Gå till innehåll

Stimfiskar


Rekommenderade inlägg

Den enda art jag känner till som faktiskt håller ihop i stim är Zoramia leptacantha (hette tidigare Apogon leptacanthus). Ser oftast lite färglösa ut på bilder, men kan vara mycket effektfulla i verkligheten.

 

Sen finns det många andra som är ganska fredliga mot artfränder men inte håller ihop särskilt tätt i akvarium.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stimbeteendet hos fiskarna kommer nästan alltid ifrån att skydda sig från en fiende genom att söka sig till en stor tät grupp där chansen att det är just du som blir äten är mindre.

 

För att det ska bevaras så måste fiskarna vara utsatta för fara eller hot. Något de normalt sett inte är i ett akvarium där de är i en säker och trygg miljö. Så med tiden försvinner det beteendet och fiskarna simmar runt och kikar nyfiket var och en för sig. Så svaret blir nog tyvärr att det finns ingen fisk som stimmar i ett akvarium så som man tänker sig från dokumentärer och naturfilmer.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Mr_Blue sa:

Mina 15 pyjamas simmar alltid ihop. Väldigt snyggt tycker jag.

Precis som Stig säger så mobbades de konstant av min Banggai. Men efter en dryg vecka så simmar den nu tillsammans istället 🙂

WIN_20200527_21_01_34_Pro (2).jpg

Kanske det som är lösningen för att få pyjamas att stimma då, att man har en bangai som är på dem

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både vad gäller Pyjamas och Zoramia leptacantha så är nog antalet viktigt. Mina 14 Zoramia stimmar då och då medans mina 9 pyjamas (fullvuxna) inte stimmar speciellt ofta. Sedan är det som mikoto säger - det är en skillnad mellan ett stim och en jäkla massa fisk

 

Mitt akvarium 300 liter och +40 olika fiskar

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen finns det väl många fiskarter som lever i flockar i havet utan att bilda egentliga stim? Det som håller dem samman kanske är närheten till ett gemensamt gömställe (t ex en stor korall) snarare än någon form av sällskaplighet, tvärtom kanske de håller lite distans till varandra i det fria vattnet för att lättare kunna hitta mat. Ett akvarium är nog för litet för att sådana arter skall uppvisa något flockbeteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Christian J sa:

Sen finns det väl många fiskarter som lever i flockar i havet utan att bilda egentliga stim? Det som håller dem samman kanske är närheten till ett gemensamt gömställe (t ex en stor korall) snarare än någon form av sällskaplighet, tvärtom kanske de håller lite distans till varandra i det fria vattnet för att lättare kunna hitta mat. Ett akvarium är nog för litet för att sådana arter skall uppvisa något flockbeteende.

På engelska skiljer man på Shoaling som innebär att de bara håller ihop för gemensamt skydd och Schooling som innebär att man har ett nedärvt stimbeteende. Shoaling är vanligare bland de akvariefiskar vi har och om de inte upplever hot så försvinner behovet av att hålla ihop. När jag hade chromisar så slöt sig snabbt min gula kirurg till gruppen, ett exempel på shoaling. Normalt så är det ett mer effektivt betende om fiskarna i gruppen liknar varandra.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...