Gå till innehåll

ATI Essentials Pro


JonasJ

Rekommenderade inlägg

Det här är lite flummigt och jag tror inte riktigt på det själv :)

Startade med ATI Essentials Pro för en vecka sedan, tidigare har jag doserat Natriumkarbonat från fraktfritt och Calcium från Red Sea även Magnesium från Red Sea vid behov, bytte 10% vatten i veckan.

 

Sen ajg startade med ATI har vattnet blivit mycket klarare och jag har i princip ingen "beläggning" på rutorna!

 

Även om det känns sjukt långsökt, kan det finnas ett samband eller ska jag se det som tillfälligheter? Jag tror förstås på tillfälligheter, men är det möjligtvis ngn annan som upplevt samma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2020-07-15 at 14:15, jonasroman sa:

det går rykten om att ATI essentials pro innehåller en smula organisk kolkälla....

 

 

 

jag har ett nystartat kar och kör med ATI E Pro.

har haft svårt att få upp näringsvärdena från 0 (nitrat och fosfat). 

skulle inte säga att det är omöjligt med tanke på min upplevelse. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-16 at 14:35, nike83 sa:

 

jag har ett nystartat kar och kör med ATI E Pro.

har haft svårt att få upp näringsvärdena från 0 (nitrat och fosfat). 

skulle inte säga att det är omöjligt med tanke på min upplevelse. 

precis, uppgiften jag fått är från ett företag som mäter NDOC ofta o utifrån det börjat misstänka att ATI PRO innehåller kolkälla. Man kanske kan fråga dom helt enkelt ?

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga nu att mina observationer håller i sig, klarare vatten och mindre beläggning på rutorna! Dock påverkas inte NO3 och PO4 av ATI Essentials vad jag kan se, värdena ligger på samma nivå som innan bytet!?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått en rapport från en med stor korallkar (acropora-dominerat) att den verkar bättre balancerad än Triton. Dock efter ett första Triton-test, så detta skall man ta med en nypa salt.

jag har upplevt att Tritons balling inte är helt optimal för Acroporor, då jag upplevt att den har för låga halter av Kalium, Bor och framförallt Strontium. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

jag har upplevt att Tritons balling inte är helt optimal för Acroporor, då jag upplevt att den har för låga halter av Kalium, Bor och framförallt Strontium. 

Det här betyder inte så mycket för mig eftersom med hjälp av ICP testerna kan jag gå in och dosera det som jag ligger lågt i. Jag föredrar faktiskt att min grundballing inte har för mycket mix av tillsatser eftersom jag kan kontrollera det bättre om jag får lägga till själv. Detta gäller framförallt kalium. Olika kar förbrukar kalium olika mycket. Du har ju exempelvis tidigare kört Zeovit vad jag kommer ihåg. Jag har kört akvarier utan refugium. Kaliumkonsumtionen mellan dessa två olika sätt att köra akvarier är som natt och dag. Gör man då en balling som innehåller kalium anpassat för ett zeovitkar eller kar med refugium - ja då kan man råka ut för toxiska halter i ett kar utan zeovit eller refugium (toxiskt för fisk alltså) om jag fick välja så skulle jag nog snarare inte vilja ha så mycket tillsatser i min grund balling - utan styra det utifrån ICP testerna.

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, nike83 sa:

jag har fått en rapport från en med stor korallkar (acropora-dominerat) att den verkar bättre balancerad än Triton. Dock efter ett första Triton-test, så detta skall man ta med en nypa salt.

jag har upplevt att Tritons balling inte är helt optimal för Acroporor, då jag upplevt att den har för låga halter av Kalium, Bor och framförallt Strontium. 

Det är  helt korrekt gällande Sr i alla fall, Tritons Balling innehåller för lite Sr, hittills vet jag ingen som inte behövt stöddosera och eftersom Sr förbrukningen är mer eller mindre hand i hand med KH/ca är det enligt mig en felaktighet i det receptet. ATI PRO ( o mitt eget recept med flera) ligger spot on på Sr, och visst har detta betydelse, du tvingas ju låsa upp en hel doseringskanal till, samt en betydande kostnad för Sr tillsatser, samt en tillagd osäkerhet eftersom om du inte mäter ICP ofta vet du inte.  

 

Kalium finns ingen Balling som innehåller mer som lite ”rest”produkter för att egentligen tillsätta ngt annat, tex jod, där man då får kalium på köpet, men det är försvinnande litet. Kalium är det meningen att man alltid skall tillsätta bredvid OM det behövs. 

 

I övrigt tycker jag tritons balling håller måttet, o då jag blandar Sr själv samt har 10 kanaler är det för mig inget problem, men kan definitivt se nackdelarna för många andra. 

 

/Jonas

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Lasse sa:

Det här betyder inte så mycket för mig eftersom med hjälp av ICP testerna kan jag gå in och dosera det som jag ligger lågt i. Jag föredrar faktiskt att min grundballing inte har för mycket mix av tillsatser eftersom jag kan kontrollera det bättre om jag får lägga till själv. Detta gäller framförallt kalium. Olika kar förbrukar kalium olika mycket. Du har ju exempelvis tidigare kört Zeovit vad jag kommer ihåg. Jag har kört akvarier utan refugium. Kaliumkonsumtionen mellan dessa två olika sätt att köra akvarier är som natt och dag. Gör man då en balling som innehåller kalium anpassat för ett zeovitkar eller kar med refugium - ja då kan man råka ut för toxiska halter i ett kar utan zeovit eller refugium (toxiskt för fisk alltså) om jag fick välja så skulle jag nog snarare inte vilja ha så mycket tillsatser i min grund balling - utan styra det utifrån ICP testerna.

 

MVH Lasse

 

 

yepp, det stämmer att jag kört Zeo i mitt gamla kar. och med väldigt hög "koralltäthet", så jag gissar på att utslaget blev då större.

i vilket fall så hade jag önskat ett mer balanserad balling för Acro-dominerat kar. jag vill inte lägga ett test i månaden, utan kanske varannan månad för att parerar för Sr och B, Br mm (som det inte finns några vettniga "hemmatest" för).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort så att jag för det viktigaste ämnena Järn, Strontium, Jod, Vanadium och mangan doserar jag varje dag. På det sättet är inte själva kvarvarande koncentrationen lika viktig - jag får en daglig flux genom systemet på dessa ämnen. sedan kan jag dosera upp efter nästa ICP test. Jag gör mina med ca 2 - 3 månaders mellanrum. Jag har hållit på så nu in några år och det börjar ger resultat i testerna.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på att testa denna balling. Blandar ni ut den eller doserar direkt från flaska?

Jag doserar den utan att blanda ut den. När jag hade lägre förbrukning blandade jag ut med osmos då det var enklare att finjustera.
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-23 at 14:58, irwin_fletch sa:

Går ifrån rubriken till tråden lite, men extra  järn som Lasse doserar, är ni fler som gör det? Effekter på sps?

 

Sorry såg inte din fråga förens nu! Jag doserade Red Sea Colors innan, där är ju en flaska för järn. Jag upplevde att jag fick mer grönt både i sps ocj lps sen jag jag började med det (misstänker att det beror på järntillsatsen). Hade iof inte utslag på Fe på senaste Triton-testet men vet inte deras LOD på Fe!?

 

Btw, helt ok att gå ifrån rubriken på tråden, ämnet med tråden är ju lite luddig ;)

Ändrat av JonasJ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...