Gå till innehåll

Refugium


Rekommenderade inlägg

Hej! 

Jag har bestämt mig att skapa refugium. Karet är 250l RSR, några veckor gammal bara, har höga nitrat värde. Tänkte att refugium ska finnas i näst sista facket, efter skummaren. Ljuset nattetid med Ikeas led växa till och börja med. 

Nu kommer min fråga 🙂. Vad är det mer man ska tänka? Nåt man behöver tillsätta? Undvika? Tacksm för alla goda råd! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du mäter högt nitrqtvärde i ett kar som är några veckor är det säkert ett felresultat beroende på att nitrit i vattnet får nitrattestet att slå i botten.

Undvik att nitrattesta de första 2 månaderna då testresultatet bara har minmalt med det verkliga värdet att göra innan nitriten har gått ned.

Roligt att du är aktiv med ditt akvarium men det första stora tipset för nybörjare är som alltid:

Ta det lugnt och vänta på att biologin skall justera in sig.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen erfarenhet själv, men vad jag youtubat mej fram till är att man ska vara försiktig med var man får algerna från, olika sjukdomar och skadedjur kan följa med. Om ingen lokal firma lyckas övertala mig att algerna är helt rena kommer jag beatälla från algaebarn.com  som skickar över världen. Så tänker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja seriöst vet du nog bättre, men karantän av fisk, dopp av koraller, kanske karantän där med. Och jag kommer inte ha levande sten. Om jag försökt alla de sakerna, då är det värt att minimera riskerna med alger också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Folka78 sa:

Jag har ingen erfarenhet själv, men vad jag youtubat mej fram till är att man ska vara försiktig med var man får algerna från, olika sjukdomar och skadedjur kan följa med. Om ingen lokal firma lyckas övertala mig att algerna är helt rena kommer jag beatälla från algaebarn.com  som skickar över världen. Så tänker jag...

 

2 timmar sedan, Folka78 sa:

ja seriöst vet du nog bättre, men karantän av fisk, dopp av koraller, kanske karantän där med. Och jag kommer inte ha levande sten. Om jag försökt alla de sakerna, då är det värt att minimera riskerna med alger också.

Jag skulle nog vilja säga att det verkar som om du läst och sett för mycket av de vansinnigheterna de sysslar med over-there. de dödar fisk en masse med hjälp av en massa profylaktisk behandling med starka läkemedel och kemikalier. Slår ut all naturlig immunitet och förmåga att skapa sådan. Det leder till en nysning - så är hela karet kört. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har svårt att se några större risker med några nävar alger.... Men det är klart, säljer man alger vill man säkert hävda att man erbjuder det allra bästa och kanske även överdriva farorna med andra lösningar, som att ändra akvarister delar med sig av alger sinsemellan...

Det finns saker som är mindre bra som ibland kan följa med allt levande man tillför karet men det hör ändå till undantagen, däremot är det tämligen stensäkert att det följer bra saker med :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...