Gå till innehåll

Belysning till ett Reefers XXL 750


nike83

Rekommenderade inlägg

Yepp, som rubriken lyder så tänkte jag köpa mig ett Reefers 750. 

Det som håller mig lite tillbaka är att jag inte kan bestämma mig gällande belysningen.

Huvudkaret är ca 650 liter (600 enligt hemsidan, men vet inte hur de räknar) och jag vill hålla mig till ca 1 W/liter i effekt.

 

Jag (frun framförallt) är tyvärr lite petig gällande utseende, så ingen Philips coralcare kommer jag att köpa. Ja, gen 2 är bättre än gen 1, men fortfarande inte snygg (enligt mig). rampen bör vara vit.

 

Hade gärna kört en PS hybrid igen (nöjd med 3 års hybridramp). men det tar lite emot att köra med hybrid då, rören måste bytas och jag har hört att LED-plattorna tappar effekt med tiden. dock har PS -20% från sin hemsida just nu.. det som är ett minus för PS är också att de inte har dimmbara T5or. dock har jag ingen erfarenhet av dimmbara T5-or, så vet inte i hur utsträckning man använder "dimmningen".

 

liten sammanställning med totalkostnader för 5 års drift. 

 

mottager gärna lite synpunkter och kanske förslag på andra ramper.

 

image.png.d1293124b2bdd8590b7fb474afe07545.png

  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, salt nisse sa:

Har ett sån kar och jag kör en giesemann stellar ramp med 3st red sea reef led 90w funderar på en red sea 90w till...

 

Mvh Fredrik 

 

den kan så klart vara ett alternativ, fast då tänker jag med 4st Hydra 32 HD. 

är du nöjd med den annars? du måste ha en extern timer till den va? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/7/2020 at 3:32 PM, nike83 said:

Jag (frun framförallt) är tyvärr lite petig gällande utseende,

Varför är hon gift med dig då? :D

 

On 6/7/2020 at 3:32 PM, nike83 said:

det som är ett minus för PS är också att de inte har dimmbara T5or. dock har jag ingen erfarenhet av dimmbara T5-or, så vet inte i hur utsträckning man använder "dimmningen".

När det är bara T5 är det jättebra med dimmning och man använder det hela tiden. I kombination med dimmbara LED är det ingen dealbreaker. T5 är av/på och LED:arna står för sol-upp/nedgång.

 

Men kör senaste XR30, du vet att du vill det egentligen.

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, ormet sa:

Varför är hon gift med dig då? :D

 

När det är bara T5 är det jättebra med dimmning och man använder det hela tiden. I kombination med dimmbara LED är det ingen dealbreaker. T5 är av/på och LED:arna står för sol-upp/nedgång.

 

Men kör senaste XR30, du vet att du vill det egentligen.

 

hehe de är för att jag har stor                                               plånbok...    --- nä de har jag inte heller :D  

 

 

 

jo, jag har ju kört hybrid tidigare och varit nöjd.

 

XR30 är väldigt lockande, men det är några saker som är mindre bra.

  • svarta armaturer
  • risk att jag måste köpa en ytterligare om ljuset inte räcker
  • priset
  • fläkten kommer pajja (de har utvecklat en egen fläkt)

 

Om jag jämför med nedanstående så kan jag köpa många fina koraller och fisk för differensen. 

 

just nu så lutar det faktiskt åt hybriden från PS. Det finns 2st att välja på. Det som skiljer dem är LED-klustren och lite effekt.

Jag vill inte ha för blått ljus, men det bör så klart finans med. 

rör till T5or blir nog från ATI och då blir det preliminärt 2st Blue+ samt 2st Coral+

 

Någon som är duktig på led? :) 

 

Alterantiv 1: Pandora Hyperion S 4x145W (led) + 4x80W T5.

Led-plattorna saknar varmvit, men har fler färger (9st kanaler/färger).

https://pacific-sun.eu/shop/lighting/hybrid-led-t5-lamps/pandora-hyperion-s/

 

  • UV (400 and 420nm) – Made for Pacific Sun
  • Royal Blue 450nm – Cree
  • Royal Blue 465nm – Cree
  • Blue – Cree
  • Cyan – Made for Pacific Sun
  • Green – Cree
  • Amber – Made for Pacific Sun
  • Deep Red – Made for Pacific Sun

 

Alternativ 2: Pandora Hyperion R2+ 4x135W (led) +4x80W T5

Jag tolkar det som att denna har lite mer "neutrala" leddar. (8st kanaler/färger).

https://pacific-sun.eu/shop/lighting/hybrid-led-t5-lamps/pandora-hyperion-r2/

 

  • UV (400 and 420nm) – Made for Pacific Sun
  • Royal Blue 450nm – Cree
  • Royal Blue 465nm – Cree
  • Blue – Cree
  • Green – Cree
  • Red
  • Orange
  • Warm White – Cree

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror prisen bliver den samme om du går med den ene eller den annan, til PS skal du lägge til priset på at byte rör hver 6 månad, til en XR30 skal du lägge til 3 stk RADION XR30 G5 DIFFUSER UPGRADE til en beskeden som af 99 dolloras. 

 

Alt i alt er pengene ikke problemet her, altås om det er 2k hit eller did i slutenden... 

 

Eneste fordelen jag ser vid RX30 er at du kan opgradera när du skal ha en riktig burk, altså +2200 liter :) men med dom problemerne jag har haft med min Gen 3 ville jag aldrig spendera så mycke penge på at dem efter 4 generationer äntligen har fattet at fläckten låter og er piss. (min erfaring). 

 

Nu du IGEN discher mit råd om en lampe uten fläckt (Philips Coralcare gen 2, eller GHL)  :) så er det vel positivt du er nede på 2 lamper at vælge mellem. 

 

Om jeg bare kigger på deres LED og den erfaring jeg har med DYI; 

Samme UV, samme blå LED, og de har begge grøn LED, hvilket i min bog er totalt latterligt... Samme for "Amber"/Orange, why??? 

 

S - Har en Cyan LED som giver en fed "crispy" nyance om man kan lide det. 

S - Amber, som i min bog orange med lidt rød i. 

S - Deep Red, som sikkert er godt til planter og alger. 

R2 - Warm White, eller piss-gult

 

Min personlige reflektion er at S modellen har flere strenge at spille på, der findes mere udrymme for at leke och få precist den discobelysning man vil have med 64k forskellige farver og måske mest til sövatten. TIl Reef ville jeg vælge S2 alene fordi den har piss-gul LED, sammenligner jeg hvordan mine koraller vokser under min Sicche og mine Philips så vokser de bedst under mine Philips, jag tilskriver dette at jag har piss-gul belysning 2 timer midt på dagen hvor min teori er at det er bra for zoantallerne i korallerne. 

 

 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-06-07 at 15:32, nike83 sa:

Yepp, som rubriken lyder så tänkte jag köpa mig ett Reefers 750. 

Det som håller mig lite tillbaka är att jag inte kan bestämma mig gällande belysningen.

Huvudkaret är ca 650 liter (600 enligt hemsidan, men vet inte hur de räknar) och jag vill hålla mig till ca 1 W/liter i effekt.

 

Jag (frun framförallt) är tyvärr lite petig gällande utseende, så ingen Philips coralcare kommer jag att köpa. Ja, gen 2 är bättre än gen 1, men fortfarande inte snygg (enligt mig). rampen bör vara vit.

 

Hade gärna kört en PS hybrid igen (nöjd med 3 års hybridramp). men det tar lite emot att köra med hybrid då, rören måste bytas och jag har hört att LED-plattorna tappar effekt med tiden. dock har PS -20% från sin hemsida just nu.. det som är ett minus för PS är också att de inte har dimmbara T5or. dock har jag ingen erfarenhet av dimmbara T5-or, så vet inte i hur utsträckning man använder "dimmningen".

 

liten sammanställning med totalkostnader för 5 års drift. 

 

mottager gärna lite synpunkter och kanske förslag på andra ramper.

 

image.png.d1293124b2bdd8590b7fb474afe07545.png

  

 

Spännande!, några tankar o hur jag hade tänkt:

 

1) Själva lampans utseende kommer man ganska snabbt sluta bry sig om, så låt det inte väga för mkt över funktion. Fruar begriper inte detta;-)

2) Hybrid skulle jag alla dagar i veckan INTE köpa. I min värld är T5 ute for ever. Visst finns det fortfarande en liten nackdel med LED, krävs så många moduler för att få bra täckning, läs dyrt, men i övrigt så mkt bättre. T5 dödar allt liv i ljuset dessutom.  

3) Jag hade inte köpt ecotechs för dom är onödigt dyra, med i stort sett samma innehåll som den mkt billigare OCH snyggare (tycker jag) Hydran. Jag tror inte du behöver 2 mer HYDRA än Ecotechs, det är inte hela värden om det inte blir maxPAR längst ut. Borde räcka med 3-4 st Hydra?

4) Pacific sun, är för m ig ett lågkvalitativt märke. Säkert bättre nu men företaget känns lite efter i tekniska lösningar. Rampen är dessutom tung o klumpig

5) ATI stratan eller vad den nu heter, hel oprövat kort, skull ej våga

6) Philips,. lite dött ljus pgr av diffusorn?

7) GHL, snygga lampor men rätt svaga, låga PAR

8, Maxspect har en ny, men såg lite klen ut i PAR??

 

 

Jag hade valt Hydra 64 eller 52, 3-4 st (går ju köpa till en senare om man ser att det blir för klent, men det tror jag inte det blir.) 

 

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, Mr_cheezy sa:

Mitt val alla dagar i veckan hade varit ATI hybrid.

 

utveckla gärna lite!

 

jag har tyvärr sett några ramper från ATI som såg ut som att någon stått ute på gården och gjort vissa delar. till detta så hade han problem med balasterna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"det går fort i hockey" - som man brukar säga. och i mina svävningar i denna hobby också :)

 

nu lutar det åt att jag kör 3st G5 PRO, faktiskt. Rannsakade mig själv lite efter Jonas inlägg. 

 

1. frugan godkände med lite "knorr" svarta armaturer. 

2. om jag räknar in "restvärde" efter 5 år, så känns det mindre dåligt att köpa belysning för lite över 30.000kr i jämförelse med att köpa PS-armaturen för strax under 20.000kr :) 

3. såg denna film min slutsats är att G5an ger mycket bredare men framförallt jämnare ljus än Hydran. Dock är hydran svagare och jag hade behövt minst 4st.  

 

 

4. hittade också en som hade gjort video och jämfört de olika G5orna, Pro VS Blue. det lutar väldigt mycket mot PRO. ett mellanting hade jag kanske föredragit! :)

https://www.nano-reef.com/forums/topic/412177-radion-g5-pro-vs-blue-everything-you-need-to-know/

 

vlcsnap-2020-04-09-12h46m27s137.png.737b

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE sa:

Personligen skulle jag väntat lite med att köpa G5, det verkar som att det finns gott om barnsjukdomar och att de använder kunderna som glorifierade beta-testare.

 

spännande input! har du något material att dela med dig av? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst om alla problem med G5 så undrar man ju vad det är köpare betalar för. Och detta är bara de problem som upptäckts tidigt. Risken är ju att det finns designfel i styrelektroniken som visar sig först efter en tids användning=noll garanti

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som att de har haft problem med att fläktarna har låtit och en hel del problem med mjukvaran. 

verkar som de som fått nyare armaturer inte haft dessa problem. 

 

en del skriver att de är supernöjda med sina armaturer.

 

Orphek tycker jag tyvärr inte så estetiskt tilltalande. antennen som hänger ut gör att armaturen ser ut att vara från början av 2000-talet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som att de har haft problem med att fläktarna har låtit och en hel del problem med mjukvaran. 

verkar som de som fått nyare armaturer inte haft dessa problem. 

 

en del skriver att de är supernöjda med sina armaturer.

 

Orphek tycker jag tyvärr inte så estetiskt tilltalande. antennen som hänger ut gör att armaturen ser ut att vara från början av 2000-talet.

Samt att en del skeppades ut med spräckta höljen pga att skruvarna dragits åt för hårt/undermåligt material.

Jag hade personligen inte velat betala de pengarna för produkter vars tillverkare uppenbarligen tycker att kvalitetskontroll inte är någonting som de behöver lägga resurser på. Man undrar vad för annat de har missat.

 

Enklaste lösning gällande det estetiska borde vara att få någon duktig hantverkare att bygga ett hölje i någon slags pulverlackerad metall, på så vis behöver du inte bry dig om utseendet på själva armaturen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, MichaelE sa:


Samt att en del skeppades ut med spräckta höljen pga att skruvarna dragits åt för hårt/undermåligt material.
Jag hade personligen inte velat betala de pengarna för produkter vars tillverkare uppenbarligen tycker att kvalitetskontroll inte är någonting som de behöver lägga resurser på. Man undrar vad för annat de har missat.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

absolut, men det verkar som att Ecotech hanterar dessa garantiärenden bra. 

 

men visst, det känns kanske inte helt 100 att köpa en produkt som man vet de har haft problem med. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tar jag inte någons försvar på något vis men normalt så brukar det vara en högre tendens att om man är missnöjd med något i en produkt så skriver man om det mer än om man är en nöjd kund. Vi har ingen aning om hur hög andel reklamationer ecotech har kontra G4:orna och G3:orna baserat på det som skrivs på ett allmänt forum. Det är dock beklagligt att när man lägger ut så mycket pengar att det sedan visar sig att produkten är bristfällig, det kan göra även den med det största tålamodet less.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...