Gå till innehåll

Acropora som mår dåligt


nike83

Rekommenderade inlägg

behöver lite hjälp och idéer gällande mina koraller (Acropora) som ser riktigt dåliga ut. 

jag har ett tillfälligt akvarium igång och korallerna har sett väldigt bra ut tills för ca 1-1½ månad. då började korallerna tappa färg och gå mot den bruna färgen. 

 

 

karet har haft väldigt låga näringsvärden och jag har endast 3st mindre fiskar. jag matar på ordentligt, men har fortfarande "nollat" fosfaten och nitraten nära 0. detta har resulterat i att det har börjat växa både röd och lite grön cyano (gissar på cyano).

temperaturen gick upp i karet för någon vecka sedan, men har installerat fläkt nu. mest troligen inte orsaken till att korallerna börjar "slänga in handduken", då de började sura innan temperaturen gick mot 30 grader.

 

mina Mg/Ca/KH-värden ligger ok. haft lite svängningar med förbrukningen nu när korallerna börjar må sämre och förbrukningen har gått ned.

 

Det jag har sett är att min "invasion" av plattmaskar har försvunnit senaste veckorna och för 2 veckor sedan dog en snäcka.

 

för 1 vecka sedan gjorde jag vattenbyte och bytte mitt aktiva kol. då inbillar jag mig att korallerna fick tillbaka lite färg, men nu är de mot det sämre igen. igår gjorde jag ett stort vattenbyte igen (ca 30-40%).

dock ser korallerna jätte "risiga" ut idag (se bilder).

 

 

 

idag stängde jag av min ena Tunze 6095 som hade "strålen" riktad mot korallerna. kanske vart det för mycket direkt cirkulation på acroporona? har även en Coral Box RN1 som snurrar en hel del vatten, så kanske blev för mycket cirkulation?

 

Mina tankar går kring följande orsaker:

  1. Nollade näringsvärden
  2. Cirkulation direkt mot korallerna
  3. Någon brist i vattnet. Kaliumbrist?
  4. Förgiftning av något slag. Mina plattmaskar har försvunnit
  5. Aefw?

 

alla tankar och idéer är välkomna! 

IMG_1878.jpg

IMG_1881.jpg

IMG_1883.jpg

IMG_1885.jpg

IMG_1886.jpg

IMG_1890.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nollade värden är aldrig bra och är också ett bekräftat problem som du har. Åtgärda det först tycker jag.
Jag hade även skickat in ett ICP test för att utesluta någon slags förorening.

AEFW borde vara relativt enkelt att urskilja om du plockar ur en korall och blåser rent i en vit skål.

Konstant blås mot korallerna brukar snarare yttra sig i knepig form på korallerna, inte dina problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väret med om flera liknende flere gånger. Alt bare spiller, men så er der en lampe der driller, en pump der stanner, salinitet der forandres, man nuller systemet, dosere lite vel mycke SR, Iodine eller noget annet. 

For alle dom grejerne du her omtaler burde jo ikke i sig sälv vära et problem, men summen af dom alle, eller räkefölgen kansche er dödlig for Korallerne. 

 

Du fik dem jo hjem for ej så länge sedan, jag har koraller der er 1 år gamla som ej väkser, jag tror dom helt enkelt er stressade, dom er kommet til et ställe der har fine värder men ingen näring, i panik forsöker korallerne at blekne vävnaden for at zoantallerne skal väkse på ljys och ej närring.  Sen svinger värderne, du får op mod 30 grader i vatnet (dom börjer dö rundt 29 grader har jag for mig). 

 

Så mine 50-cents er kombinationen af månge forandringer. Eneste du kan göre er at få ned temperaturen, och få stabiliteten tilbake. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och så et ICP test, som du får vente mindst en vecka på svar...  På tale om det fatter jag ej at nogle leverandörer ej har infört et VIP ICO test som man sticker prioriteret, typ "ryska Posten" Koster det SEK 1000,- er det jo värdt det om man får problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag ska testa att doppa en korall som ser stark ut.

 

funderar på att slänga i "nöd-kol" också. finns det någon negativ effekt med det? kör med aktivt kol redan i en reaktor, men kan hänga i en strumpa också.

 

måste fixa ett ICP-test, men det tar tyvärr en stund att få hem (bor långt från närmsta butik) och sedan tar det nästan 2 veckor innan jag får svar. borde inte vara några brister i vattent som gör att koraller dör. men kanske är det något ämne i vattnet som kan förbrukas mycket vid uppstart? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, alltid klurigt, men håller med Thomas, det är förmodligen inte en parameter som är "helt fel" utan kanske några som är lite off och sammantaget ger problemen.... 

Jag tänker att om det bara var nollade värde och såpass lång tid så borde du väl haft mer tydlig vävnadsdöd vid det här laget och kanske vissa kolonier redan helt dött i ett ganska snabbt förlopp(Typ en vit topp på kväll till helt död koloni dagen efter)....

Samma sak om det var mycket/direkt cirkulation, borde resulterat i vävnadsdöd på de kolonier som drabbats medan andra hade trivts i flödet och sett bra ut...

Jag gissar på sammantaget stress och instabila värden alternativt nån brist. 

Icp kan kanske hjälpa? Jag har ett Ati icp liggande om du vill hämta och få iväg så fort det går?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har doppat med FM pest controller 2st acroporor som ser lite "angripna" ut. ingen AEFW hoppade av.

 

hittade en påse med Saltpeter (natriumnitrat) så jag har blandat en nitratblandning som jag doserat. har tillsatt så att jag borde ha 0.5 i nitrat, men den kan så klart förbrukas.

 

nedan är en bild på hur karet ser ut. hade lite röd cyano för någon vecka sedan, men nu kommer det massor med grön. det växer på alla ytor (glas och sten etc).

 

lurar på att slänga i "panikkol". 

 

IMG_6808.jpg.0fe4aed832a936e642378306d20b4792.jpg

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följande åtgärder är gjorda:

 

  • stängt av ena pumpen
  • matat med nitrat
  • påse med aktivt kol (snabbverkande). 

i morgon skickas det ett ICP-test.

 

 

igår kväll när jag kolla så hade någon korall PE, men majoriteten hade det inte. en liten fragg hade börjat släppa vävnad och var i morse helt vit = död.

 

jag behöver tips på att få upp nitrat och fosfat. jag matar idag totalt med en kub med frysmat + en nypa pellets. varje kväll matar jag med korallmat.

dock verkar som att detta inte ger någon effekt, då jag har gjort det varje dag i över en månad.

 

tips på hur jag får upp näringsvärdena?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-02 at 09:20, nike83 sa:

följande åtgärder är gjorda:

 

  • stängt av ena pumpen
  • matat med nitrat
  • påse med aktivt kol (snabbverkande). 

i morgon skickas det ett ICP-test.

 

 

igår kväll när jag kolla så hade någon korall PE, men majoriteten hade det inte. en liten fragg hade börjat släppa vävnad och var i morse helt vit = död.

 

jag behöver tips på att få upp nitrat och fosfat. jag matar idag totalt med en kub med frysmat + en nypa pellets. varje kväll matar jag med korallmat.

dock verkar som att detta inte ger någon effekt, då jag har gjort det varje dag i över en månad.

 

tips på hur jag får upp näringsvärdena?

 

Hur går det? Någon förändring? 

Nitrat är ganska enkelt att dosera, men fosfat? Finns det nått sätt att dosera endast fosfat?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

korallerna ser inte sämre ut. för tidigt att säga om de ser bättre ut (men inbillar mig det). 

 

satte igång pump nr2 igen. dock riktade jag inte den mot korallerna.

 

ICP-test skickat. 

 

jag hade för mig att det fanns någon tillverkare som sålde fosfat på flaska, men hittar inte nu. försöker mata så mycket jag kan, men verkar som att mitt system verkar ta emot allt jag doserar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ati har en flaska med fosfat, vet att företagasakvarium brukar ha den (nackdelen är att den innehåller massa jod med). Men går väl lika snabbt att köpa hem och blanda själv annars.

Vart köper man fosfor och har du något recept ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen försämring i karet. 

 

dock fick jag tillbaka mitt ICP-test (gick väldigt snabbt från ATI måste jag säga).

 

av någon anledning har jag Koppar i osmosvattnet. dags att byta filter? i vilket fall dags att byta silikatmedia (då jag ser att jag har silikat också). 

vilka filter är det som stoppar koppar? gissar på aktivt kol. 

jag kör igång en Triton Detox direkt.

 

Lite låg jod, men borde inte döda koraller.

Analyse82106.pdf Analyse82760.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit skeptisk till kopparresultatet. Icp är ett grymt verktyg, men inte ofelaktigt. Du har nog sett videon på Youtube där man jämför icp-tester mot varandra... Det verkar som du haft många förändringar i karet/karen det senaste och jag tror som andra att du haft lite för mycket variationer på för kort tid. Se över ditt osmosfilter och sköt karet i övrigt som du alltid gjort. Saker kommer studsa tillbaka.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-10 at 21:00, Lasse sa:

Aktivt kol tar inte koppar - det skall osmosmebranet göra. Kan vara så att du har mycket koppar i ditt kranvatten så att osmosfiltret inte tar det.

 

MVH Lasse

 

okey. membranet är ganska så nytt, men ser att jag har en del slilikat i osmosvattnet, så jag bytte silikatmedia för säkerhetensskull. dock visar TDS-mätaren 0.

 

On 2020-07-11 at 00:12, tiomm sa:

Hade varit skeptisk till kopparresultatet. Icp är ett grymt verktyg, men inte ofelaktigt. Du har nog sett videon på Youtube där man jämför icp-tester mot varandra... Det verkar som du haft många förändringar i karet/karen det senaste och jag tror som andra att du haft lite för mycket variationer på för kort tid. Se över ditt osmosfilter och sköt karet i övrigt som du alltid gjort. Saker kommer studsa tillbaka.

 

ja, jag ifrågasätter faktiskt resultatet för osmosvattnet en smula. jag tänker om jag tillsätter koppar genom mitt osmosvatten, så borde det vara betydligt högre i akvariet. enligt ATI-testet så har jag mer koppar i osmosvattnet än i karet, vilket verkar lite ologiskt. 

 

yepp, jag har tyvärr haft en del stress på korallerna.

tycker de ser lite bättre ut idag också. någon börjar få tillbaka lite färg (inbillgar jag mig).

 

Nitratet är på 2.5. det åkte i lite mer fisk i onsdags, så det var nog inte negativt för mina näringsvärden. tycker det ser ut som att den gröna cyanon börjar släppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

Det verkar lite konstigt om jag får säga min mening - 3 gånger högre i osmosvattnet. En fråga - hur är det med dina grönalger och eventuella makroalger?

 

MVH Lasse

 

någon alg hade lossnat och dött såg jag idag. det var något som växter ur en sten - jag är väldigt osäker på vad det var för något. finns inget refugium. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-07-13 at 14:07, Lasse sa:

Växer grön film på rutorna som normalt? Om inte - du kan ha ett problem - grönalgerna stryker med först vid för mycket koppar.

 

MVH Lasse

 

yepp det växer som vanligt. samt jag har kört en kur med Triton Detox, vilken jag har goda erfarenheter från att ta bort den koppar som finns i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så är jag väldig rädd att jag har AEFW i mitt system.

 

köpte korall för en vecka sedan. denna hade fin PE när den kom. 2 dagar senare har den ingen PE alls. Ytterligare några dagar senare så har den vita partier på sig. 

i förrgår så fick en korall RTN och då tog jag foto och det kryllade med plattmaskar på botten av korallen (korallen dog på typ 24 timmar)

 

i morse så åkte en kur Axilur i systemet (snäckorna åkter ur innan). 

 

bild från när jag tog ur korallen som hade RTN 1833205020_IMG_6839(2).jpg.575072416cc743acc3933fbc9e827f97.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, nike83 sa:

 

yepp det växer som vanligt. samt jag har kört en kur med Triton Detox, vilken jag har goda erfarenheter från att ta bort den koppar som finns i karet.

Då skulle jag tro att du har ett felvärde från ATI. det verkar lite vanligt just nu

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

Då skulle jag tro att du har ett felvärde från ATI. det verkar lite vanligt just nu

 

MVH Lasse

 

kan mycket väl vara så.

 

 

för övrigt så inbillar jag mig att jag ser polyper på koraller som inte har haft någon PE på flera veckor. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...