Gå till innehåll

Törs man lita på svaret ifrån Tritontestet?


Kexxet

Rekommenderade inlägg

Vad tror ni om dessa värden ifrån mitt senaste Tritontest....

 

         Mätvärde           Börvärde       Skillnad

Al       4976.00 μg/l       2.00 μg/l     4974.00

B       4270.00 mg/l      4.50 mg/l     4265.50 
Sr      3743.00 mg/l       8.00 mg/l    3735.00

V       4046.00 μg/l         1.20 μg/l    4044.80
P       7098.00 μg/l         6.00 μg/l    7092.00
PO4   21.720 mg/l       0.018 mg/l     21.702

2020-05-30.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2020-05-30 at 15:03, Kexxet sa:

Vad tror ni om dessa värden ifrån mitt senaste Tritontest....

 

         Mätvärde           Börvärde       Skillnad

Al       4976.00 μg/l       2.00 μg/l     4974.00

B       4270.00 mg/l      4.50 mg/l     4265.50 
Sr      3743.00 mg/l       8.00 mg/l    3735.00

V       4046.00 μg/l         1.20 μg/l    4044.80
P       7098.00 μg/l         6.00 μg/l    7092.00
PO4   21.720 mg/l       0.018 mg/l     21.702

2020-05-30.pdf 119 kB · 11 downloads

håller med Lasse,  detta är fel, rapportera. Det luriga är när felen är mindre, man skall alltid va observant o förstå att även ICP kan ha fel(alltså alla kan ha fel, ingen kritik mot ICP, utan att man skall va kritisk o förstå att det krävs referensvätska för o veta) , då det är en maskin som skall skötas, kalibreras mm. Jag såg nyligen en test på reef2reef, där man tog 9 ICP , 3 olika företag, ett av företagen (ej europa) stack ut med uppenbara skillnader. lurigt

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kexxet sa:

Inget svar på vad som var fel, bara ett mail om att det fanns nya siffror att titta på..

De nya siffrorna kom bara timmar efter jag felmeddelande, så jag vet inte hur länge de sparar proverna.

  doc updated.pdf 119 kB · 2 downloads

Dålig kundservice o kan destruera ett förtroende. Ta ett annat yrke, serviceyrke o du gör ett GROVT fel som här, ett systemfel kanske så 100% blir fel. Då ger man kunden en förklaring, en ursäkt, o sen det rätta. Uselt handlagt av Triton.

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det dåligt av dom att inte ha ett program som sortera ut orimligheter. Det skall alla bra mätenheter ha, o ett orimligt värde görs per automatik om. Det gör du ju till o med själv hemma. Jag tycker detta handläggandet är riktigt dåligt av Triton  o du bör meddela dom detta så det blir bättring. Att göra fel är ok, det gör alla ibland, men det är hur man hanterar felet som är det dåliga, samt att man inte har ett system som gör att ett sådant här  grovt fel inte släpps igenom . 

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Det var ett fel beroende på uppdatering av hemsidan - inte mätningarna.

 

MVH Lasse

 Jag vände mig emot det som Kexxet skrev att han inte  fick nån förklaring, utan bara ett nytt mail med rätta värden. Info, som tex denna du delger, är viktig för att bibehålla ett förtroende. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

 Jag vände mig emot det som Kexxet skrev att han inte  fick nån förklaring, utan bara ett nytt mail med rätta värden. Info, som tex denna du delger, är viktig för att bibehålla ett förtroende. 

 

 

Håller helt med. Det är liksom hela grundpelaren i kundkontakten och att behålla förtroende. En missnöjd kund sprider vetskap om vad som är fel betydligt mer än vad en nöjd kund sprider hur allt är rätt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, kaptenen sa:

Håller helt med. Det är liksom hela grundpelaren i kundkontakten och att behålla förtroende. En missnöjd kund sprider vetskap om vad som är fel betydligt mer än vad en nöjd kund sprider hur allt är rätt.

 Vill bara tillägga till detta att vi inte vet hur många gånger Triton gjort saker likt detta, men att en dålig gång väger tyngre än 100 bra gånger. Så basera inte inlägget som  att jag tycker Triton är sämre på sitt utförande - utan Triton så hade jag personligen troligen inte haft samma förutsättningar att kunna göra vettiga beslut i mitt vardagliga underhåll av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, kaptenen sa:

 Vill bara tillägga till detta att vi inte vet hur många gånger Triton gjort saker likt detta, men att en dålig gång väger tyngre än 100 bra gånger. Så basera inte inlägget som  att jag tycker Triton är sämre på sitt utförande - utan Triton så hade jag personligen troligen inte haft samma förutsättningar att kunna göra vettiga beslut i mitt vardagliga underhåll av akvariet.

exakt, det är viktigt att skilja på att det Triton gör i sak är superbra, och HUR dom gör det. Det senare kan bli bättre emellanåt. Tex deras KH grej, där Lasse o jag tjafsar, men är ändå överens om att dom borde nöja sig med att svara ut det dom mäter, karbonatalkalinitet, o inget annat. 

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...