Gå till innehåll

kH pH Ca Mg


Rekommenderade inlägg

Hej! Det är jag igen 🙂. Nu har jag flyttat mina 50l till 250l och det var rätt beslut 👍

Karet är startad med Lasses metod och nu har det gått 6 veckor från start. Jag har kollat lite olika värden och fick höga Ca (500, lika hög som för 2v sedan), Mg (1500, 60mer än för 2v sedan). KH har sjunkit från 9.3 till 8.6. Ph idag 7.4.

Min fråga är om jag ska börja med balling dosering eller annat? I karet finns nu några mjuka koraller, lps samt 3 små fraggar enkla sps. 

Tack för hjälpen! 

Mvh

Agata 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

500 Ca och 1500 Mg är ganska höga värden. Vad har du för salt? Kolla salthalten med för säkerhets skull. Det är inga skadliga värden men det är så pass mycket förhöjda att det låter som salthalten är högre än vad man brukar sikta på. Isf kan KH vara lågt i förhållande till de andra värdena. Du bör isf korrigera salthalten om den är för hög. Sedan om KH förbrukas kan du börja stötta upp det(kan du göra med bikarbonatslösningen eller med alkalinitets delen av balling uppsättningen). Så fort även Ca börjar ändra sig så startar du med "balling"(eller någon annan populär lösning då vi idag har en del att välja mellan). Börja smått och mät regelbundet så att du kan hänga med eventuella ökningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salthalten är 33-34 och jag har Red Seas coral pro. Jag tyckte inte att den var för hög men kanske ska skaffa nåt annat att mäta för att dubbelkolla. Jag har Tetratec comfort hydrometer och testar vatten 3ggr för att läs av mellanvärdet. 

Menar du att kH är inte tillräckligt låg att använd buffert? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gärna rekommendera en refraktometer istället, de är lättare att använda och du behöver bara mäta en gång. Hydrometrar tycker jag är opålitliga och oförlåtande mot handhavandefel. Har du testat en refraktometer kommer du inte vilja använda hydrometern igen 🙂

 

Så länge inte ditt Ca och Mg test visar fel så är nog din salthalt snarare runt 38 promille snarare än 33-34. Red seas egna siffror för Pro saltet vid 35 promille är:

 

KH: 12

Ca: 465

Mg: 1390

 

Ca och Mg inte helt 100, de kan avvika med några % upp eller ner. Jag har använt Coral Pro själv och KH sjunker fort ner från 12 så den är inte så viktig. Men med lite matte och om vi utgår från att Red Seas siffror stämmer så är din salthalt ungefär 37,7 promille(formel: (35/1390)*1500=37,7)

 

Om det stämmer att din salthalt är 37,7 borde du helt sänka salthalten till 34-35 promille istället först. Om du gör det så bör KH bli 7.9. Så det är inte allt för lågt. Här finns det ingen klar regel för vad ditt KH ska vara, det kan du välja själv. Det bör inte vara under 6.5 dock vid 35 promille salthalt. Lättast är nog att sikta på runt 8. Vill du fortsätta köra Coral Pro bör du sikta på 10 kanske istället då Mg och Ca är förhöjda i det saltet och ditt KH kommer ändra sig varje vattenbyte då det nya vattnet har högre KH än du har i akvariet.

 

Du bör dock inte gör någonting annat just nu än att hitta ett sätt att dubbelkolla att din salthalt verkligen är rätt 🙂 Den kanske är helt rätt och du bara råkar ligga ganska högt i Ca och Mg, lite märkligt men så kan det bli! Men en spontan gissning är att den är för hög. 38 promille är inte farligt för övrigt, du bör inte gå över 40 dock. Men du kommer ha svårt att jämföra dina värden med andra akvarium då din salthalt kommer vara över snittet i hobbyn och det blir fort jobbigt att felsöka och rätta till grejer baserat på andra råd då.

 

Tills du hittat ett sätt att dubelkolla salthalten kan du fundera ut ett KH värde du vill hålla. Vill du fortsätta med Coral Pro saltet rekommenderar jag 10 i KH, vill du ta ett nytt salt framöver med lite lägre värden så skulle jag säga att 8 är ett bra värde att sikta på. 

 

Sedan när akvariet är igång så kommer ditt mål vara att med hjälp av dosering hålla KH stabilt på den nivån du bestämmer dig för. Nästan alla doseringsystem är balanserade och du styr dosen av allt(Kh, Ca, Mg, spårämnen) beroende på hur mycket KH som går åt. Men du kontrollmäter Ca och Mg med emellanåt för att vara säker på att de inte springer iväg från vad de borde vara.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Szararzepa@gmail.com sa:

Nu har jag kollat salthalten med hydrometer:32-33, och med refraktometer (h2ocean): 36.så stor skillnad! Det var inte så mycket som 37.7 @mikoto men jag ska sänka den till 35 och mäta Ca Mg och kH. 

http://oceanakvarium.se/?category=pages/2_bra_att_veta/2_mer_att_veta&page=salthalt

 

Vill påpeka att även Refraktometer kan visa fel. Min drev väldigt en gång så man måste kolla dessa mot iaf osmosvatten eller bättre mot en kalibreringsvätska om man ska vara säker. Med tanke på att du hade höga halter av allt tyder det ju på att 36 är närmare sanningen än 32. Min Refraktometer har upplösning 1ppm, vet inte hur h2ocean är, men säger den 36 så kan det lika gärna betyda 37 eller 35. (Har den visning av 36.X något så kan du räkna med iaf 35.9-36.1. )  Sen är det viktigaste att försöka hålla samma salthalt.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...