Gå till innehåll

Fosfat ökat med 1000%


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

När blir fosfat skadligt för invånarna?


Jag har tidigare legat på 0.015 ppm enligt två icp med 3 månaders mellanrum).

 

Skaffade en chelmon för ca 2 veckor sedan och har fram tills innan helgen matat ganska friskt med fryst (plus massticks och nyknäckt mussla) för att få den att äta (vilket den gör nu).

 

Fixade en Hanna Checker phosphorus ulr i lördags som visade 44ppb, igår kväll visade den 50 ( =0.15 ppm fosfat). Har bara matat en kub mysis per dag sen i fredags (och märkte ikväll att pelletsmataren jackat ur och därmed inte matat något torrfoder alls).

 

Flyttade lite sand i söndags för att placera lite sten (som jag haft i sumpen). Kan sanden vara boven i dramat? Eller finns det något annat som kan ge upphov till en fortsatt ökning av fosfat? 

Nitrat ligger på mellan 15-20 (ökat från 10-12). Allt i karet ser ut att må bra. 

 

Skulle ni rekommendera ett (stort) vattenbyte eller bevaka och se om det sjunker?

 

Jag har clarisea, skummare samt refugium på 10% av ca 450 liter i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är ganska knepigt.

 

Jag har lite negativ erfarenhet av Hanna ULR fosfor och fosfat checkers (HI736 och HI774) jämfört med mina Tritontester. Har du använt denna HI736 tidigare i ditt kar och jämfört med dina ICP tester?

 

Jag köpte en HI774 tidigt i höstas. Jag låg stadigt på 0.15 - 0,8 på den. Mina koraller började gå kraftigt bakåt - allting tydde på näringsbrist men min Hanna redovisade 0,1 o ch oavsett vad jag testade - den gick inte ner. Min november test med Triton avslöjade då att jag låg på 0.018 ppm i fosfat - alltför lågt för mig. Började öka fosfaten och allt vände till det bättre. Jag har konstaterat att min Hanna visar stadigt ca 0,08 ppm för mycket - har även jämfört med Red Sea pro fosfattest och fått fram att även det ligger ca 0.08 under min HI774. Numera drar jag alltid av 0,08 från min HI774

 

Summa summarum - Jag skulle inte göra något som helst drastiskt innan jag ser hur korallerna reagerar -de som i så fall kan reagera är vissa sps som är invanda vid låga näringsvärden. För andra innevånare (än vissa stenkoraller) är de värdena - även om de är sanna - inga problem.

 

Vill du gräva ner dig i det här - den här tråden berör detta - det hettar till i slutet 🤣

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Det här är ganska knepigt.

 

Jag har lite negativ erfarenhet av Hanna ULR fosfor och fosfat checkers (HI736 och HI774) jämfört med mina Tritontester. Har du använt denna HI736 tidigare i ditt kar och jämfört med dina ICP tester?

 

Jag köpte en HI774 tidigt i höstas. Jag låg stadigt på 0.15 - 0,8 på den. Mina koraller började gå kraftigt bakåt - allting tydde på näringsbrist men min Hanna redovisade 0,1 o ch oavsett vad jag testade - den gick inte ner. Min november test med Triton avslöjade då att jag låg på 0.018 ppm i fosfat - alltför lågt för mig. Började öka fosfaten och allt vände till det bättre. Jag har konstaterat att min Hanna visar stadigt ca 0,08 ppm för mycket - har även jämfört med Red Sea pro fosfattest och fått fram att även det ligger ca 0.08 under min HI774. Numera drar jag alltid av 0,08 från min HI774

 

Summa summarum - Jag skulle inte göra något som helst drastiskt innan jag ser hur korallerna reagerar -de som i så fall kan reagera är vissa sps som är invanda vid låga näringsvärden. För andra innevånare (än vissa stenkoraller) är de värdena - även om de är sanna - inga problem.

 

Vill du gräva ner dig i det här - den här tråden berör detta - det hettar till i slutet 🤣

 

MVH Lasse

 

Tack för din input. Jag har tidigare använt mig av red seas Pro fosfat test. När jag fick 44 ppb på min Hanna Checker så extrakollade jag med Red seas och fick då utslag på mellan 0.08-0.12. 

Sen brukade jag ligga mellan 0.02-0.04 med Red sea när jag egentligen låg 0.015, men det är ju också vad man kan förvänta sig av hemmatesten. 

 

Jag har ett Triton icp hemma som jag ska skicka iväg i veckan, och ska då ta ett färskt prov av samtliga hemmatest (i vanlig ordning) för att se hur pass nära de läser. 

 

Min fundering är vara om ett par veckors friskt (men ej oansvarigt) matande kan skicka upp fosfaten så snabbt, eller om det är sanden (eller kanske mest troligt en kombination av de två) som är boven i dramat. Eller om jag kan ha missat någon annan vanligt förekommande orsak till en såpass kraftig (eventuell) ökning. 

 

Ska kika på tråden, ska bara fixa lite popcorn först! 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Kim Rosenqvist sa:

Sen brukade jag ligga mellan 0.02-0.04 med Red sea när jag egentligen låg 0.015, men det är ju också vad man kan förvänta sig av hemmatesten. 

För mig är det samma resultat 🤣

 

Du har säkert fått en höjning av fosfaten men det betyder inte att Hannas resultat är sant. Jag har faktiskt själv börjat använda Red Sea Pro som mitt mer sanna värde - men har svårt med färgskiftningarna. Men viktigast - överreagera inte.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är egentligen två frågor,

1) dels en mätfråga, hur vet vi att ett resultat är korrekt, dvs vilket o vems test litar vi på. kan vi ens lita på ICP?

2)  biologisk fråga, hur får ner fosfat mm.  

 

Mina synpunkter: 

1) Alla metoder kan mäta fel, även ICP. En ICP maskin gör bara rätt om den som är bakom spakarna gör rätt. Den skall kalibreras o testet innan får ej ha kontaminerat osv. Vi utgår från att ett ICP test alltid är sanningen men det är inte sant. Det absolut enda sättet o veta om ett test, oavsett vilket, mäter rätt är att köra det mot en refrensvätska med känd koncentration. Detta är naturligtvis ogörligt för gemene man, men det säger oss att vara ödmjuka och kritiska inför alla resultat som är ”konstiga”, och försöka i sådana lägen bli säker på ditt sanna värde. En us gjord, tror det var en entusiast på  reef2reef, var att man tog hela 9 ICP prov från 3 olika fabrikat. I vissa fall samstämmighet men just på faktiskt Ca, Mg och Fosfat rådde det i rätt många  ICP analyser en skillnad på flera hundra procent gällande PO4 och nånstans runt 10-15% skillnad rörande Ca o Mg!  Något av ICP testerna visade här riktigt fel. Vi skall komma ihåg att ett ICP test är rätt  billigt o många tester skall processas, o företagen har ett vinstgivande motto. Personligen tror jag ICP tester från de Europeiska företagen håller god kvalitet, men även här kan säkert det slinka in ett fel ibland. Var kritisk, och validera konstiga resultat. I mina händer har Hannas P mätare också visat rätt instabila värden med både låg accuray o precision, och jag tror det beror på att det finns för många moment där du kan göra olika från gång till gång. Mängden vatten, mängden pulver, reaktionstiden (den innan 3 min), glaskärlet roterat  olika osv. Jag mätte nyligen, som ett ex på att inte lita direkt på första bästa, mitt Ca med ett salifert test som inte var utgånget enligt datumet, men öppnat. Jag har referenslösningar hemma på både No3, PO4, Ca o Mg o kunde se att salifert mätte 40 ppm för lågt. Nytt Ca test visade endast 15 ppm för lågt (helt ok). Sen gällande bäst före, det gäller bara så länge förpackningen inte är öppnad. Men så fort du börjar använda testet o öppna o stänga burken, pipetter upp o ner, så kan testet bli sämre mkt snabbare än bäst före. Detta är svårt, det går egentligen aldrig veta vem som har rätt, inte ens ett icp, utan att äga ref.lösn. 

 

Hur skulle jag gjort i ditt fall: Jag hade gjort en mätning med Hanna mot en ref.lösn. Träffar den hyfsat rätt så kan du lita på Hanna just i detta fall. Har du inte ref lösn, kanske du kan köpa red sea PO4 test, det är riktigt bra, o jag har kört den mot ref.lösningar, och den träffar rätt varje gång. Inte så exakt såklart, är ju bara en trubbig färgskala med rätt stora steg, men helt fel har den aldrig haft i de test jag kört, o det är många. 

 

2)PO4 kan absolut gå upp så mkt på så kort tid. Det är inte mkt som krävs om du inte har tillräcklig filtrering. Kanske du skall se över den situationen , såsom överväga algfilter, kanske rent av lite kolkälla eftersom du har både högt P o N, men se då till att också ha biomedia som kan härbärgera bakterierna. En liten dos Rowaphos skadar nog inte heller då du ligger så högt. (efter att du validerat resultatet) 

 

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2020-07-05 at 10:20, jonasroman sa:

Detta är egentligen två frågor,

1) dels en mätfråga, hur vet vi att ett resultat är korrekt, dvs vilket o vems test litar vi på. kan vi ens lita på ICP?

2)  biologisk fråga, hur får ner fosfat mm.  

 

Mina synpunkter: 

1) Alla metoder kan mäta fel, även ICP. En ICP maskin gör bara rätt om den som är bakom spakarna gör rätt. Den skall kalibreras o testet innan får ej ha kontaminerat osv. Vi utgår från att ett ICP test alltid är sanningen men det är inte sant. Det absolut enda sättet o veta om ett test, oavsett vilket, mäter rätt är att köra det mot en refrensvätska med känd koncentration. Detta är naturligtvis ogörligt för gemene man, men det säger oss att vara ödmjuka och kritiska inför alla resultat som är ”konstiga”, och försöka i sådana lägen bli säker på ditt sanna värde. En us gjord, tror det var en entusiast på  reef2reef, var att man tog hela 9 ICP prov från 3 olika fabrikat. I vissa fall samstämmighet men just på faktiskt Ca, Mg och Fosfat rådde det i rätt många  ICP analyser en skillnad på flera hundra procent gällande PO4 och nånstans runt 10-15% skillnad rörande Ca o Mg!  Något av ICP testerna visade här riktigt fel. Vi skall komma ihåg att ett ICP test är rätt  billigt o många tester skall processas, o företagen har ett vinstgivande motto. Personligen tror jag ICP tester från de Europeiska företagen håller god kvalitet, men även här kan säkert det slinka in ett fel ibland. Var kritisk, och validera konstiga resultat. I mina händer har Hannas P mätare också visat rätt instabila värden med både låg accuray o precision, och jag tror det beror på att det finns för många moment där du kan göra olika från gång till gång. Mängden vatten, mängden pulver, reaktionstiden (den innan 3 min), glaskärlet roterat  olika osv. Jag mätte nyligen, som ett ex på att inte lita direkt på första bästa, mitt Ca med ett salifert test som inte var utgånget enligt datumet, men öppnat. Jag har referenslösningar hemma på både No3, PO4, Ca o Mg o kunde se att salifert mätte 40 ppm för lågt. Nytt Ca test visade endast 15 ppm för lågt (helt ok). Sen gällande bäst före, det gäller bara så länge förpackningen inte är öppnad. Men så fort du börjar använda testet o öppna o stänga burken, pipetter upp o ner, så kan testet bli sämre mkt snabbare än bäst före. Detta är svårt, det går egentligen aldrig veta vem som har rätt, inte ens ett icp, utan att äga ref.lösn. 

 

Hur skulle jag gjort i ditt fall: Jag hade gjort en mätning med Hanna mot en ref.lösn. Träffar den hyfsat rätt så kan du lita på Hanna just i detta fall. Har du inte ref lösn, kanske du kan köpa red sea PO4 test, det är riktigt bra, o jag har kört den mot ref.lösningar, och den träffar rätt varje gång. Inte så exakt såklart, är ju bara en trubbig färgskala med rätt stora steg, men helt fel har den aldrig haft i de test jag kört, o det är många. 

 

2)PO4 kan absolut gå upp så mkt på så kort tid. Det är inte mkt som krävs om du inte har tillräcklig filtrering. Kanske du skall se över den situationen , såsom överväga algfilter, kanske rent av lite kolkälla eftersom du har både högt P o N, men se då till att också ha biomedia som kan härbärgera bakterierna. En liten dos Rowaphos skadar nog inte heller då du ligger så högt. (efter att du validerat resultatet) 

 

 

/Jonas

 

Hej Jonas och tack för ditt svar. Någonstans hade detta svar flugit under min radar och såg det först nu. 

 

Har starkt börjat fundera på att återgå till mitt Red sea phosphate Pro som jag använde innan jag skaffade Hanna. Gillade faktiskt red seas fosfat-test, gick snabbt, och var ändå lättare att läsa av än deras nitrat-tester.

Har märkt att jag kan få ganska stora skillnader i mätresultat på Hanna P, då jag prövat göra två tester direkt efter varandra med olika resultat. Vet inte heller om jag gjorde fel till en början men skakade röret istället för att bara rotera. 

 

Senaste icp visade återigen lågt på fosfat (3e i rad nu, de flesta två visade båda på 0,015), men nu åtminstone 0,03 ppm po4 samt 10 ppb i P. Jag testade ju vattnet samma kväll och då visade Hanna phosphorus på 40 ppb, dvs cirka 0,12 ppm fosfat. En väldigt skillnad.

Ca och mg låg för övrigt väldigt spot on mellan icp och hemmatesterna. 

 

Jag började dock med en dos rowaphos för några veckor sedan men stängde av pumpen till min reaktor när jag fick icp (och insåg att jag inte visste vem jag skulle tro på), då läste jag 25 ppb P samma kväll. Min pump till reaktorn dog där och då och har inte kunnat slå på den igen, guds verk? Haha!

Idag läste jag ändå låga 9 ppb i P, men vet inte om jag vågar lita på den helt enkeltk. Känns bara onödigt att testa om jag ska vara ärlig. Men om den läste 40ppb P när jag enligt icp hade 0.03 ppm po4 så bör jag, utifrån den referenspunkten, ha under 0,01 ppm po4 - om icp stämmer. 

 

Har iaf matat lite extra. Känns löjligt och frustrerande att inte kunna lita på endera :)

ska definitivt leta efter en referensvätska för po4. Och, som sagt, förmodligen gräva fram min Red sea po4 Pro test igen (samt fylla på testvätskor). 

Ändrat av Kim Rosenqvist
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...