Gå till innehåll

Hanna Nitrat (NO3) checker på G!


nike83

Rekommenderade inlägg

Det verkar som att Hanna släpper en checker för Nitrat inom kort. 

 

https://reefbuilders.com/2020/06/19/hanna-nitrate-checker-coming-soon-for-the-low-range/

 

Återstår att se hur den prestera i jämförelse med "vanliga" test. 

Ett klart alternativ för oss som har svårt med färgavläsning samt inte budgeten att köpa kommande "monitorer" av flera vattenparametrar.

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
11 minuter sedan, Lasse sa:

Jag tror detta när jag ser det 🤣

 

Det finns en anledning till att det dröjt med en billig nitratmätare för saltvatten

 

MVH Lasse

Vadå är du skeptisk Lasse ? ;)
Nej men den är klar och skall släppas inom kort. Men sen vet man ju inte såklart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-09 at 06:28, runstenen sa:

Jag läser här att den bara kan mäta mellan 0 till 5 i NO3 :(

Hoppas det inte stämmer, då skulle det vara ganska värdelöst ...

8A8EF1AC-9A72-4E16-A709-D6FF2EFBA1D1.jpeg

 

Ta detta med en rejäl nypa salt.... Det var någon på reef2reef som kontaktade Hanna Instruments och frågade om detta och svaret var att de inte fastställt vilken range den skulle ha.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, runstenen sa:

Vadå är du skeptisk Lasse ? ;)
Nej men den är klar och skall släppas inom kort. Men sen vet man ju inte såklart.

Ja - jag är väldigt skeptiskt men det beror på att jag är väl insatt i den teknik som används för att mäta nitrat i saltvatten vad gäller färgbaserade metoder. Jag förutsätter att de använder denna teknik eftersom de kallar den Checker. Det finns andra metoder - som exempelvis GHL kommer att använda som kanske kommer att fungera. Men colourmatiska metoder i saltvatten som man kan lita på till 100 % - nej de existerar inte enligt mig. 

 

Jag har försökt dammsuga nätet på specifikationer och eventuella metodbeskrivningar eller manualer. Kort sagt - ganska tomt med information men - som vanligt med amerikanska produkter - en jäkla hause om game changer och så vidare. Lyckades tack vare MrUtzeks utmärkta hemsida få lite mer information.

 

Där framgår att man använder reducering med zink som metod. Det betyder att man har en zink förening som omvandlar nitrat till nitrit och sedan analyseras delen nitrit efter en viss tidsperiod och mätaren räknar om den till. denna metod är inte godkänd för labanalyser vad jag vet - där sker reduktionen fortfarande med kadmium. dessutom är båda dessa metoder dels känsliga för kloridkoncentrationen och ursprunglig nitritkoncentration. För att få den att visa rätt så måste mätningen ske i en viss kloridkoncentration (anpassningen måste göras till en förutbestämd halt) - detta innebär att avviker man från den halten i sitt eget akvarium så kommer den att visa fel.

 

Förutom detta så får det inte finnas någon nitrit i vattnet när provet tas. speciellt i låga värden under 5 ppm är detta viktigt. Om det finns 0.02 ppm nitrit i vattnet så påverkar det nitrat avläsningen på vanliga colourmetriska metoder med mellan 1 och 2 ppm. Är den 0,05 ppm så ger det en nitratnivå på mellan 2,5 till 5 - oberoende på om den verkliga är 0. Det blir intressant om de kommer att nämna nitritkänsligheten över huvud taget - andra märken gör det inte med samma metod.

 

Ja jag är skeptisk tills motsatsen bevisad

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur Hanna har löst testproceduren men jag ser det som lösbart. Man kan t.ex när det gäller nitrit ta ett första mätvärde efter 30 sekunder och på så sett få ett färgutslag för nitrit. Ett senare mätvärde 3 minuter efteråt t. ex skulle ge en färgförändring beroende på reducerad nitrat + nitriten.

Lite matte sedan i mikroprocessorn skulle kunna räkna fram ett värde. Ett för högt nitritvärde som omöjliggör mätningen skulle kunna blinka NO2 / off.

Av vad jag sett på R2R av försök med andra Hanna checker för att mäta nitrat är inte felen värre än att en korrigeringstabell för olika salthalter skulle kunna lösa det.

Eller så har de kommit fram till en annan metod. Jag är ganska så övertygad om att ingenjörerna på Hanna med några månaders arbete har kommit fram till något ännu bättre än vad jag fick fram på en minut.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi får se Stig - jag är inte lika optimistisk som du - speciellt inte i områdena under 5 ppm. De har sedan fosfatmätaren kom blivit söndertjatade på en checker nitratmätare - och så kommer de med en baserade på reduktion med hjälp av zink. Med det du kom upp med så är det tyvärr så att nitritavläsningen brukar ta ca 5 - 15 minuter för full färgomvandling - jag tror det var 15 minuter för Hanna Checker för sötvatten. Så det är inte så enkelt. Och jag slår nästan vad om att nitritkänsligheten inte kommer att omnämnas.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den använder sig av Beer-Lambert metoden skriver Hanna. Säger inte mig så mycket, men iaf. 
Det tråkiga är om den bara mäter upp till 5 PPM. Då antar jag att alla värden från 5 och uppåt visas som 5 PPM. Så fort man har det måste du alltså kontrollmäta med dropptest lik förbannat... Eller tänker jag fel ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spektrofotometri

 

Med det menar de att de använder spektrofotometri - det är inget som gäller vilken analysmetod de använder. Där uppger hemsidan jag länkade till att det är zink reduktionsmetoden, dvs samma eller liknande som används av de flesta hobbytester.

 

MVH Lasse

Ok. Intressant ! Blir spännande att se sen om/när den kommer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-12 at 18:39, runstenen sa:

Den använder sig av Beer-Lambert metoden skriver Hanna. Säger inte mig så mycket, men iaf. 
Det tråkiga är om den bara mäter upp till 5 PPM. Då antar jag att alla värden från 5 och uppåt visas som 5 PPM. Så fort man har det måste du alltså kontrollmäta med dropptest lik förbannat... Eller tänker jag fel ?

det gör alla, det är ”bara” absorbans, lagen om att ett ämnes färgutveckling, o därmed också absorbansen av en viss våglängd, är linjär mot koncentrationen av det ämne som ger upphov till färgutvecklingen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-14 at 02:11, Lasse sa:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spektrofotometri

 

Med det menar de att de använder spektrofotometri - det är inget som gäller vilken analysmetod de använder. Där uppger hemsidan jag länkade till att det är zink reduktionsmetoden, dvs samma eller liknande som används av de flesta hobbytester.

 

MVH Lasse

inte ”spektro” fotometri Lasse, bara fotometri. En spektro-fotometer mäter absorbans på alla våglängder, dvs den splittar upp infallande ljus i olika våglängder med antingen filter eller prisma. En fotometer, som Hannas mätare är, lyser med EN våglängd (I taget) och mäter bara absorbansen av just den våglängden. Man väljer den våglängd som absorberas lättast vid den färg som den aktuella reagensen arbetar. Alltså en fotometer, inte spektro--

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom använder alltså zink som red medel som Lasse säger, o de gör de motsvarande manuella testerna också  såsom red Sea nitrat PRO; Fauna Marine, Tropic marine osv. 

Detta med klorid, ja det stämmer ju som Lasse säger,. MEN, vi har ju faktiskt en ganska konstant nivå av klorider i ett saltvatten och jag förstår det som att  testerna är anpassade till detta. Så det tror jag inte på att det skulle va ett bekymmer.

Mina egna tester visare på att denna zink red metod mäter överraskande bra, kanske för denna inbygga kompensation för klorider?, åtminstone helt klart inom den noggrannhet som räcker för oss, kanske +-0.5 mg/l NO3.

 

Att Hanna checken kommer mäta med 0.25 mg/l noggrannhet  tror jag först när jag ser det, men det är inget problem. Får vi en nitratmätning inom 0.5 mg/l upp till kanske 5 mg/l och över det +- 1 mg/l så räcker ju det gott. 

 

 

PS: Håller med Lasse att jag tror inte dom kommer kompensera för nitrit. Möjligen kanske som Fauna marine gör , en tabell man får räkna själv...men då behöver man ju köpa deras nitritchecker också. 

 

en sak är skumt, på Hannas egna hemsida finns ingen info o länken försvinner när man klickar på den. Så, kommer den överhuvudtaget??

 

/Jonas

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, jonasroman sa:

en sak är skumt, på Hannas egna hemsida finns ingen info o länken försvinner när man klickar på den. Så, kommer den överhuvudtaget??

Det beror på att om du försöker nå Hannas amerikanska sida där informationen om denna mätare så omdirigeras du direkt till Hanna Norden

 

50 minuter sedan, jonasroman sa:

inte ”spektro” fotometri Lasse, bara fotometri. En spektro-fotometer mäter absorbans på alla våglängder, dvs den splittar upp infallande ljus i olika våglängder med antingen filter eller prisma. En fotometer, som Hannas mätare är, lyser med EN våglängd (I taget) och mäter bara absorbansen av just den våglängden. Man väljer den våglängd som absorberas lättast vid den färg som den aktuella reagensen arbetar. Alltså en fotometer, inte spektro--

 

/Jonas

 

 

Håller inte med - fotometri är betydligt vidare och något helt annat

 

Hanna kallar sina för Colorimeter 

Här är skillnaden mellan en Colorimeter och en spektrofotometer

Båda använder dock Beer-Lambert-Bougers lag för koncentrationsbestämningen

 

På svenska kan dock ordet kolorimetri ha två olika betydelser och ingen av dem definierar att det är en enda våglängd som används. 

 

Så jag föredrar att använda spektrofotometer på svenska - kanske då med tillägget enbands. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-16 at 10:13, Lasse sa:

Det beror på att om du försöker nå Hannas amerikanska sida där informationen om denna mätare så omdirigeras du direkt till Hanna Norden

 

Håller inte med - fotometri är betydligt vidare och något helt annat

 

Hanna kallar sina för Colorimeter 

Här är skillnaden mellan en Colorimeter och en spektrofotometer

Båda använder dock Beer-Lambert-Bougers lag för koncentrationsbestämningen

 

På svenska kan dock ordet kolorimetri ha två olika betydelser och ingen av dem definierar att det är en enda våglängd som används. 

 

Så jag föredrar att använda spektrofotometer på svenska - kanske då med tillägget enbands. 

 

MVH Lasse

Mer en språkfråga kanske. Bara man vet vad man menar o de vet jag att du vet såklart. Jag har inte hittat en enhetlighet i nomenklaturen för tex colorimeter sätts likhetstecken med photometer ibland. Men kolorimeter kan också tolkas o enligt mig mer korrekt som en RGB mapping procedur. Alltså du sänder  ut RGB o sen mäter reflektionen på dessa tre o får en RGB kod , alltså en ren färganalys. 

Därför anser jag att fotometer är det mest rätta för vad Hanna checkerna gör och spektrofotometer är de mer avancerade där du kan analysera en vätskas absorbering gällande alla våglängder då du får en spektralkurva. En spektrofotometer kräver ju en annan hårdvara. Prisma eller flera bandfilter. 
 

Nåja, det är som sagt en språkfråga så så länge man specar vad man menar är det ok. 
 

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en läckt manual för denna Hanna checker på R2R...

 

Specificationer enligt tidigare inlägg, dvs 0-5 ppm range. (+- 0.25 ppm noggranhet).

 

Framgår också att testproceduren består av en flytande reagens och en pulverreagens (påse liknande fosfatcheckerns) följt av ett filtreringssteg, och sedan en tredje reagens med pulver. Så lite knöligare att utföra än deras fosfat och alkalinity checkers som många av oss använder.

 

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, runstenen sa:

Hittade. Hanna verkar fortfarande jobba på högre mätomfång enl denna konversation 17 juli som kommit efter manualen. 
 


 

77A7FBFB-B594-4280-9A9B-6A3812E99AB0.png

 

Osäker på datum för manualen, men hoppas att de utökar testomfånget bortom 5 ppm innan de släpper denna checker.

 

Testproceduren känns komplicerad, så det blir defintivt inte min favorit bland checkers, men den förtjänar ändå sin plats på inköpslistan. 🙂

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Den testprocedur som beskrivs ovan verkar överensstämma med den "DIY" Nitrat testning som gjorts med hjälp av Red Sea Nitrate Pro reagenter i en Hanna checker ULR Phosphorus mätare. Det går att läsa mer om detta på R2R. Jag vill dock minnas att man hade svårt att få till en range som var användbart för annat än ULNS applikationer. 

 

Som många av oss här på forumet så är jag bara hobby kemist. Med det sagt så ställer jag mig frågan om vi inte stirrar oss allt för blint på värdet som visas i displayen och de olika felkällor som @Lasse m.fl. påtalat. Från mitt perspektiv så spelar inte det specifika värdet någon större roll så länge som det 1) inte är orimligt utan faller inom en godtagbar range,  2) är replikerbart och felen är samma varje gång samt 3) testproceduren är enkel och inte tar för lång tid att genomföra.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...