Gå till innehåll

Normalt beteende för sjögurka?


Christian J

Rekommenderade inlägg

För fem månader sedan köpte jag en sjögurka (Holothuria) med lite konstiga vanor: under alla dessa fem månader har den nästan uteslutande vandrat runt samma stenformation i högra halvan av karet. Vänster halva och alla öppna sandytor ignoreras konsekvent.

Ovanstående skulle kunna bero på att den hittar tillräckligt med mat där den befinner sig (den verkar äta normalt att döma av sandhögarna den producerar), men ungefär en gång i månaden klättrar den dessutom upp till vattenytan, ibland kombinerat med att den svävar viktlös över sandbotten samma dag, som om den försökte lämna området.

Är detta normala beteenden eller kanske tecken på vantrivsel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

För 3-4 månader sedan började jag dosera kolkälla (ättika), ända sedan dess har sjögurkan uppehållit sig inuti samma lilla grotta. Vad kan detta bero på, har kolkälledoseringen medfört att den hittar tillräckligt med bakterier i grottan? Kan tyvärr inte se den tillräckligt bra för att bedöma om den ändrat storlek.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja om det finns mat i överflöd så skulle man kanske behöva fler. Samtidigt är det ju inte idealiskt om den skulle dö bakom stenar där man inte märker det.

On 10/3/2020 at 8:24 AM, wrang said:

Min är en Holothuria lencospilota

Min med, fast enligt Wikipedia skall artnamnet stavas leucospilota: https://en.wikipedia.org/wiki/Holothuria_leucospilota (stavningen lencospilota verkar vanlig på butikssidor).

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...