Gå till innehåll

Cyanobakterier


Jeanette Åhs

Rekommenderade inlägg

Hej!
 

värden:

Salt 1,025

kalcium 380

fosfor 0,03

nitrat 10

kh 8,3

magnesium 1380

 

vi har en bra städpatrull men de vill inte ta dessa cyano. Började i sanden sedan krypa upp på stenen. 
 

Borstar och samlar upp det bruna som nu har bildat trådar med bubblor på toppen. Många av Korallerna mår inte så bra. Fiskar märker vi ingen påverkan. Bilden är nytagen efter rengöring.

Vad tycker ni att vi ska göra?

35776140-5D91-4B0E-8818-C318705F96E5.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

280 liter inklusive sump. Akvariet är ett red ses e-Max 250

akvariet har varit igång i ca 1,5 år. 
Det brukar bubblar upp på ytan som små bruna korn på em/kväll. 
en bild nu på sanden det är mycket cyano eller dino på snäckornas och eremiternas skal.

244327B8-E590-4147-8E65-38C6A3E3172A.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser tyvärr ut som dino. Men för att vara säker brukar jag titta i ett elektroniskt mikroskop från eBay för cirka 500 spänn. Dino = runda gryn/linser. Cyano = Spagetti. Spirulina = korkskruvar. Cyano brukar botas med stöddosering av nitrat och 72 h mörkläggning. Samma med spirulina. Dino är jobbigare. UVC och eventuellt dosering av väteperoxid 3% 14 ml/100 l. Räkor tål det inte och dör. Koraller blir sura, men repar sig (mina erfarenheter). 

Vad mäter du fosfat och nitrat med? Att nolla Po4 brukar vara en triggar för dino.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Vi mäter med salifert. Har från start haft mycket låga fosfat och nitratvärden. Har doserat nitrat för att komma upp till ca 10. 
 Verkar som vi har dino. Ibland har det satt sig på glaset också. 
ska testa med att öka värmen till 28 grader och släcka ner i 72 timmar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har ni doserat upp nitratet så högt som 10? Låter lite högt men det kanske är av någon speciell anledning. Annars hade jag nog försökt hamna på no3 mellan 2 och 5.  Min erfarenhet när det gäller alger är att de kommer när något förändras i akvariet som leder till ändrade nitrat och/eller fosfatvärden. Inget som hänt som gjort att problemen startade? 
Lycka till med temphöjningen  men var försiktiga så det inte sticker iväg över 28 grader. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De allra flesta problem med dinosaurier har oftast en uppkomst i lågt pH och låg redox. Det man då i första hand bör se över är ljuset och vatten cirkulationen. Hålla på och laborera med vatten temperaturer och annat är nog rätt meningslöst om man inte först ser över dessa två faktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Jois sa:

Det är ingen av er som noterat om dinon reducerats på sommaren, då våra kar har en tendens att nå dessa temperaturer? (Av er som haft Dino-problem alltså.) 

Jag har tvärtom mer Dinoproblem över sommarhalvåret,  kan bero på att en liten del av akvariet nås av solljus på morgonen under den tiden av året dock..  jag brukar alltid få Dino och cyano samtidigt, när något förändras,  sedan tar det oftast tre månader innan det kryper tillbaka till obefintliga nivåer igen..  

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, mogge77 sa:

Jag har tvärtom mer Dinoproblem över sommarhalvåret,  kan bero på att en liten del av akvariet nås av solljus på morgonen under den tiden av året dock..  jag brukar alltid få Dino och cyano samtidigt, när något förändras,  sedan tar det oftast tre månader innan det kryper tillbaka till obefintliga nivåer igen..  

Också intressant. Vet du vilken temp som ditt kar håller på sommaren? Hos mig blir det inte mer än 24 inne. Vattenvärden för Po4 och No3? Väldigt intressant beträffande målvärde/ratio för stabilitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-05-27 at 06:20, Jeanette Åhs sa:

Hej! Vi mäter med salifert. Har från start haft mycket låga fosfat och nitratvärden. Har doserat nitrat för att komma upp till ca 10. 
 Verkar som vi har dino. Ibland har det satt sig på glaset också. 
ska testa med att öka värmen till 28 grader och släcka ner i 72 timmar. 

Hur såg Po4 ut? Kanske osera upp det med?Annars är det risk för fortsatt elände. Dino sägs triggas främst av lågt Po4. Sedan har man det fortsatta nöjet att hålla koll på No3 och Po4 när balansen är tillbaka. Ska bli spännande att höra hur det går med temphöjningen. Fast nu kör ni ju mörkläggning samtidigt, så det blir inget entydigt svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att åka på cyano och även lite dino. Tror dock att de alltid är närvarande men ej blommande. Fel och svajiga nivåer på No3 och Po4 lär man väl kunna konstatera är orsakerna? Läste i tidigare tråd att dino inte försvann för alla med temphöjning till 28. Min erfarenhet är att en kombo av UVC och väteperoxid modell tyngre dos (14ml 3%/100 l 1 till 3 ggr/dygn) knäcker dom efter nästan en vecka. Är beroende på art av dino hur lätta eller svåra dom är. Många kan både fotosyntesa och äta fast föda. Vissa bara det ena eller det andra = simmar inte i vattnet och åker inte in i UVC. Då funkar väteperoxided. Dock dör räkor och tung dosering mer än 4 till 5 dagar kan knäcka koraller enligt min erfarenhet.

Kör själv en 72h mörkläggning efter ett utbrott av cyano. Har börjat med GFO för två veckor sedan och ökad belysning av chaeton. Han inte med dosering av nitrat och kom nära noll. Po4 var nere på 0.04 men ökade vid mörkläggning antagligen av döende alger som släpper. Skummaren prodocerde det dubbla omgående

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Vi har från start haft väldigt låga nitrat och fosfat värden nära noll. Har doserat nitrat med saltpeter för att få upp värdena. Tillför även kh för att få ett stabilt värde på 8 - 8,5. Har nu höjt värmen till 27 och tycker att det redan ser lite bättre ut. Ska gå upp till 28 grader.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket koraller har ni och vilka typer. Det kan vara värt att gå upp med fosfaten också. Har ni haft lågt av både nitrat och fosfat så brukar fosfaten ibland dyka och lite ta ut effekten av höjd nitrat.

 

Temperaturhöjning - vet inte - det snabbar nog på processen men exempelvis Triton brukar rekommendera att gå ner i temperatur, troligtvis för att minska biomassatillväxten under bekämpningstiden. Själv vet jag inte vilken taktik som är bäst. Väljer man högre temp så skulle jag i alla fall vara noggrannare med störningen av mattorna. Jag skulle undvika vattenbyten - om jag skulle suga ut mattorna så skulle jag låta detta sedimentera i en hink och hälla tillbaka vattnet. Men på sista tiden har jag bara koncentrerat mig på att virvla upp mattorna. det är mest sockerartersom löses up i vattnet och på så sätt inte blir tillgängliga som direkt energikälla för cyanobakterierna/dinoflagellaterna.

 

Målvärden under bekämpningstiden PO4 - runt 0,1 och NO3 5-10 ppm

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lps och mjuka koraller anemoner inga sps koraller. Tycker att de flesta korallerna får backa för dinon. Har haft mycket i sanden men det har även spridit sig upp på stenen. 
Har 5 sandstjärnor och fyra sandsnäckor har läst både ja och nej till att ha dessa att de äter upp alla nyttiga smådjur i sanden. Kan vara så att vi har haft för lite sand 10 kg. Har finkornig sand 1-2 mm när det är vitt är det så fint ihop med alla färger.
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...