Gå till innehåll

UVC i sump (storlek och montering)


Christian J

Rekommenderade inlägg

Funderar på att köpa en UVC-steriliserare för att motarbeta eventuella parasiter eller dino i visningskaret. Totala vattenvolymen är ca 280 liter, varav 240 i visningsdelen.

1. Klarar jag mig med en Deltec 10W-version till denna vattenvolym? Enligt https://www.deltec-aquaristic.com/en/products/deltec-uv-sterilizer/ skall den räcka till 250 liter vid "high stocking" (vad spelar "stockingen" för roll egentligen?).

2. Om jag går upp till 20W-versionen så måste jag troligen montera den i taket på sumpskåpet för att få plats. Hur går det då med eventuell ansamling av luftbubblor inuti (taket på sumpen är ju högsta punkten om vattnet sedan skall rinna tillbaks ner till sumpen), eller räcker flödet för att forsla bort bubblorna? Bör jag kanske montera den lite lutande, eller låta slangen från utloppet gå upp till visningsdelen?

3. Är det bättre att köpa en ordentlig anläggning (20W eller 39W) och bara använda den kortare perioder? Då kan jag kanske stå ut med att låta den ligga framme på golvet eller ovanpå visningskaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mest effektiva är att försöka montera i visningsdelen, men det kan ju vara klurigt att få till på ett snyggt sätt, då är sumpen bättre än inget. Men tänker du skaffa nån speciellt prickkänslig fisk, typ Vitbröstad kirurg, eller det mer generellt för att motverka prick? 

Spontant är min tanke att 10w är för klent, åtminstone 20w, ju högre watt desto högre flöde kan du ju ha och ju bättre effekt får du. Samtidigt så värmer den karet mer och skillnaden i storlek är avsevärd mellan 20 och 39w (80w är för övrigt lika stor som 39w från Deltec).

Kolla på Företagsakvariums sida, de har en måttstock att räkna lite med

 

När det gäller monteringen så räcker det att du monterar med lite lutning så löser sig ev luftansamling. 

 

Vad menar du med utloppet i visningskaret, att du monterar uv't på returpumpen? Det blir ju retur genom uv't om du har matarpumpen i sumpen och utloppet i visningskaret.... Gissar att du har kraftigare retur än de l/h som ett 20w uv klarar så det får nog vara separat från returen....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, MattiasN said:

tänker du skaffa nån speciellt prickkänslig fisk, typ Vitbröstad kirurg

Dels det, men även som allmän försäkring.

 

4 hours ago, MattiasN said:

Spontant är min tanke att 10w är för klent, åtminstone 20w, ju högre watt desto högre flöde kan du ju ha och ju bättre effekt får du.

Syftet är alltså inte att utrota prick, det tror jag är omöjligt om ett UVC sitter i sumpen (oavsett flöde och styrka). Men om man nöjer sig med att bara begränsa mängden parasiter, var går gränsen där effekten blir för dålig för att ens vara värd besväret? Kanske omöjligt att svara på utan praktiska experiment.

 

Jag förmodar att tillverkarens rekommendationer gäller när matningen sker direkt från visningskaret, använder man sump blir väl effekten mycket lägre.

 

4 hours ago, MattiasN said:

Vad menar du med utloppet i visningskaret, att du monterar uv't på returpumpen?

Just det.

 

Om jag istället matar UVC:t separat så kan flödet anpassas till UVC:ts kapacitet (500l/h för 10w),  men eftersom inte allt vattnet från returpumpen då går genom UVC:t så blir ju effekten halverad ändå. Då kunde man kanske lika gärna skicka allt vattnet från returpumpen (säg 1000l/h) genom ett 10w UVC. Effekten blir lika(?) dålig i slutändan, men man slipper en massa extra slangar.

 

4 hours ago, MattiasN said:

Det blir ju retur genom uv't om du har matarpumpen i sumpen och utloppet i visningskaret.... Gissar att du har kraftigare retur än de l/h som ett 20w uv klarar så det får nog vara separat från returen....

Teoretiskt verkar de vara ungefär samma (1000l/h), men jag har inte mätt i verkligheten ännu.

 

Tydligen måste man även komma åt att dra ur lysröret vid byte, det komplicerar kanske monteringen inuti ett sumpskåp ytterligare (om man inte vill ta ut hela UVC:t vid varje rörbyte). Frågan är om jag får plats med ett 20w då. Möjligen två stycken 10w, men det låter för krångligt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag kör vecton uvc v2 och har den på ett separat rör på returen och en kran så jag kan ställa flödet. Den är på 25W

 

Där är en uppsjö av uträkningar om hur mycket flöde du skall ha igenom men jag har kört efter denna som jag hitta på ett annat forum.

 

72,000/25,000=2.88
((60/2.88) x 0.3) = 6.25 litres/minute eller 375 l/hr.
 

72,000 mw/uv/s 

25,000= watt på UVC lampan

60 sek delat med watt/sek, gånger 0.3 dl som UVC:et rymmer 

 

Så även om vattnet rinner förbi uvc så borde den efter någon timme ha kört igenom allt vatten i akvariet om man kör 400l/h igenom den.

 

Pricken hoppar väll av fisken och härjar på botten innan den hittar en ny fisk att ta dö på, men det är väl när de är fri simmande som man hoppas på att de slinker igenom UVC:n.

 

Personligen så tycker jag faktiskt det har hjälp när fisken har haft prick, men nu sista gången när allt nästan dog, så karantän as ALLT i minst 1 mån och nu har jag faktiskt inte haft det skitet mer.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det där med flöde är ju viktigt för att uv't ska ha nån effekt, ska parasiterna dö måste de exponeras för tillräckligt mycket uv-strålning, har du för högt flöde genom filtret så dör de ju inte..... På Företagsakvariums hemsida finns em siffra på 25-30l/h per w uv. Med en genomströmning på 1000l/h på 20w finns då kanske risk att parasiterna inte dör och uv't blir då meningslöst....

Att utrota parasiter med uv tror jag inte är riktigt möjligt såvida du inte överdimensionerar ordentligt och har tomt kar....

I mitt karantänskar har jag 20w på drygt 170l vatten, om det är tillräckligt eller inte är svårt att veta, men det är J ui huvudsak ett tomt kar (förutom lite rördelar som gömställe) och uv't matas av en pump som ger 5-600l/h genomströmning.

Huvudkaret på 980l har 80w som matas med pump som ger c:a 2000l/h där vattnet hämtas vid botten i låret och lämnas uppe i motsatt hörn. 

Men jag brukar bara köra uv i samband med nyintroduktion och några veckor därefter... Har kört ett tag nu eftersom jag satt i en Vitbröstad kirurg men kommer dra på timmarna nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MattiasN said:

Men jag brukar bara köra uv i samband med nyintroduktion och några veckor därefter... Har kört ett tag nu eftersom jag satt i en Vitbröstad kirurg men kommer dra på timmarna nu

Ja detta måste väl vara mest effektiva? Hellre ett effektivt UVC i visningskaret några veckor, än ett mindre effektivt i sumpen året om? Dessutom slipper man problemen med monteringen...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Christian J sa:

Ja detta måste väl vara mest effektiva? Hellre ett effektivt UVC i visningskaret några veckor, än ett mindre effektivt i sumpen året om? Dessutom slipper man problemen med monteringen...

 

Skulle tro det. För egen del så har jag karet inbyggt i vägg med rum bakom så det funkar fint att ha uv monterad ovanför karet alltid oavsett om det är i bruk eller ej

 Uv igång på bilden, utloppet uppe i höger hörn :)

20200625_211103.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...