Gå till innehåll

Agatas 250l


Rekommenderade inlägg

Hej!

Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fiskbutiken för ofta. Varje gång ville jag "bara titta" men nästan varje gång gick jag därifrån med en ny fisk. Det var jätte fint. Verkligen fint. Fiskarna åt gärna. De har inte bråkat med varandra. Koraller verkade må bra också. Bara alla nya Zoas försvann helt några dagar efter då stoppades i karet. Det måsta ha varit någon som hade ätit upp dem. Jag hann inte hitta den skyldige. Och då började det hända. Fiskarna började få vita prick en efter en, mer och mer. De mådde dåligt. På 3 dygn har jag förlorad nästan alla fiskar. Jag beställde koppar medicin och flyttade 4 sista (en kardinal, en svart Nemo, en orange Nemo och en baby Doris till karantän karet och började medicineras. Första dygnet där dog både den svarta och den orange Nemo. Kardinalen och Doris finns kvar och verkar må bra. Vita prick försvann och fiskarna finns kvar och mår bra i karantän karet. Huvud karet har fisk förbud närmaste 72 dagar. Koraller och städpatrullen verkar må bra. Dessutom finns det massor copepods som verkar föröka sig hur snabbt som helst utan hungriga fiskar i karet.

Under den tiden tänkte jag ordna refugium och få ner nitrat som nådde 50 ppm när fiskarna började bli sjuka. Jag har dålig samvete men man lär sig av sina misstag. Jag är säkert att det  inte var mitt sista misstag men jag har bestämt mig att tänka 2 gånger innan jag gör något hastigt med mitt akvarium.

Det var en kort sammanfattning om mitt kar. Bifogar några bilder på hur det ser ut idag.

MVH

Agata  

IMG_20200614_221456 (2).jpg

Ändrat av Szararzepa@gmail.com
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid väldigt tråkigt att förlora fiskar i sjukdom, en av de besvärligaste sakerna i hobby. Tyvärr är karantän i någon form mer eller mindre ett krav. Jag försöker begränsa antalet fisk i akvariet numera, efter ett visst antal så blir det ett vågspel där man riskerar alla fiskar man redan har för att introducera en ny. Det blir lätt lite plottrigt med om man har för mycket fisk, sedan kan det vara svårt att matcha fiskar med liknande humör och levnadssätt i början. 

 

Men ta det bara lugnt så kommer det gå vägen och du har fisk i akvariet igen snabbare än du tror 🙂 Det kan hända rätt mycket kul i akvariet när det är helt utan fisk, mycket liv som kommer igång då som hålls nere annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdateringar i väntan på fiskar. 

Jag startade refugium med cheato i sumpen. Fick också fin röda macroalger som bor i visningskaret.

Jag har kopplat UVC filter som fungerar dygnet runt. Jag har börjat dosera Coral Nutrition AB+. 

Allt verkar trivas förutom min Candy Cane som börjar bli ledsen. Den har stått på samma ställe länge och verkade trivas men senaste dagar ser den lite konstigt ut. Jag har ändrat cirkulationspumps riktning. Den kanske inte gillar det? Eller högre vatten temperatur (29-30)?

Jag hade lite lägre kH och har höjt det med kH Coraline. 

Så idag är det:

KH8. 4

Mg1320

Ca 430

PO4 0.1-0,03

NO3 25

NO2 0

SALT 35

IMG_20200702_213655.jpg

IMG_20200702_213728.jpg

IMG_20200702_213801.jpg

IMG_20200702_213557.jpg

Ändrat av Szararzepa@gmail.com
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket lägre var KH:et innan du höjde det? 

 

Temperaturen skulle jag försöka få ner till åtminstone 27 grader så att du har lite att jobba med om det kommer en till värmebölja. Vid 30 grader och uppåt i vattnet brukar koraller börja ta stryk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Hej!

Då är det första värmebölja över. Slutsatser: investera i AC i vardagsrummet innan nästa säsongen. Jag kunde inte få ner vattentemperatur under 30-31 grader under ca 2v.

1. Montipora samt några andra koraller som verkade trivas hittills dog :(. Andra har tappat färg

2. Euphyllia och mjukisar verkar trivas. Samma med Cheato i refugium

3. Bubble alger fortsätter att växa i låg tempo på ett ställe och jag har inte kommit på hur ska jag få bort dem 

4. Två Clowner introducerades efter karantän (Vitaprick)

5. Jag märkte att på vattenytan på sidorna bildas "damm" (syns på sista bilden), är det nåt man ska göra åt? Det kanske har funnits alltid men jag hade inte märkt. 

6. Vatenvärde är ganska stabila hela tiden, dock inte optimala. NO3 ligger hela tiden på 25-50. Höga Mg (1320) och Ca (495) fast jag tillsätter inte och byter inte vatten. KH ligger rund 7.5 och det är det ända jag doserar varje dag. 

NO2=0

NO3=25-50

PO4=0.1-0.03

Ca=495

MG=1320

KH=7.5

Salt=33.5

Jag gör inga vattenbyte (förutom en gång 5% i juni). Karet är ca 4 månader gammal. 

 

Tacksam för all input!

MVH

Agata

 

IMG_20200824_181649.jpg

IMG_20200824_181813.jpg

IMG_20200824_181825.jpg

IMG_20200824_181517.jpg

IMG_20200824_181441.jpg

IMG_20200824_181844.jpg

IMG_20200824_181754.jpg

IMG_20200824_181603.jpg

IMG_20200824_181327.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...