc är väldigt hållfasta..

 

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bygger massa saker, främst bänkar på sistone.

 

Mockup.jpg.89639d5ed3a709b65979619cbbfe8947.jpg

 

Det här är min bänk hemma till mina två dubbelakvarium. Ganska nöjd med den, gjorde en del småfel och hade i efterhand valt att bygga hela med stavlimmat trä istället för att blanda in MDF.

 

1126242215_Freningsbnk.jpg.bf50115b7dc4afcbaf8359fec1dd9407.jpg

 

Det här är den första av mina två bänkar jag byggt i min lokal. Den är konstruerad lite annorlunda. Den var något besvärlig att bygga men blev bra. Jag använde mycket av lärdomarna från den till att bygga min andra bänk där nere.

 

300087361_01FTS.jpg.b538f26fddee0bb81a8b4a79548399b2.jpg

 

Här är en lite udda grej jag byggt. Tanken är att det ska användas som ett fragg akvarium. Det är ett akvarium med falsk botten och indirekt cirkulation.

 

1469029825_05Sideviewbottom.jpg.c2a00ffe92b6e52ce1185ddf88ba47c6.jpg

 

Akvariet är nerfällt i bänkskivan och det ligger en glasskiva i samma nivå som bänkskivan då som är den "falska" botten.

 

982635237_02Upwelling.jpg.78006a40bed00e007449bef5b94ad494.jpg

 

Cirkulationen är idag två Tunze 6045, de sitter då under botten så dels så syns de ej, sedan så blir inget levande ut utblåsens direkta väg utan flödet slås upp i andra änden av akvariet och fördelas sedan ganska jämnt och åker över den falska bottnen  och sedan upprepas processen. Tanken var att kunna ha ett jämnt laminärt flöde. Men ändå med lite fart. Det är 9000 liter i timmen på ett akvarium på 112 liter så det blir nästan 90 gånger cirkulationen. Men ändå så är det ganska milt. Det optimala hade varit att ha en till uppsättning pumpar på andra sidan och sedan haft styrning så jag kunde "vända" flödet flera gånger om dagen.

 

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Byggt ett silikat filter för osmosen

50mm transparent PVC 2 ändhattar samt 2 osmos anslutningar

Men fått ej till det med anslutningen om vattnet ska in underifrån eller rinna igenom mediat

 

2. Kolfilter kopplat från returpumpen

50mm PVC rör med div anslutningar tillbaka till refugium

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, wrang sa:

1. Byggt ett silikat filter för osmosen

50mm transparent PVC 2 ändhattar samt 2 osmos anslutningar

Men fått ej till det med anslutningen om vattnet ska in underifrån eller rinna igenom mediat

 

2. Kolfilter kopplat från returpumpen

50mm PVC rör med div anslutningar tillbaka till refugium

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Är 2 för aktivt kol?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, peterj66 sa:

Är 2 för aktivt kol?

Japp var kanske otydlig 

 

🐠

skulle behöva ett lite större rör. kanske mer 90 eller 110mm 
 

Blir version 2.0

 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul, googlade precis på spaghettiburkar i plast för att bygga en reaktor till aktivt kol och fosfatmedia. Har du någon bild på din? 
Som det märks så jobbar jag hemifrån så jag ser mitt akvarium hela dagarna och då dyker det upp tusen ideer. Får väl lära mig att sålla :)
Anteckningsblocket är proppfyllt

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Längre tillbaka har jag bland annat byggt några akvariemöbler, en sump, 2st 275W LED-belysning, några olika reaktorer, ett par algaescrubbers, några temperaturkontrollers, mm... Allt väl dokumenterat på olika ställen på nätet, så det behöver nog inte återges mer här... 🙂

 

Nu har jag precis byggt en behållade för siporax, ca 20x20x30 cm. -Det blir väldigt kompakt när man staplar dom så jag behöver köpa mer siporax! (planen är egentligen att ha två sådana i sumpen under mitt Theiling rollermat.

 

Siporax-1.jpg.efff040deafff42fb658457c2fb8e19c.jpg

 

Siporax-2.jpg.14aba3aaff555ad458a7f02fd2b7608e.jpg

 

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...