Gå till innehåll

Giftiga?


Robster

Rekommenderade inlägg

Hej!

Fick med två stycken av dessa krabater bland den levande stenen.

Är det något önskvärt eller något man ska plocka ur? (giftiga?)

På bild två så kom det ut något skumliknande ur en av dem. Förökar den sig eller vad händer?

Tack på förhand!

101438502_255820668965315_3340410539586093056_n.jpg

101682023_281793459525887_2486621803359764480_n.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

De förökar sig om de trivs. Jag skulle plocka bort dem. Men försök inte ta bort dem från stenen - utan just ta bort hela stenen och låt den torka in ute

 

MVH Lasse

Nu blev jag lite orolig, Varför plocka bort dom?  Hur giftiga är dom? Har hört att palythoa är lite giftiga men bara om man skadar dom och blir utsatt för deras vätska.  Kan dom sprida gift i tanken om dom bara växer isolerat?  Jag har en isolerad sten på sandbotten med rätt många och stora, rätt fina i färgen tycker jag. 

 

Per-Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som är på bild - inte de jävligaste men helvetet har ju också nivåer......Det är rätt att de normalt inte ställer till problem i karet. Men blir de hanterade så kan de ställa till en hel del problem - de giftigaste alltså. Delar av giftet är luftburet - så det är inte bara kontakt eller vätskespritt. Det finns knappar som anses vara ogiftiga men det verkar som giftigheten är förbunden med bakterier eller ciliater. Poängen är att du inte alltid kan veta om du har de mikroorganismerna i ditt akvarie eller inte..... Behöver du hantera dem - gör det försiktigt med skyddsutrustning

 

Här är en gammal tråd värd att läsa

 

 

Apropå klorin - kunde inte finna den referensen i din medskickade länk @Fredrik Dahlberg🤣 antar det var en krossreferens till andra kända yttrande om andra farsoter🤣

 

Annars var den artikeln en av de bästa jag läst - tack

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De som är på bild - inte de jävligaste men helvetet har ju också nivåer......Det är rätt att de normalt inte ställer till problem i karet. Men blir de hanterade så kan de ställa till en hel del problem - de giftigaste alltså. Delar av giftet är luftburet - så det är inte bara kontakt eller vätskespritt. Det finns knappar som anses vara ogiftiga men det verkar som giftigheten är förbunden med bakterier eller ciliater. Poängen är att du inte alltid kan veta om du har de mikroorganismerna i ditt akvarie eller inte..... Behöver du hantera dem - gör det försiktigt med skyddsutrustning
 
Här är en gammal tråd värd att läsa
 
 
Apropå klorin - kunde inte finna den referensen i din medskickade länk @Fredrik Dahlberg antar det var en krossreferens till andra kända yttrande om andra farsoter
 
Annars var den artikeln en av de bästa jag läst - tack
 
MVH Lasse

Precis, det var inte för klorin, det har jag läst här på SG ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Lasse sa:

De förökar sig om de trivs. Jag skulle plocka bort dem. Men försök inte ta bort dem från stenen - utan just ta bort hela stenen och låt den torka in ute

 

MVH Lasse

Okej tack för infon, synd att de är en av få "snygga" saker i mitt kar just nu haha...

 

13 timmar sedan, Fredrik Dahlberg sa:

Mycket giftiga!
Handskar och glasögon är ett måste, ta ut stenen i det fria så fort du kan.

Har hört att det går bra med klorin för att neutralisera giftet.

https://www.fragglereef.co.uk/palytoxin-symptoms/



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Tackar för infon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

De som är på bild - inte de jävligaste men helvetet har ju också nivåer......

 

Gäller detta alla palythoa? Vilka är dom värsta?  Är även Zoanthus på någon helvetisk nivå?  Kunde vara intressant att få reda på mer om vilka sorter som absolut ska undvikas.

 

Per-Erik    

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis alla palythoa är giftiga - om det gäller alla zoanthus kan jag inte svara på. Dessutom så är det så att det inte är korallen som producerar giftet - det är troligtvis någon (eller några) mikroorganismer som lever i symbios med korallen som producerar själva giftet. Därför är set svårt att säga om den eller den individen är giftig - det är svårt att se de giftiga mikroorganismerna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, FreakyAcans sa:

Generellt har alla typer av Palythoa och Zoanthid Palytoxin.

 

Giftiga och giftiga, du har väl inte tänkt äta dom. du behöver inte äns vara orolig om du inte ska börja fragga dom. 

Det räckar faktiskt med att hantera dom över vatten - giftet är luftburet. Detta är något som inte ska underskattas - det kan gå rejält fel - som det gjorde på Universeum år 2001.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

Det räckar faktiskt med att hantera dom över vatten - giftet är luftburet. Detta är något som inte ska underskattas - det kan gå rejält fel - som det gjorde på Universeum år 2001.

 

MVH Lasse

Om du tittar exempelvis på Vad Julian Sprung säger, så blir det luftburet när man kokar dom. Det låter väl ganska logiskt att det följer med ångan.

 

Jag låter folk bilda sin egen uppfattning, enligt min erfarenhet och många andra som odlar zoanthus/palythoa så är dom inget problem. Det vill säga att ska man fragga/dela kolonier så rekommenderas handskar och skyddsglasögon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK - man kanske skall kolla upp de uppgifter som finns om luftburet - utan kokning - innan man så väldigt kategoriskt uttalar sig om en sak som kan leda till verkliga problem för folk. Jag vet ju att det blir luftburet också och att det kan transporteras upp i åtminstone andra våningen i ett hus. Och detta utan kokning. ett tips - läs igenom den långa tråden jag länkade till innan

 

 

Tråden är 15 år gammal men har fyllts på med uppgifter allteftersom saker har hänt så det är utmärkt att läsa igenom den och avgöra själv om man vill ha zoanthids eller inte. Av tråden framgår också att jag har förstahandsuppgifter om en gång då det gick jäkligt snett och luftburet utan kokning var en av tre angreppsvägar 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-06-04 at 14:54, FreakyAcans sa:

Om du tittar exempelvis på Vad Julian Sprung säger, så blir det luftburet när man kokar dom. Det låter väl ganska logiskt att det följer med ångan.

 

Hittar inte var jag läste detta men att giftet ska vara en "alkohol" vilket naturligtvis dunstar ut i luften väldigt mycket fortare om det kokas, men precis som med alkohol som vi dricker så räcker det att du öppnar en flaska för att det ska finnas i luften, eller om du häller ur en snaps på golvet kommer ni förstå vad jag menar. 

 

Jag har en luftrenare som har en luftsensor som känner av kemikalier, torkar jag av en glasruta med lite ytdest/fönsterputs så reagerar den ganska omgående fast den står i ett helt annat rum. 

 

Läste om en i Australien som förgifta hela familjen när han rengjorde en större mängd levandesten med högtryckstvätt på altanen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Qurex sa:

 

Hittar inte var jag läste detta men att giftet ska vara en "alkohol" vilket naturligtvis dunstar ut i luften väldigt mycket fortare om det kokas, men precis som med alkohol som vi dricker så räcker det att du öppnar en flaska för att det ska finnas i luften, eller om du häller ur en snaps på golvet kommer ni förstå vad jag menar. 

 

Jag har en luftrenare som har en luftsensor som känner av kemikalier, torkar jag av en glasruta med lite ytdest/fönsterputs så reagerar den ganska omgående fast den står i ett helt annat rum. 

 

Läste om en i Australien som förgifta hela familjen när han rengjorde en större mängd levandesten med högtryckstvätt på altanen...

Som sagt, letar man efter folks missöden så kommer man såklart hitta många. 
De som aldrig haft problem har ju inget behov av att skriva.

Man får bestämma själv hur försiktig man vill vara, men tycker det är dumt att skrämma upp nya som gamla i hobbyn.

De tusental som aktivt fraggar och samlar zoanthus & palythoa och byter/säljer. Är ett gott exempel på att man inte dör av att inneha dessa arter.

givetvis ska man ha respekt och informationen ska finnas tillgänglig för de nya.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, FreakyAcans sa:

Som sagt, letar man efter folks missöden så kommer man såklart hitta många. 
De som aldrig haft problem har ju inget behov av att skriva.

Man får bestämma själv hur försiktig man vill vara, men tycker det är dumt att skrämma upp nya som gamla i hobbyn.

De tusental som aktivt fraggar och samlar zoanthus & palythoa och byter/säljer. Är ett gott exempel på att man inte dör av att inneha dessa arter.

givetvis ska man ha respekt och informationen ska finnas tillgänglig för de nya.

 

Kanske lite enklare att hitta ”missöden” när man pratar om ett av naturens starkaste gifter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, letar man efter folks missöden så kommer man såklart hitta många. 
De som aldrig haft problem har ju inget behov av att skriva.
Man får bestämma själv hur försiktig man vill vara, men tycker det är dumt att skrämma upp nya som gamla i hobbyn.
De tusental som aktivt fraggar och samlar zoanthus & palythoa och byter/säljer. Är ett gott exempel på att man inte dör av att inneha dessa arter.
givetvis ska man ha respekt och informationen ska finnas tillgänglig för de nya.
 

Så det är dumt att ge nybörjare vägledning och möjlighet att forska vidare på rätt ställen för att det kanske skadar någon som vill tjäna lite på några fraggar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://reefs.com/2015/09/14/the-dangers-and-myths-of-zoa-toxicity-part-1/
 

för er som kan engelska, tänker inte diskutera något så jag avslutar mina objektiva argument.

 

edit. Värt att tilläga att jag endast argumenterat angående övergripande Zoanthids & Palys, de som är på bild av TS är garanterat Palythoa vilket man ska vara extra försiktig med. :)

Ändrat av FreakyAcans
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man diskuterar något och hittar en länk när man gogglar så kan det vara bra att läsa allt - i det här fallet kommentarerna där Julian Sprung uttalar sig som följer. Min fetstil

 

Citat

It’s pretty good, though some errors- Palythoa spp. can be colorful (green, purple, blue, fluorescent orange). All members of Zoanthiniaria can be called zoanthids, not just Zoanthus spp. Also, though Zoanthus spp. are generally not very toxic, they CAN contain palytoxin. The producer of palytoxin is likely a commensal bacterium, and the strength/concentration produced is controlled by unknown factors, so it is possible, in theory, for Zoanthus spp. to produce more toxin than is typically present, under special conditions.

Och artikelförfattaren svarar på denna kommentar med följande

 

Citat

Julian Sprung “zoanthid” refers specifically to a member of the Zoanthidae… “zoantharian” would be the more general adjective… “zoa” is just a confusing common name, most apt for referring to Zoanthus, I guess… some colorful Palythoa are included in the second part of this article… as far as palytoxin concentration, the Deeds et al study showed minimal amounts in any of the tested corals, outside of heliodiscus/cf toxica, though the possibility remains that this could be an artifact of the small sample size… the point of my article was to emphasize which species are actually known to be dangerous, from either biochemical studies or confirmed medical cases… i’m unaware of any medical cases linked to Zoanthus, though it is of course impossible to say they are 100% safe all the time

Kan tillägga att i del två är tonen lite annorlunda och han konstaterar också att

 

(Del 2 finns här https://reefs.com/2015/09/15/the-dangers-and-myths-of-zoa-toxicity-part-2/)

Citat

Aside from Palythoa heliodiscus/cf toxica, palytoxin is known from a common dinoflagellate (Ostreopsis) and a cyanobacterium (Trichodesmium), each with a slightly different structure to the molecule and varying toxicity.

Detta stödjer teorin om att själva giftet inte produceras av korallen utan av en mikroorganism som lever ihop med den aktuella korallen. Detta förklarar också varför det ibland inte uppträder förgiftningar med ens den mest kända arterna.

 

I del två visar han en bild på två olika arter från släktet neozoanthus och säger att de troligtvis inte bär på giftet

 

Citat

Two species of Neozoanthus, which resemble a Palythoa writ small. From Reimer et al. 2012

 

I fallet 2001 på Universeum var det just liknande små zooanthider som var ansvariga för att tre anställda hamnade på sjukhus och en anställd var kraftigt förgiftad under 12 timmar. Dessutom hamnade en person som inte ens vistades i själva rummet med akvariet utan på andra våningen på sjukhus. En annan person som bara hanterat stenen utanför hamnade där också.

 

Hur vet jag det? Tja - har man kört 40 mil kraftigt akutförgiftad av inandning. Inte kunnat se på 2 dagar på grund av att man kliat sig i ögat samt hamnat på sjukhus för att sår på händerna plötsligen börja växa så snabbt att man såg det timme för timme. Detta samtidigt som flera andra fått liknande symptom - så har man kanske lite fog för sina varningar. Jag är nämligen en delmängd av följande text "tre anställda hamnade på sjukhus"

 

För övrigt så har jag kört bil i 52 år och aldrig blivit skadad i en bilolycka - tvärtom så har jag plus tre andra klarat mig från skador efter en avåkning i mer än 130. Bilen flög över ett 2 meters dike och  vi hamnade 200 meter ut på en stubbåker. Och detta var under det glada 60 talet när bilbälte var klart omanligt -- så de där idiotreglerna med bilbälte och maxhastigheter borde tas bort omedelbart.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan också lägga till att för ett antal år sedan råkade @Connaissancenfrån Kalmar ut för ett förgiftningsfall som höll på at döda både honom, flickvännen och hunden. Ämnet spreds genom luften och förgiftningen liknade klart en förgiftning av palotoxin. Det märkliga var dock att han hade inte ens dessa koraller i sin ägo utan allt kom efter ett utbrott av vad vi då tolkade som cyanobacterier men som också kan ha varit ett utbrott av dinoflagellater från släktet Ostreopsis. Detta är ett av de få fall om giftiga dinoflagellater/cyanobakterier i akvariemiljö jag hört om - men från naturen är deras giftighet känd

 

Idag - med den moderna teknik vi använder för att pressa ner näringsvärdena är dinoflagellater och cyanobakterier ganska vanligt och vi kanske får tänka ett steg längre om vi både har tänkbara värdar och möjliga giftproducenter i samma kar.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glenn i Skillingaryd borstade av knappar från levande sten med en rotborste. Han var 3 dagar på sjukhus och frugan som inte ens var i samma rum 2 om jag kommer ihåg rätt.

Palytoxin är inte en alkohol utan en mycket stor organisk molekyl.

Ändrat av stigigemla
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, stigigemla sa:

Glenn i Skillingaryd borstade av knappar från levande sten med en rotborste. Han var 3 dagar på sjukhus och frugan som inte ens var i samma rum 2 om jag kommer ihåg rätt.

Palytoxin är inte en alkohol utan en mycket stor organisk molekyl.

Sen var det någon som höll på bli mer enögd än han redan var - eller hur @stigigemla😅

 

Vad gäller Glenn så tror jag att han hällde kokhett vatten över stenen efter han skrubbat den - vilket nog inte gjorde saken bättre

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla sa:

Palytoxin är inte en alkohol utan en mycket stor organisk molekyl.

Ja det verkar ju stämma bättre, var jag läste det kommer jag som sagt inte ihåg, kanske någon som missuppfattat OH grupperna i molekylen, men den verkar ju precis som alkoholer vara löslig i både vatten och fett.

 

Läste att den bryts ner ganska snabbt i sura och basiska lösningar men att kokning inte alls bryter sönder molekylen. Stämmer det?

Då borde det vara bättre att lägga en sten med eventuella giftiga koraller i citronsyra eller liknande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...