Gå till innehåll

Skada eller sjukdom?


Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

I morse såg jag att en av mina chromis hade en stor vit fläck. Jag har svårt att se om det är en skada eller sjukdom/svamp.

Fisken i fråga är den enda "aggressiva" i karet så det är inte omöjligt att han fått sig en omgång (hade varit på sin plats).

 

Har försökt fota, men är svårt då den är väldigt aktiv.

 

 

Screenshot_20200701-142544_Gallery.jpg

Screenshot_20200701-142530_Gallery.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro det kan vara Uronema marinum. En oerhört smittsam parasit som begränsas mycket av fiskarnas naturliga motståndskraft.

De är encellig och förökar sig på fisken utan vilstadium och angriper främst skador. Mata fiskarna flera gånger per dag framåt och lite mindre varje gång så bör det gå bort av sig självt.

Men fisken på bilden tror jag dör inom 3 dagar. Chromisar är speciellt utsatta. Kirurger eller clownfiskar brukar inte få synliga symptom.

Litet mer att läsa här: https://www.reef2reef.com/threads/uronema-marinum.247940/

Mindre angrepp brukar inte visa röda sår. Det kommer när angreppen blir kraftigare om inte fisken dör innan.

Även om parasiten är svårutrotad med kemi försvinner den oftast om man kör med UVC och inte sätter i Chromis det närmaste halvåret.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Jag skulle ta upp den fisken omedelbart dessutom. den blir ett substrat för förökning av parasiten.

 

MVH Lasse

Ja får försöka det. Oklart hur det ska gå utan att riva hela karet haha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...