Gå till innehåll

Korallmalen Plotosus lineatus förbjuden i handeln snart


mikoto

Rekommenderade inlägg

Det har kommit till min kännedom att nu i Augusti(15onde) så kommer korallmalen Plotosus lineatus att förbjudas då den klassas som en invasiv art inom EU. Den lades till på listan redan 2019 men sällskapsdjurshandeln fick ett års dispens för att kunna anpassa sig kring den nya regeln.

 

Källa: https://www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Artskydd/invasiva-frammande-arter-vagledning/Invasiva-frammande-arter-vagledning/?fbclid=IwAR37CDKG3OCLV3_MthsND712Or-Tv5u0p1g8mIGleaoISBKTCcxQ2lACzHo

 

Regeln om dispensåret fick jag kännedom om genom att fråga Zoorf.

 

Nyheten är inte sådär jättehotfull i mina ögon. Plotosus lineatus i sig är ju ingen vidare akvariefisk anser jag. Ser ju döcool ut som liten men blir hyffsat stor, tappar den mesta färgen när den blir stor och är ganska giftig om du blir stucken av den. Dock är det alltid synd när arter blir helt förbjudna, det är inget bra för oss och i det här fallet är det ju inte för att den är potentiellt invasiv i Sverige utan någon annanstans i EU. Som en enstaka händelse ganska harmlös men eventuellt besvärlig i längden. Listan är idag ganska kort och har mest besvärliga arter för sötvattenssidan än saltvattenssidan, men då klimatet verkar bli varmare och varmare i EU kommer nog antalet nya djur som klarar sig i våra vatten öka och våra egna nuvarande arter att bli försvagade.

 

Här finns listorna idag om man vill titta på de: https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Invasiva-frammande-arter/Rapportera/

 

PlotosusLineatusjmartincrossley.jpg.bc0027a7a65b960841fcfd51d422ed47.jpg

 

Bild knyckt från: https://fishesofaustralia.net.au/home/species/2766 , har inga egna foton av denna.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är större än du tror. När EU förklarar någon art för invasiv så gäller det att den skall vara invasiv någonstans inom EU. Kan väl säga att södra Grekland eller södra spanien finns inom EU. Kanarieöarna är ett särfall om det är EU eller inte. Alla våra arter i saltvattensakvarier klarar sig i dessa länder........

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, hotet är ju lite oroväckande. Där får vi se vad som sker med tiden.

 

Undrar varför just den här malen har valts ut dock? Det är den första saltvattensfisken på listan, den är väl inte jättepoppis i handeln heller vad jag vet. Eller har jag fel där? Utseendet är ju lockande och malar är superpoppis annars inom akvaristiken. Men jag har nog aldrig sett en någonstans.

En fisk som egentligen känns som att den borde vara nära den där listan är ju drakfisken Pterois Volitans som nu i flera år spridit sig i medelhavet. Dessutom går det ju studera katastrofen med den arten på Amerikas östsida. Borde ju vara en högoddsare för att förbjuda. Den är ju otroligt vanlig i handeln dock, kan det spela in till någon del?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...