Gå till innehåll

akvarium setup, nytt.


jesper.arv

Rekommenderade inlägg

hej är väldigt sugen på att dra igång ett salvattensakvarium, har kört lite sötvatten och tycker det är väldigt roligt.

 

är helt nybörjare på saltvatten men försöker läsa på så gott det nu går. och har lite funderingar om själva setupen

 

platsen jag har för ett kar är i ett hörn som vore perfekt för ungefär 200-300L, men är lite fundersam vad jag ska sikta på.

oftast är de ju inte förberedda för sump. är det ett jätteminus att köra påhängsskummare, externt filter, doppvärm,cirkulationspump ?

skulle vilja ha lite tips hur jag rent tekniskt sätter upp ett kar både med och utan sump.

 

måste jag ha nån slags avrinnings kanal om jag vill ha sump ? eller kan man använda sig av pump eller nån annan mackapär ? ja som ni märker är jag småförvirrad

 

sett lite amerikanska videos där de i princip smäller upp ett akvarium med externt filter , 2 wavemakers, belysning  osv sen kör de bara och det verkar funka prima.

medans om man kollar europeiska videos verkar det som man ABSOLUT måste ha osmosis anläggning, sump med skummare, nivåreglering och hela baletten.

 

vore tacksam om någon kunde förbarma sig och hjälpa mig med lite dumma frågor >_<

 

edit: kanske ska skriva vad jag vill ha i också, siktar på koraller,clownfisk och nån kirurg ?

Ändrat av jesper.arv
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

 

1 hour ago, jesper.arv said:

är det ett jätteminus att köra påhängsskummare, externt filter, doppvärm,cirkulationspump ?

Inte alls, nackdelen är främst att utrustningen syns och tar plats inuti karet. Möjligen kan man dölja den bakom t ex en Back To Nature-modul. Påhängsskummare verkar inte vara så vanligt numera, men det finns inneskummare som funkar bra (t ex Tunze 9012), även om urvalet av skummare för placering i sump är mycket större. Externa filter typ Eheim brukar inte användas, de fyller ingen egentlig funktion till saltvatten. Möjligen kan algreaktorer köras som external filter (istället för att stå i sump).

 

Quote

skulle vilja ha lite tips hur jag rent tekniskt sätter upp ett kar både med och utan sump.

Utan sump: inneskummare, värmare, ett par streampumpar och sensor för automatisk vattenpåfyllning.

 

Med sump: ytavrinning och streampumpar i visningskaret; skummare, värmare, sensor för automatisk vattenpåfyllning och returpump i sumpen. Du kan även ha algrefugium i sumpen och odla t ex Chaetomorpha. Konstruktion av sump finns det flera sidor om på internet, det är viktigt att planera kapaciteten rätt för att undvika översvämning.

 

Quote

måste jag ha nån slags avrinnings kanal om jag vill ha sump ? eller kan man använda sig av pump eller nån annan mackapär ? ja som ni märker är jag småförvirrad

Man kan köpa kar med förborrade hål, eller borra hål i karet själv och limma/skruva fast PVC-rör ner till sumpen. Det finns en del intrikata lösningar på ytavrinningarna för att minska oväsen och undvika översvämningar. Vid ytan behövs ett galler för att hindra djur att ta sig in.

 

Alternativt kan man köpa en hävertbaserad ytavrinning, t ex Tunze overflow box som jag använder, då slipper man borra.

 

En tredje lite mer ovanlig variant är att placera sumpen högre än karet, och pumpa upp vatten till den, sedan får det rinna tillbaks av gravitationen. Man skall däremot absolut inte pumpa ner vatten till en sump under karet, det medför alldeles för stor risk för översvämning.

 

Quote

sett lite amerikanska videos där de i princip smäller upp ett akvarium med externt filter

Vilken slags filter?

 

Quote

medans om man kollar europeiska videos verkar det som man ABSOLUT måste ha osmosis anläggning

Det beror på kranvattnets kvalitet i just din bostad (jag använder inte osmos personligen), nybyggda ledningar kan eventuellt avge koppar, och även egen brunn eller kommunalt vatten kan ibland innehålla andra oönskade ämnen. Annars är mitt intryck att amerikaner använder osmos minst lika mycket.

 

Quote

nivåreglering

Detta är mest av bekvämlighet, annars räcker det att fylla på sötvatten för hand 2-3 ggr/vecka.

 

Quote

edit: kanske ska skriva vad jag vill ha i också, siktar på koraller,clownfisk och nån kirurg ?

Mjukkoraller kräver inget särskilt förutom ljus och vattenrörelse, stenkoraller däremot förbrukar mycket kalcium och alkalinitet vilket behöver tillsättas (det finns även här flera lösningar i av olika komplixitet och prisklasser).

 

 

Ändrat av Christian J
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilket KANONSVAR bara att tacka så hemskt mycket 😃 hann inte svara igår då jag var på jobbet och det blir så trassligt med telefonen. det lutar åt att det blir en sump nu iaf  har fått så mycket bra tips här och där, ska kika på ett hålborrat akvarium ikväll vilket verkar vara den smidigaste och säkraste lösningen. hittade dessutom ett 50L akvarium här hemma jag tänkte bygga om till sump, för det verkar onekligen finnas idel fördelar med ett sumpsystem

 

tackar ödmjukast för att du tog dig tid att göra ett riktigt monstersvar :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns väldigt fina system från exempelvis Red Sea reefers som är väldigt fina och inte speciellt dyra. finns alltid en begagnad marknad för dessa också om man kan tänka sig ett begagnat akvarium.

 

gällande osmos så tänker jag att det är en billig "försäkring" om att jag inte får något oönskat. en liten osmosanläggning kostar inte mer än en mellanstor korall. när det börjar strula/spöka med något, så är det lite lättare att utesluta vattnet "in" i ditt system. självklart kräver osmosanläggningen lite underhåll i form av filterbyten. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag kan flika in. Jag har kört alla tre metoder. Första kar ett lido 120 med all teknik i akvariumet, tröttnade ganska snabbt på det då "all" teknik tog upp mycket plats i akvariumet. Bytte sedan till ett all in one, tex red seas, där du har en skiljevägg i bakkant, den funkar som intern sump. Sen uppgraderade jag till kar med sump. I min mening absolut bäst för framtiden. Du kommer förmodligen vilja köpa teknik för att underlätta din vardag. Och då är en sump väldigt smidig. Idag kör jag ett all in one igen efter ett uppehåll, känner redan nu att jag saknar sump. Mvh jacob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...