Gå till innehåll

Kaptenens RSR 425 Xl V3


kaptenen

Rekommenderade inlägg

9 minuter sedan, Gierth restart skrev:

Kul att det verkar funka för dig med ATI Essentials. Får följa dina framgångar så kanske jag väljer den vägen så småningom. Hos mig har bygget stått still lite pga svårt att få tag på Flex PVC. 

Ja förutom plötsligt stigande magnesium som jag endast kan koppla till ATI så verkar den ha levererat det den har lovat. Höga värden på kalium har jag ju haft ända sedan i somras så kan lika gärna vara ett marginellt mätfel. Kände ändock att de båda tycks vara lite för höga så nu gör jag några vattenbyten under kommande veckor för att se om det blir mer stabiliserat. Hade glömt hur kul det är att få en kallsup saltvatten :D

 

Hojta till när du kommit igång ordentligt så finns det en del fraggar som kanske är av intresse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, kaptenen skrev:

Ja förutom plötsligt stigande magnesium som jag endast kan koppla till ATI så verkar den ha levererat det den har lovat. Höga värden på kalium har jag ju haft ända sedan i somras så kan lika gärna vara ett marginellt mätfel. Kände ändock att de båda tycks vara lite för höga så nu gör jag några vattenbyten under kommande veckor för att se om det blir mer stabiliserat. Hade glömt hur kul det är att få en kallsup saltvatten :D

 

Hojta till när du kommit igång ordentligt så finns det en del fraggar som kanske är av intresse!

Ja, salta kallsupar har man fått några, men kom ihåg att det är bra mot halsont om du gurglar lite ...😂, kanske även Corona, vem vet. 
 

Tack för erbjudandet om fraggar - längtar till den dagen jag kan börja ”plantera”. Är nu så långt att jag har nitratnivåer och bakterie-immiga rutor. Trodde inte jag skulle va så glad åt sånt 👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, kaptenen skrev:

Ja förutom plötsligt stigande magnesium som jag endast kan koppla till ATI så verkar den ha levererat det den har lovat. Höga värden på kalium har jag ju haft ända sedan i somras så kan lika gärna vara ett marginellt mätfel. Kände ändock att de båda tycks vara lite för höga så nu gör jag några vattenbyten under kommande veckor för att se om det blir mer stabiliserat. Hade glömt hur kul det är att få en kallsup saltvatten :D

 

Hojta till när du kommit igång ordentligt så finns det en del fraggar som kanske är av intresse!

Haha, då jag jobbar med vattenburna sjukdomar och har sett vidriga infektioner av akvarievatten så vet jag inte hur många gånger jag har rekomenderat  folk att inte stoppa häverten i munnen. Ändå lyckas jag själv slarva...

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Hampus85 skrev:

Haha, då jag jobbar med vattenburna sjukdomar och har sett vidriga infektioner av akvarievatten så vet jag inte hur många gånger jag har rekomenderat  folk att inte stoppa häverten i munnen. Ändå lyckas jag själv slarva...

Nånstans vill man ju ha en tro på sitt egna akvarievatten ;)

 

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet tuffar på. Läget har stabiliserat sig sedan ett tag med KH och ska skicka in ny ICP inom kort för att se om mina vattenbyten hittills har fått ned Mg och K till mer rimliga nivåer. Ser god tillväxt på det mesta förutom några mindre acros som jag har flyttat ned för ett par veckor sedan för att se om de gör sig bättre i lite lägre ljusintensitet. En av dem har fått mer färg sedan dess så det känns lovande.

 

Senaste på fiskfronten är 2 st Chromis och tyvärr så gick min Bangaii bort. Inte konstigt dock då den var ca 4 år. 

 

Senaste vattenvärden:

 

Salthalt: 1.026

Temp: 24, 6c

 

PH: 8,15

KH: 8,3

NO3: 1

PO4: 0,03 (I think)

 

 

 

fragg8 (2).jpg

fisk (2).jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Låter ju som du fått det att funka med ATI Essentials 👍och dina koraller ser ut att stormtrivas. Själv kämpar jag på med inkörningen av T5:orna (se min tråd).  Inga jätteproblem ännu utom de traditionella brunalgerna. Har börjat dosera Tropic Marines All-for-Reef. Låter för bra för att vara sant med bara en lösning som fixar allt 🤔, men efter Googling på diverse forum förefaller det funka för folk. Vi kan ju jämföra m din ATI när jag kommit längre. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-05-21 at 09:35, Gierth restart skrev:

Låter ju som du fått det att funka med ATI Essentials 👍och dina koraller ser ut att stormtrivas. Själv kämpar jag på med inkörningen av T5:orna (se min tråd).  Inga jätteproblem ännu utom de traditionella brunalgerna. Har börjat dosera Tropic Marines All-for-Reef. Låter för bra för att vara sant med bara en lösning som fixar allt 🤔, men efter Googling på diverse forum förefaller det funka för folk. Vi kan ju jämföra m din ATI när jag kommit längre. 

Jo det verkar som det. Var en liten bräcklig start men nu verkar systemet och framförallt jag ha vant mig vid det. Hoppas fulalgsfasen går över fort hos dig då det är en sån tråkig välkomstpresent till hobbyn direkt när man startar upp igen ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Man tycker inte det händer något dag för dag men när man ställer två kort från 7 veckor emellan så har det ju definitivt hänt något. Acropororna växer i karet. Varit lite sämre färger senaste tiden men det är nog för att jag matat lite för friskt. Ska skära ned på det nu så att det kommer i balans igen. 

 

I övrigt har jag planerna kvar på att göra om belysningen lite. Vill försöka få till mer cirkulation i fraggdelen så hojta gärna till med tips på väääldigt små streamers :D 

 

 

korall3 (2).jpg

korall14 (2).jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut tillväxt! Däremot verkar ju milkan ha krympt? Eller så är det resultatet av lite aggressiv krigföring från den allsmäktige akvarieägaren? 

 

Beroende på vilket typ av flöde du vill ha så finns ju sådana där små pumpar som används till ato, det är ju ett smalt men ganska bra flöde för fotavtrycket, vet dock inte vad som händer efter några veckor i saltvatten + belysning 😊

Köpte själv en Nero 3 till mitt fraggkar. Din fraggdel är visserligen mindre men pumpen går ju att ställa ner till kanske lågt flöde. En lillebror till din familj dessutom? 

Den kostar väl å andra sidan kanske några kronor mer än man vill lägga ut för det syftet. 

Screenshot_20210609-232810_Chrome.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Absolut tillväxt! Däremot verkar ju milkan ha krympt? Eller så är det resultatet av lite aggressiv krigföring från den allsmäktige akvarieägaren? 

 

Beroende på vilket typ av flöde du vill ha så finns ju sådana där små pumpar som används till ato, det är ju ett smalt men ganska bra flöde för fotavtrycket, vet dock inte vad som händer efter några veckor i saltvatten + belysning 😊

Köpte själv en Nero 3 till mitt fraggkar. Din fraggdel är visserligen mindre men pumpen går ju att ställa ner till kanske lågt flöde. En lillebror till din familj dessutom? 

Den kostar väl å andra sidan kanske några kronor mer än man vill lägga ut för det syftet. 

 

 

Det är total krigföring ifrån den värsta arten av dem alla - homo sapiens, som fick för sig att den okända lila acroporan var roligare att ge svängrum för, än att milkan skulle ja du vet göra det milkor gör. 

 

Jag har varit inne på något liknande som du är inne på. Hade egentligen bara räckt med en kinapump som man får med i 54 l starter pack på sötvattenssidan för att få en viss turbulens, eller snarare främst mer rörelse då högen med detritus under fraggrastret inte är nådig. Har någon pump liggande i förrådet men fick inte igång den när jag provade sist. Nero 3 hade varit riktigt lyxigt men lägger nog hellre ner dem pengarna på en jättemussla i displayen (vart den nu ska få plats) :D

 

Får nog bli ett besök till någon sötvattensbutik för att lösa den här historien..

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag har fortfarande inte fått död på min milka. Detta efter en och en halv månad under ett epoxy täcke och otaliga duschar med kokande vatten. 

 

Svär på gud, när homo sapiens förgiftat jordklotet och bombat sönder varandra kommer milkan ta över både hav och land. 

Frågan är - när hittar Curiosity den på Mars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det rullar på (peppar peppar) i det stora hela. Någon acro som fortfarande inte riktigt vill och verkar kasta in handduken nu när jag sänkt belysningen för de andra korallers skull som vart brända. Det är inte lätt att göra alla nöjda..

 

Däremot så flyttade jag ner en liten Millipora fragg jag haft i 2 år nu utan att ha växt nämnvärt till mer skymda delar av karet och då kom färger tillbaka och tycker att jag också ser tillväxt den månaden eller två den suttit på nya platsen. 

 

När jag kompletterar med T5 är tanken att gå ner till kanske bara 50- 60% i peak för LED för att minska risken för dessa hotspots som en del Acros inte verkar tåla eller uppskatta så mycket. Jag är väldigt nöjd med 32 HD men det är några platser i karet som nästan blir dead zones för koraller om jag har över 70 % i intensitet. Förstår inte riktigt hur vissa kan köra dessa belysningar på t.o.m. över 100 % på vissa kanaler.

 

 

Från det ena till det andra så flyttade det in en ny kompis idag som förhoppningsvis ska hjälpa till att få bort glasrosor ur displayen :) 

 

Är bara några fåtal nu men vi vet ju alla vad för risk som finns med glasrosor. I bild ser ni där acropower doseras i första facket i sumpen och vad som växer inunder det...

 

Matade firren nu på kvällen och den tog fryst foder så det känns lugnande. Nu får den bo i fraggdelen i en vecka för att se om den går ihop bra med korallerna också innan det blir nästa steg att få den att funka med gruppen i displayen också.

 

fisk3.jpg.1e055503784102aaf6fdb6bdc0ec5ead.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där med belysningen alltså. Känns ibland som att trycka på en luftbubbla under en plastdekal. Bubblan dyker ju bara upp någon annanstans istället. 

 

Har faktiskt idag prövat byta plats på en av mina milleporor av samma teori som din, dvs att belysningen kanske är för stark. Den har verkligen tappat all sin zing. Låter ju lovande med dina observationer i åtanke 👍👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Ja det där med belysningen alltså. Känns ibland som att trycka på en luftbubbla under en plastdekal. Bubblan dyker ju bara upp någon annanstans istället. 

 

Har faktiskt idag prövat byta plats på en av mina milleporor av samma teori som din, dvs att belysningen kanske är för stark. Den har verkligen tappat all sin zing. Låter ju lovande med dina observationer i åtanke 👍👍

 

Jaa det känns emot det man lärt sig med att acroporor ska vara högst upp och ha galet med ljus. Men det är väl som vanligt ingen regel utan undantag. Nu återhämtar den sig i en hörna som hade vid PAR-mätningen 190. Det borde vara 20 % lägre nu då jag sänkt i snitt med 20 % i styrka sen den mätningen. Nya fraggar har jag satt väldigt lågt (bl.a. en pacman men de gillar ju lite mörkare så den får vara kvar där den är). Den kolonin jag köpte från dig sist (lila med gröna inslag) fick den riktiga dödsplatsen men peppar peppar verkar den klara sig och det har vuxit ut nya toppar på den. Den skyddar också en liten favia som växer tillbaka precis under den :)

 

Validan verkar komma tillbaka nu också lite, den vävnad som finns kvar har fått fin lila färg igen. Hoppas hoppas. Om den inte kommer tillbaka har jag iaf två småfraggar som kan återplanteras.

 

Apropå vattenvärden fick jag senaste ICP:n i helgen och det verkar vara lite "varannan gång" jag har högt K och Mg värde nu när jag skickar in. Har inte gjort några förändringar mer än att jag sålt lite fraggar men justerar alltid doseringen av ballingen om det behövs 1 gång i veckan. Tar alltid provet runt 18 tiden och ifrån refugiumet. Eftersom allt förutom en korall visar på att må bra tänker jag inte göra något förhastat..

 

 

 

425 XL - 06_20_2021 (B-oQXRq5).pdf

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag misstänker att de som kan trycka på så pass med sina hydror har dem längre upp för att öka spridningen på ljuset. 
Orsaken till problemet skulle jag tro är att nästan all tillverkare envisas med att sätta linser på sina dioder av någon mystisk anledning. Resultatet blir då en laserstråle ner på korallen som grillar den. 
Om jag tänker tillbaka till tiden med 400w MH armaturer är jag övertygad om att man fick ner minst samma mängd ljus i karet och detta var inte ett problem.

 

Det finns några få tillverkare som inte använder linser i vissa fall tex LaniLed, GNC och giesemann. 
Kör själv en armatur utan linser och har inga problem med acros i +600 par. Det kanske går att plocka bort linserna och se vad som händer?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag misstänker att de som kan trycka på så pass med sina hydror har dem längre upp för att öka spridningen på ljuset. 
Orsaken till problemet skulle jag tro är att nästan all tillverkare envisas med att sätta linser på sina dioder av någon mystisk anledning. Resultatet blir då en laserstråle ner på korallen som grillar den. 
Om jag tänker tillbaka till tiden med 400w MH armaturer är jag övertygad om att man fick ner minst samma mängd ljus i karet och detta var inte ett problem.

 

Det finns några få tillverkare som inte använder linser i vissa fall tex LaniLed, GNC och giesemann. 
Kör själv en armatur utan linser och har inga problem med acros i +600 par. Det kanske går att plocka bort linserna och se vad som händer?

 

Intressant. Jag får kolla om det går att göra det på dem!

 

Planen är nu dock att komplettera belysningen med 2x39w T5 för att få lite bättre spridning på ljuset rent generellt. Har därför snickrat lite nu på början av semestern och fått till en kåpa som ska dölja hela historien lite och få bort den där "industrikänslan" som blir med för mycket stål. 

 

 

helbild3 (2).jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Just nu rullar det på ganska stabilt. Har dock återkommande problem med några mindre acroporor som jag bara kan koppla till att de till och från får direkt solljus på sig (kanske lokalt blir både för ljust och för varmt där solen når fram?). Inga större kolonier som har problem med det vilket jag är nöjd över och det kommer väl alltid vara någon som inte riktigt vill eller som tjurar när man har hela karet proppat med olika koraller.. 

 

Det har varit skönt under denna hetta att karet aldrig kommit över 28 grader. När det är som varmast håller jag dörren till sumpen öppen och låter en golvfläkt som står i rummet indirekt ge lite rörelse. So far so good. 

 

Värden från dagens mätning:

 

Temp: 27,1 c

Salinitet: 1.026

 

KH: 8

Ca: 400

Mg: 1410

PH: 8,15

NO3: 2,5

PO4: 0,1 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen man uppdaterade lite.. 

 

Under sommaren så har som sagt en del koraller stressat av ljus utifrån. Har även fått något ökat fosfat i karet under sommaren vilket också såklart kan skapa lite reaktioner, men jag tror inte att de hittills varit så stora då jag fångade ökningen rätt så snabbt.

Tror det går att härleda till att en av kirurgerna försvann spårlöst (gick bort tyvärr) för någon månad sedan och att flera äldre snäckor också kastat in handduken i samma veva. Sen kan det också vara så att stenen nu till slut börjar bli mer mättad. Jag har därför ökat refugiumets belysningstid till att nu vara tänt ca 10 h mot föregående 7. Har också för ett tag sedan lagt i lite rowaphos som lite hjälp på traven. Mäter vattnet oftast 1 gång i veckan och checkar av hur allting ligger till och det mesta ser helt ok ut i mina ögon. Fosfaten ska ha gått ned från 1 till 0,7 och håller jag mig stabilt under 1 ppm så är jag nöjd.

 

För tillfället ser väderleksrapporten ut såhär:

Temp: 25,2c

Salthalt: 1.026

KH: 8

Ca: 410

Mg: 1410

pH: 8,15

NO3: 2,5

PO4: 0,07 (triton icp, salifert visar 0,03 men ahh).

 

Annars så tycks det levande må bra i karet. Ser fortsatt tillväxt i mycket och en del acroporor färgar ut fint. Svårt att få allting nöjt i ett mixed reef men sålänge man är på och håller flakmontipororna i schack så har de andra åtminstone en chans :D

 

Har nog inte så mycket mer att rapportera då jag försöker efterleva mantrat nu att verkligen hålla nere antalet förändringar och bara köra rent underhåll och mer njuta och uppskatta det man har. Nu vill jag mest se mer tillväxt i en del acroporor och montera lite T5-armatur men annars är det inte mycket mer planerat. 

 

Lite bilder på det då

 

 

korall47 (2).jpg

korall46 (2).jpg

korall52 (2).jpg

korall56 (2).jpg

korall59 (2).jpg

korall61 (2).jpg

korall54 (2).jpg

korall42.jpg

helbild4 (2).jpg

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu var det ett tag sen det var någon uppdatering...

 

Sedan senaste inlägget har det skett främst förändringar med ljuset. Nu finns 2x39w T5 även hängandes över karet och hittills har korallerna uppskattat tillägget mycket bra. Drog ned hydrorna i snitt ca 10 - 15 % av styrkan i ljusschemat under dagen för att inte ge någon korall en chock. Det har gått över förväntan med det ökade och mer spridda ljuset T5 ger. Tidigare gånger jag höjt hydrorna har det inte uppskattats alls lika mycket..

 

Vi får se vad det lider med tiden men helt klart ett plus att ha lysrör igen då det var länge sen sist. 

 

Annars så har jag fått ner PO4 en liten bit och slutade ha i rowaphos efter några veckor. Nu håller det sig ganska stabilt på 0,03 - 0,05 och lägre än det vill jag inte ha då det ofta har lett till andra problem (dino, cyano) för mig tidigare i akvariekarriären.  Jag doserar NO3 en gång i veckan då det inte har lyckats hålla sig uppe av sig självt de senaste månaderna, vilket säkert är en effekt av utökade belysningstiden i refugiet som jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Mäter båda näringsvärdena normalt sett en gång i veckan tillsammans med Ca, KH, Mg och salinitet så att inga av de viktigaste elementen springer iväg och hittar på egna äventyr :)

 

På levandefronten har det inte hänt så mycket. De lättare SPS:erna planerar jag på sikt att byta ut på ett par ställen i karet då jag inte har ett tillräckligt stort fraggkar för dem allihop och deras tillväxtkraft. En A.enchinata har fått flytta in och jag håller på och funderar på någon ny fisk eller två men har inte kommit fram till något vettigt än. Vill gärna ha i en dvärgkjesare till men det kommer vara som att spela lite rysk roulette så vi får se.

 

Filmade lite ikväll efter jag skrapat bakrutan. Det vart inte det mest perfekta arbete då jag blev ständigt attackerad och mobbad av min clown, men det duger för att få tillbaka den kontrasten bara en svart bakgrund kan ge. Ska jag ha kvar clownen (snarare en mindre abborre nu) i mitt nästa kar så får det bli revkeramik bakgrund så jag slipper ta ner handen precis framför ingången till hennes näste...

 

 

 

 

 

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...