Gå till innehåll

Hummer i Kallvattenakvarium.


Mex

Rekommenderade inlägg

Hejsan, detta är en tråd om Hummer i kallvattenakvarium.

Det finns ett 450 l kar och ett 200 l kar som jag använder.

Jag har inte någon djup kunskap i kallvatten ämnet, men håller mig till generella riktlinjer och än så länge funkar det bra.

Kan säkert svara på lite frågor från dig som vill starta kallt spec med hummer, då det är min grej.

2019-05-18 14.37.28 (Large).jpg

2019-05-18 13.46.00 (Large).jpg

2019-05-18 14.39.07 (Large).jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser helt vansinnigt rent ut! Som att akvariet var precis uppstartat, hur länge hade det varit igång när du tog dessa bilder? Jag antar att du byter en del vatten, hur mycket och ofta brukar du göra vattenbyten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm byta vatten ?

fyller på sötvatten när det kommer lite i minimum nivå enligt strecket på insidan .

saltet stannar ju kvar till hög procent så ibörjan blev det för salt när jag fyllde på med saltvatten.

siktar på 34 promille och har en refraktometer o kolla med.

startade det i augusti tror jag d var 2018.

fiskade snultran o köpte hummer av en fiskare i smögen okt 2018 .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut isf, det kanske är krabborna som vänder och gräver i sanden ofta som gör det? Annars brukar det med tiden ansamlas små högar med skräp här och där lätt, speciellt om hummern kalasar på krabborna emellanåt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med att detta var väldigt rent!

Man blir lite nyfiken. Vad har du för teknik? Det sitter nått i högra hörnet som jag inte kan se vad det är.

Vilken temperatur har du i akvariet?

Roliga bilder på hummer i städtagen. 

Har hummern ömsat skal ännu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns skräp, absolut.

Men jag låter inte en halväten krabba ligga kvar och kontaminera vattnet, dom luktar sanslöst illa bara efter 24 h.

Som en riktig kariesmun, inte ruttet alltså utan färsk bakteriehärd om ni förstår vad jag menar.

Blåmusslorna som hummern fick mkt förrut, (även krabborna var där o jobbade på dem ) gav oerhört mkt fult skräp.

finns fortfarande massa sånt i tanken.

jag har gjort en macrostädning av spill, det var för ca 6 mån sen och sen dess har det ätits en hel del musslor.

ser att det behövs göras en sådan omgång igen någon dag faktiskt.

Den äldre av humrarna har ömsat 1 gång och den yngre har ömsat 2 ggr ...

Båda ömsade juni -19 inom 2 veckor av varandra.

Sedan ömsade den yngre igen i jan-20 .

temperaturen satte jag till13-14 grader men efter en olycka som jag helst inte avslöjar så kunde jag se att dom blev piggare och mer matglada efter 17 grader.

har intervallat nu mellan 16,5 till 17,5 grader och det verkar uppskattas gällande aptit etc.

hummerfun verkar vara att flytta sand och växter, bästa dom vet spec den yngsta.

krabborna gör bara små sandavtryck och ibland mkt försiktigt och omärklig gräver de ner sig.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här ovan är den äldre hummern som sagt innan, den yngre är i 200l tanken.

Det hade varit mycket svårt att ha krabba så nära med den andra hummern, för den är tvärtom i sitt uppförande.

Den här äldre kan man nästan klappa lite bakom örat, men den yngre jagar dig direkt dessutom kniper den yngre en krabba direkt om han kan.

Riktig liten agro är den yngre, men faktiskt fruktansvärt underhållande att ha som blickfång då han är helt säker på att hela tanken är hans revir.

3 veckor innan ömsning eskalerar det till en farlig gräns, man kan knappt gå förbi innan det smäller i glaset.

Den yngre som ni bara ser klorna o lite huvud på längst upp har faktiskt tror jag vuxit i kapp och kan nog vara den större nu.

Får nog väga dom någon dag igen och se...

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Då var det dags för byte av Hummer, är det någon som vill se han ?

Kom på att jag nog byter vatten oftare än jag tänkt på, med lite sugande av mjuktskit upp i hink så blir det nog ansenliga liter per månad som byts.

Har därför aningen hög Nitrat halt, men faktiskt så håller algerna sig i schack ändå.

Tror det beror på en liten sidohjälpsfiltrerare med uvljus algdödning samt att det inte är tänt/upplyst för länge i akvariet för det gillar ej hummern.

Har ovan/sidobelysning med spotar som han gillar bättre, det blir fint strilljus ner och det blir lite drömsktlandskap.

 

Nåväl, är det någon som vill uppleva en på miljonen och se Hummer nr 2 ?

Slanten förstår nog vad jag menar nu ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den har en mycket djup sammetsblå färg, ser mycket behaglig ut med dagsljus belysningen.

Synd att hummern själv inte uppskattar ljuset så hårt.

Det intressanta i sammanhanget är kanske att den var helt svart när jag hämtade den i Smögen, efter ömsning nr2 så blev det så här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...